میز پذیرایی عید بدون شیرینی اصلا نمی‌شود! در این میان شیرینی‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌شود با هزینه کم و مواد دم‌دستی درست کرد. یکی از این شیرینی‌ها که جزو شیرینی‌های سنتی نوروز هم محسوب می‌شود نان‌برنجی‌ است.
کد خبر: ۱۳۹۹۴۷۲
نویسنده سارا  راد

مواد لازم:
آرد برنج: 250 گرم
روغن جامد ذوب‌شده: 125 گرم
پودر قند: 70 گرم
زعفران دمکرده: به میزان لازم
گلاب: یک قاشق سوپخوری
تخم‌مرغ:یک عدد زرده و نصف سفیده
تخم خرفه: برای تزئین

چطور درست کنیم؟
برای تهیه شیرینی برنجی، ابتدا روغن جامد ذوب‌شده را همراه با پودر قند مخلوط کنید تا پودر قند کاملا حل شود. پودر هل، گلاب و زرده و سفیده تخم‌مرغ را اضافه کرده و به خوبی مواد را با هم مخلوط کنید. حالا آرد برنج را خوب الک کرده و آن را کم‌کم به مخلوط اضافه کنید. مواد را در حد مخلوط‌شدن ورز دهید و مواظب باشید که زیاد این کار را انجام ندهید زیرا خمیر شیرینی به روغن می‌افتد. خمیر را نصف کرده و نیمی از آن را با زعفران مخلوط کنید و نیمه دیگر را ساده نگه دارید. خمیرها را داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید و بیرون از یخچال به مدت یک روز استراحت دهید. روز بعد و موقع پخت شیرینی‌ها، به اندازه یک فندق از خمیر برداشته و گرد کنید و روی آن را با مهر یا کاتر شیرینی طرح بیندازید. کمی تخم خرفه روی شیرینی‌ها بپاشید. شیرینی‌ها را کف سینی بچینید و سینی را در طبقه وسط فر با حرارت 150 درجه به مدت 7 تا 10 دقیقه قرار دهید. وقتی شیرینی‌ها پخته شدند، فر را خاموش کرده و سینی را بیرون بیاورید، اما صبر کنید تا شیرینی برنجی‌ها خنک شود و بعد آنها را از سینی به ظرف سرو منتقل کنید. ماندگاری این شیرینی بسیار طولانی است. فقط کافی است آن را در ظرف دردار و در جای خنک نگه دارید تا چند ماه سالم بماند. هرچه میزان کره این شیرینی بیشتر شود از زمان ماندگاری آن کاسته می‌شود.  برای این که شیرینی شما لطیف‌تر شود، آرد برنج و پودر شکر را از پارچه حریر (تنظیف) عبور دهید و تنها آنچه از پارچه عبور کرد را برای شیرینی استفاده کنید. در صورتی که بخواهید این شیرینی را برای نوروز تهیه کنید باید مقادیر با نسبت به نیازتان با همین تناسب افزایش دهید.

 ثبت ملی نان‌برنجی
شیرینی نان‌برنجی یا نان‌برنجی نوعی شیرینی محلی و سنتی مخصوص شهرهای قزوین و کرمانشاه است. برای تهیه این شیرینی سنتی خوشمزه که شهرت فراوانی دارد از آرد برنج، آرد گندم، پودر شکر یا پودر قند، روغن جامد، تخم مرغ، گلاب و هل استفاده می‌شود. نان‌برنجی انواع گوناگونی نیز دارد که از آن میان می‌توان به نان‌برنجی ساده و نان‌برنجی زعفرانی اشاره‌ کرد. این شیرینی که معمولا آن را در ایام نوروز روی میز پذیرایی بسیاری از خانه‌ها می‌بینیم در هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاستگذاری ثبت آثار معنوی کشور که در شهر شاهرود برگزار شد، به ثبت ملی رسید.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها