ناصر قندیل، سیاستمدار و تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

مقاومت لبنان بازی جدید آمریکا را خوانده است

سید حسن نصرا... دبیرکل حزب‌ا... در تازه‌ترین سخنان خود خطاب به آمریکایی‌ها تاکید کرده است، هرکس که می‌خواهد لبنان را به سمت آشوب و فروپاشی سوق دهد، باید انتظار هرآنچه به ذهنش خطور نمی‌کند، داشته باشد.
کد خبر: ۱۴۰۰۴۷۸

براساس سخنان صریح دبیرکل مقاومت اسلامی لبنان، اگر واشنگتن لبنان را به سمت آشوب سوق دهد، باید منتظر آشوب در تمام منطقه و در رأس آن آشوب در اسرائیل باشد. درخصوص این سخنان و اهمیت آن در برهه کنونی، جام‌جم گفت‌و‌گویی با دکتر ناصر قندیل، نماینده سابق پارلمان و سردبیر نشریه البناء صورت داده است:

اخیرا سیدحسن نصرا... نسبت به مداخله‌گرایی آمریکا در امورداخلی لبنان، صریح‌ترین هشدار ممکن را داده و از پاسخ قاطعانه مقاومت به این توطئه‌ها خبر داده است. نظر شما دراین‌خصوص چیست؟

سخنان و مواضع سید حسن نصرا... در طول سال‌های متمادی و اخیر، همواره مهم و در ترسیم منازعات و سرنوشت آن تاثیرگذار بوده است. در حال حاضر، درست در زمانی که مداخله‌گرایی‌های صورت‌گرفته از سوی آمریکا با هدف بی‌ثباتی سیاسی در بیروت تشدید شده، شاهد سخنان دبیرکل حزب‌ا... هستیم. واقعیت این است که حزب‌ا...، گفت‌و‌گوهای داخلی میان لبنانی‌ها، رد هر گونه مداخله خارجی و مهار بازی خطرناک و همیشگی دشمنان را پیش‌شرط تشکیل دولت و عبور از وضعیت کنونی قلمداد می‌کند. فراتر از آن، آمریکا قصد دارد در برهه کنونی با استناد به تحریم‌های جدید بانکی و اعتباری، از ابزار تحریم به مثابه اهرمی جهت تغییر اولویت‌ها و جهت‌دهی‌های داخلی در لبنان استفاده کند. در چنین شرایطی پیام سخنان سیدحسن نصرا... مشخص است: آمادگی حزب‌ا... و گروه‌های مقاومت برای خنثی‌سازی همه‌جانبه نقشه آمریکا.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز دولت آمریکا با تکیه بر مهره‌های خود در جریان ۱۴ مارس یا دیگر غربگرایان در بیروت تلاش کرد از دو ابزار اقتصادی و سیاسی در راستای ایجاد بحران و ناآرامی در لبنان استفاده کند. آیا اکنون بایدن به همان فرمول بازگشته است؟

باید بگویم که در دوران ریاست جمهوری ترامپ، وی استراتژی فشار همه جانبه علیه مقاومت را به‌کار گرفت و اکنون، بایدن با عنوانی دیگر (استراتژی فشار هدفمند) آن را به‌کار گرفته است. بنابراین، در ماهیت و اصل بازی تفاوتی نباید قائل شویم. آمریکا نسبت به حضور موثر مقاومت در عرصه سیاسی، فرهنگی و امنیتی لبنان دید بسیار سلبی و بازدارنده‌ای دارد. البته جریان مقاومت با خوانش بازی آمریکا در بیروت در دوران ریاست جمهوری ترامپ از بحران عبورکرد و در دوران بایدن نیز قادر به مدیریت بحران خواهد بود. این هنر مقاومت است که نقشه‌های دشمنان را به‌خوبی در بیروت و منطقه رصد می‌کند. سخنان اخیر سیدحسن نصرا... بیش از آن‌که هشدار به آمریکا و دشمنان ثبات و امنیت لبنان باشد، بیانگر قدرت وی و دیگر اعضای مقاومت در ترسیم منظومه بازی دشمنان است. این قدرت رصدگری، با چاشنی اقدام مواجه است. یعنی تجربه سال‌های گذشته و اخیر نشان می‌دهد زمانی که سیدحسن نصرا... هشداری به طرف مقابل می‌دهد، به آن عمل می‌کند. همین قدرت و نگاه در پرونده‌هایی مانند میدان گازی کاریش، بازی را به سود جریان مقاومت تغییر داد.

به نظر شما، اصرار آمریکا بر بی‌ثباتی لبنان و تبدیل شدن آن به یک راهبرد و استراتژی ثابت، چه دلیلی دارد؟ چنانچه می‌بینیم که مقامات رژیم صهیونیستی نیز در این‌خصوص همراهی مطلقی با واشنگتن دارند.

دقیقا همین طور است. قطعا در سایه تحقق لبنان ناامن و بی‌ثبات، دشمنان بیروت و مخالفان گفتمان مقاومت به اهداف خود در تقابل با امنیت و موجودیت لبنان نزدیک‌تر می‌شوند، هر چند به هدف نهایی خود نمی‌رسند. ناآرامی‌ها وبی‌ثباتی‌هایی که در لبنان اتفاق می‌افتد، تصادفی یا برآمده از یک منازعه داخلی محض نیست. اگر لبنان به کشوری با ثبات و آرام در منطقه تبدیل شود و گفتمان مقاومت در کالبد این کشور جاری شود، به یک الگوی موفق تبدیل خواهد شد که این همان خط قرمز آمریکا و اسرائیل محسوب می‌شود. درست در چنین شرایطی آمریکا به همراه متحدانش قصد دارد فشارهای اقتصادی و مالی خود را بر لبنان تشدید ‌کند تا با ایجاد فضای متشنج و هرج و مرج در این کشور، زمینه لازم را برای انفجار اوضاع فرقه‌ای در برابر مقاومت لبنان فراهم کند. پس در اینجا آمریکا و اسرائیل یک هدفگذاری مشترک دارند و آن هرج و مرج است. البته، بازی ضدلبنانی اخیر آمریکا در بیروت، متناظر به مناسبات و تعهدات خاص واشنگتن به تل‌آویو تعریف می‌شود. امروز حتی برخی آمریکایی‌ها به بایدن و مقامات کاخ سفید هشدار می‌دهند که فریب بازی نتانیاهو و اطرافیانش را نخورند و بیش از این هزینه‌های بازی در زمین صهیونیست‌ها را ندهند. در هر حال، مقامات آمریکایی باید مراقب عواقب و تبعات بازی خود با امنیت لبنان باشند.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها