در گفت‌وگوی «جام‌جم» با داوود مرادیان تهیه‌کننده مطرح شد

«سلاح ایرانی» روایتی جذاب از قدرت نظامی ایران

گفت‌وگوی «جام‌جم» با عضو کمیسیون تلفیق:

صداوسیما بلندگوی نظام است

از آنجا که فرهنگ از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌تواند در حوزه‌های دیگر از جمله اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هم تاثیرگذار باشد در بحث بودجه نیازمند حمایت و توجه ویژه‌ای است. این حمایت و توجه می‌تواند هم مادی باشد و هم معنوی.
کد خبر: ۱۳۹۶۱۸۴
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

از این رو نگاه و توجه مجلسی‌ها بر این قضیه می‌تواند در تولید آثار فاخر مؤثر باشد، چراکه در نظر گرفتن حمایت‌های ویژه به تولید آثار بیشتر کمک می‌کند. آن هم در شرایطی که صداوسیما تنها ابزار ما برای مبارزه با رسانه‌های خارجی است. براین اساس حجت‌ا... فیروزی، نماینده مجلس در کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با جام‌جم از اهمیت این مقوله می‌گوید.

حجت‌ا... فیروزی، نماینده مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به تقویت و حمایت مالی از پروژه‌های صداوسیما به جام‌جم توضیح می‌دهد: عرصه فرهنگ و در کنارش تمدن‌سازی یکی از راهبردهای نظام است که تاکید مقام معظم رهبری در بحث گام دوم انقلاب هم هست و جزو حوزه‌های هزینه بری است. یعنی در حقیقت باید برای این حوزه‌ها هزینه کرد، چون جزو مباحث زیرساختی است. در حقیقت فرهنگ مقوله‌ای است که اگر ایجاد شود، به‌تبع آن برای سایر ظرفیت‌ها نیز اثربخش است. یعنی اگر زیرساخت‌های فرهنگی کشور درست نباشد، سایر حوزه‌های کسب و کار و فناوری و صنعت و معدن هم به معنای کامل نتیجه بخش نخواهد بود. شاید دستاوردهایی داشته باشد اما کامل نخواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: اگر ما اعتقاد داریم فرهنگ یک زیربنا برای مردم هر کشور است و تمدن‌سازی هم یک نیاز برای هر کشور است، طبیعتا چاره‌ای نیست مگر این‌که در این حوزه‌ها کارهای عمیق، ماندگار و اثرگذار انجام شود. خب لازمه انجام این کارها هم تامین هزینه‌های انجام چنین کارهایی است و این کارها بدون هزینه، برنامه‌ریزی و اجرا قطعا به دست نمی‌آید. از این جهت باید این حوزه مورد توجه ویژه‌ای توسط کلیت نظام از جمله نهادها قرار بگیرد.

فیروزی در این باره می‌افزاید: شاید وجه تمایز ما با بعضی از کشورهای دیگر در این باشد که در برخی زمینه‌ها ازجمله در بحث رسانه بنا به دلایلی که قانون اساسی تعریف کرده، ورود ظرفیت‌های بخش خصوصی در برخی حوزه‌ها محدودیت و ممنوعیت قانونی دارد. لذا تمام بار این مسئولیت و بار تمام بخش‌ها در حوزه فرهنگ‌سازی و تهیه مجموعه‌های فاخر فرهنگی و رسانه‌ای به دوش رسانه‌ملی است. تحقق این آرزو و آمال که یک زیربنای قوی فرهنگی است نیاز است تا یک تمدن سازی صورت بگیرد و ما از مجموعه سازمان صداوسیما پشتیبانی کنیم و یکی از موضوعات مهم در زمینه همین پشتیبانی‌ها تامین بودجه‌های مورد نیاز است. تامین بودجه سالانه و کارهایی که سازمان بتواند از آن طریق به یک ظرفیت مالی خوبی برسد.

صداوسیما ظرفیت‌های کم نظیری دارد

این نماینده مجلس درباره حمایت‌هایی که باید از صداوسیما صورت بگیرد، عنوان می‌کند: نکته مهم دیگر این است که باید توجه مردم را به این‌که ظرفیت صداوسیما کم‌نظیر است، جلب کرد. این موضوع باید مدنظر ما باشد، چون بالاخره نظام ما نظامی با اهداف و سازوکار و شعارهای مشخص است. بدیهی است که همین چارچوب‌های نظام ما این ضرورت را ایجاب می‌کند که به‌خاطر تحقق اهداف‌مان توجه بیشتری به حوزه فرهنگ شود. کما این‌که سایر کشورها هم این توجه را دارند اما چون نظام ما ارزشی و دینی است، طبیعتا باید برای تحقق برنامه‌های آن هزینه‌ها بیشتر و اهداف، مشخص‌تر و تلاش‌ها بیشتر شود و از مجموعه‌ای که متولی این امر است که صداوسیما یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌هایی هست که در حوزه فرهنگ کار می‌کند، حمایت جدی مالی و معنوی بیشتری شود.

وی درباره جنگ شناختی و رسانه‌ای که وجود دارد و تنها سلاح این کشور در چنین جنگی رسانه‌ملی است، می‌گوید: ظرفیت‌های رسانه‌ای ما در سطح جهانی خیلی محدود است و در سطح کشور هم در حقیقت بلندگوی نظام، سازمان صداوسیماست حتما باید توجه‌مان به این موضوع بیشتر شود. طبیعی است سازمانی به این گستردگی و با اهداف و راهبردها و برنامه‌هایی که دارد، ممکن است ایراداتی هم داشته باشد که طبیعتا مدیران در این سازمان می‌کوشند این ایرادات را رفع کنند اما وجود ایراد در یک سازمان به معنای نفی عملکرد آن سازمان نیست.

فیروزی ادامه می‌دهد: حتما باید کمک کنیم صداوسیما پویا‌تر از گذشته بتواند به وظایفش خصوصا در عرصه فرهنگ و اطلاع رسانی در جنگ رسانه‌ای با سایر کشورها عمل کند. شاید صدها شبکه معاند در حوزه تلویزیون، رادیو و فضای مجازی اغوا می‌کنند. همچنین علیه کشور ما فشار سنگین کار رسانه‌ای انجام می‌دهند و بذر نا امیدی در کشور می‌پاشند و زیرساخت‌های فکری و اعتقادی مردم را هدف قرار می‌دهند و به آن آسیب می‌رسانند. طبیعتا ما نیز در مقابل باید اقداماتی انجام بدهیم و این اقدامات نیاز به حمایت دارد.

حمایت مجلس از آثار فاخر تلویزیون

وی در پاسخ به این سؤال که در کنار حمایت‌های مادی و معنوی از صداوسیما، از سریال‌های الف ویژه مثل سریال‌های «حضرت موسی(ع)» و «سلمان فارسی» چه حمایت‌های ویژه‌ای باید صورت بگیرد هم بیان می‌کند: در کشور ما سریال‌های قوی و خوبی ساخته می‌شود. چه سریال‌هایی که سال‌ها پیش مثل سریال‌های «امام علی(ع)» و «مختارنامه» ساخته و پخش شد و چه آثاری که در این سال‌های اخیر تولید شده یا در حال تولید است. این آثار، سریال‌های بسیار خوبی بودند و مردم هم به این کارها علاقه دارند. همچنین به نظرم اثرگذاری این دست آثار هم ماندگار‌تر است. خبر دارم که حتی کشورهای دیگر هم از این آثار تولید شده ما استفاده می‌کنند. دو سریالی که به‌تازگی در حال تولید است هم به نظرم می‌آید در تاریخ کشور ما می‌تواند برای نسل‌های آینده به یادگار بماند. این آثار اگر حمایت شود، برآوردهای خوبی در فرهنگ و تاریخ خواهد داشت. حتما نماینده‌های مجلس و به‌خصوص کمیسیون فرهنگی نظرات خاصی در این قضایا دارند و از آنها حمایت خواهند کرد. در حقیقت قاطبه مجلس هم از برنامه‌های صداوسیما و فعالیت‌هایش و اهدافی که دنبال می‌کند به جهت غنی‌سازی این مجموعه حتما کمک خواهند کرد. از این دو سریال هم حمایت‌هایی خواهد شد.

وی در پایان نیز پیشنهادی برای صداوسیما داشته و عنوان می‌کند: من پیشنهاد می‌کنم اگر در پشت صحنه برخی صحنه‌های این سریال‌ها، این امکان وجود داشته باشد که بتوان از نماینده‌های مجلس دعوت کرد و آنها بتوانند از این پروژه‌ها بازدید کنند، بی‌اثر نیست. از طرفی معتقدم این نماینده‌ها می‌توانند از کمیسیون خاصی نباشند. شاید این برداشت شود که فقط یک کمیسیون با این موضوع مرتبط باشد، در حالی که در کنار حوزه فرهنگ، سایر نماینده‌های مجلس در کمیسیون‌های دیگر هم می‌توانند کمک‌های بسیاری کنند و حمایت‌های‌شان خیلی اثرگذار خواهد بود. به هر حال فیلمسازی یک صنعت است و از نگاه صنعت هم قطعا کمیسیون صنایع و معادن می‌توانند به این حوزه نگاه کنند. در جهان هم به این موضوعات توجه خاصی می‌شود.

تاثیر توجه کمیسیون‌ها به تلویزیون

فیروزی درباره تاثیر کمیسیون‌های مختلف در تولید آثار تلویزیونی به جام‌جم می‌گوید: الان صنعت فیلمسازی در کشور ما صنعت مهمی است. به‌خصوص در حوزه فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی که دیدن ظرفیت‌های اجرای این آثار و تهیه آنها در حوزه‌های دیگر هم اهمیت دارد. به عنوان مثال کمیسیون انرژی می‌تواند در این زمینه نظر بدهد و از این دستاوردهای فیلمسازی استفاده کند یا این‌که کمیسیون صنایع به‌عنوان یک صنعت به این حوزه نگاه کند. برای سایر کمیسیون‌ها نیز می‌تواند این اتفاق بیفتد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها