غربی‌ها اگرچه از همان اولین روز جنگ اوکراین، حمایت‌های اقتصادی و نظامی خود را از کی‌یف آغاز کردند و سیل تسلیحات از کشورهای اروپایی و آمریکا روانه اوکراین شد اما در اوایل، محدودیت‌هایی در این زمینه وجود داشت و حامیان کی‌یف برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و پرهیز از واکنش تند مسکو، از ارائه برخی اقلام نظامی به اوکراین خودداری می‌کردند.
غربی‌ها اگرچه از همان اولین روز جنگ اوکراین، حمایت‌های اقتصادی و نظامی خود را از کی‌یف آغاز کردند و سیل تسلیحات از کشورهای اروپایی و آمریکا روانه اوکراین شد اما در اوایل، محدودیت‌هایی در این زمینه وجود داشت و حامیان کی‌یف برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و پرهیز از واکنش تند مسکو، از ارائه برخی اقلام نظامی به اوکراین خودداری می‌کردند.
کد خبر: ۱۴۰۷۷۱۳
نویسنده ​​​​​​​حسین یاری | گروه بین‌الملل

اما با ادامه‌دار شدن جنگ و در حالی که بیش از یک‌سال از این بحران می‌گذرد، غرب به تدریج در حال کنار گذاشتن محدودیت‌هاست و برخی سلاح‌ها و جنگ‌افزارها که غربی‌ها در اوایل جنگ از ارائه آنها به اوکراین خودداری می‌کردند، اکنون در حال روانه شدن به سمت این کشور است.
در این زمینه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته شاهد موافقت کشورهای اروپایی و آمریکا با ارسال تانک برای اوکراین بودیم و پس از آن نیز بعضی از اعضای ناتو شروع به ارسال جنگنده برای کی‌یف کردند. اکنون هم گزارش‌ها حکایت از این دارد که انگلیس، موشک‌های کروز دوربرد در اختیار اوکراین قرار داده‌ است؛ موشک‌هایی که می‌تواند برای حمله به اهدافی در کریمه توسط اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.
آن‌طور که سی‌ان‌ان گزارش داد: انگلیس، چند موشک‌ کروز«استورم شدو»(Storm Shadow) را به اوکراین تحویل داده که در آستانه عملیات ضد حمله ‌کی‌یف، توانایی حمله دوربرد را برای آن فراهم می‌کند.
شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چند منبع غربی که به نام آنها اشاره‌ای نکرد، افزود: دولت انگلستان پیشتر اعلام کرده بود سلاح‌های دوربرد را برای اوکراین خواهد فرستاد.
این شبکه به نقل از یک مقام غربی عنوان کرد: لندن درباره موضع خود و نوع پاسخ مناسب به حمله روسیه به زیرساخت‌های شهری اوکراین، شفاف بوده است.

مشخصات موشک دوربرد «سایه توفان»
استورم شدو (سایه توفان)، یک نوع موشک کروز دوربرد با قابلیت رادار گریزی است. این موشک‌ ساخت مشترک انگلیس و فرانسه، به طور معمول هوا پرتاب بوده و برد آن به بیش از ۲۵۰ کیلومتر (۱۵۵ مایل) می‌رسد.
برد این موشک‌ها از سامانه‌های موشکی تاکتیکی زمین به زمین آمریکا (ATACMS) که کی‌یف از مدت‌ها قبل خواستار آن بود، از ۳۰ مایل (حدود ۴۸ کیلومتر)‌ کمتر است.قرار است بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به زودی ارسال این موشک‌ها به کی‌یف را به طور رسمی اعلام کند.

نگرانی غرب از واکنش روسیه
غربی‌ها هرگاه سلاح‌های جدیدی برای اوکراین ارسال می‌کنند، سعی دارند با ذکر ملاحظاتی، مانع واکنش تند روس‌ها شوند. اکنون هم که انگلیس موشک‌های دوربرد برای اوکراین فرستاده، شبکه سی‌ان‌ان گزارش کرده لندن ضمانت‌هایی از دولت اوکراین دریافت کرده مبنی بر این‌که کی‌یف از این موشک‌ها برای حمله به خاک روسیه استفاده نخواهدکرد.بریتانیا نخستین کشوری است که سلاح‌هایی با چنین بردی را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. پیش از این آمریکا بمب‌های هدایت شونده با برد ۱۵۰ کیلومتری را به اوکراین تحویل داده‌بود.آمریکا و متحدانش ابراز نگرانی کرده‌اند اگر از این سلاح‌ها برای حمله به اهدافی در داخل روسیه استفاده شود، می‌تواند کرملین را برای انجام اقدامات شدیدتر در جنگ تحریک کند.روسیه پیش از این اعلام کرده‌بود اگر بریتانیا موشک‌های دوربرد کروز را در اختیار اوکراین بگذارد، واکنش مناسبی نشان می‌دهد.

ادعای زلنسکی درباره تاخیر حمله بزرگ
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که کی‌یف حمله بزرگ پیش‌بینی شده خود علیه نیروهای روسیه را به تاخیر می‌اندازد؛ چراکه این کشور فاقد سلاح‌های کافی برای موفقیت بدون تلفات زیاد است.زلنسکی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی جهانی گفت که می‌توانند جلو بروند و موفق شوند. وی با این حال تاکید کرد به زمان بیشتری نیاز دارند تا از نظر تجهیزات کامل‌شوند.اوکراین در حالی برای این ضدحمله آماده می‌شود که همزمان سلاح‌های پیشرفته را تحویل می‌گیرد و سربازهایش آموزش می‌بینند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها