فیفا پیش از شروع جام‌جهانی اعلام کرد که از فناوری نیمه‌خودکار آفساید در جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر استفاده خواهد شد و ابزار پشتیبانی برای داخل زمین ارائه می‌دهد تا به داورها کمک کند در مورد تصمیمات آفسایدگیری سریع‌تر و دقیق‌تر انجام دهند. به دنبال استفاده موفقیت‌آمیز از فناوری VAR در جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه، جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در چشم‌انداز ۲۳-۲۰۲۰ اعلام کرد که فیفا تلاش خواهد کرد تا از پتانسیل فناوری در فوتبال استفاده و VAR را بیشتر تقویت کند. در سه سال بعد، فیفا واقعا همچنان در لبه تکنولوژی در این بازی قرار داشت.
فیفا پیش از شروع جام‌جهانی اعلام کرد که از فناوری نیمه‌خودکار آفساید در جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر استفاده خواهد شد و ابزار پشتیبانی برای داخل زمین ارائه می‌دهد تا به داورها کمک کند در مورد تصمیمات آفسایدگیری سریع‌تر و دقیق‌تر انجام دهند. به دنبال استفاده موفقیت‌آمیز از فناوری VAR در جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه، جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در چشم‌انداز ۲۳-۲۰۲۰ اعلام کرد که فیفا تلاش خواهد کرد تا از پتانسیل فناوری در فوتبال استفاده و VAR را بیشتر تقویت کند. در سه سال بعد، فیفا واقعا همچنان در لبه تکنولوژی در این بازی قرار داشت.
کد خبر: ۱۳۸۸۳۷۱
نویسنده رضا حسین‌زاده - روزنامه‌نگار

فیفا طی همکاری با آدیداس و شرکای مختلف چند سال گذشته را صرف بهبود بیشتر سیستم VAR، ازجمله استفاده از فناوری آفساید نیمه‌خودکار کرده است. فناوری جدید از ۱۲ دوربین ردیابی اختصاصی نصب‌شده در زیر سقف ورزشگاه برای ردیابی توپ و حداکثر ۲۹ داده هربازیکن به میزان ۵۰ بار در ثانیه، برای محاسبه موقعیت دقیق آنها در زمین استفاده می‌کند. ۲۹ نقطه داده جمع‌آوری شده شامل تمام اندام‌هایی است که به برقراری تماس‌های آفساید مرتبط هستند.
الریهلا، توپ مسابقه رسمی آدیداس برای قطر ۲۰۲۲، عنصر حیاتی دیگری برای تشخیص حوادث آفساید سخت فراهم می‌کند زیرا حسگر واحد اندازه‌گیری اینرسی درون توپ قرار می‌گیرد. این سنسور که در مرکز توپ قرار دارد، داده‌های توپ را ۵۰۰ بار در ثانیه به اتاق عمل ویدئویی ارسال و امکان تشخیص بسیار دقیق نقطه ضربه را فراهم می‌کند. با ترکیب داده‌های ردیابی اندام و توپ و به‌کارگیری هوش‌مصنوعی، فناوری جدید هر زمان که توپ توسط مهاجمی که درحال‌حاضر در موقعیت آفساید قرار داشت دریافت می‌شود، هشدار آفساید خودکار را به مسئولان در داخل اتاق عملیات ویدئویی ارائه می‌دهد. قبل از اطلاع داور داخل زمین، مسئولان ویدئویی تصمیم پیشنهادی را با بررسی دستی نقطه ضربه و خط آفساید ایجاد شده توسط هوش‌مصنوعی، که براساس موقعیت‌های محاسبه‌شده اندام بازیکنان است، تأیید می‌کنند. این فرآیند در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتد و به این معنی است که می‌توان تصمیمات آفساید را سریع‌تر و دقیق‌تر گرفت. پس از تایید تصمیم توسط مسئولان ویدئویی و داور زمین، دقیقا همان نقاط داده موقعیتی که برای تصمیم‌گیری استفاده شده بود، در یک انیمیشن سه‌بعدی ایجاد می‌شود که موقعیت اندام بازیکنان را به‌طور کامل شرح می‌دهد.
این انیمیشن سه‌بعدی که همیشه بهترین چشم‌اندازهای ممکن را برای یک موقعیت آفساید نشان می‌دهد، سپس روی صفحه‌های غول‌پیکر استادیوم نمایش داده می‌شود و همچنین در اختیار پخش فیفا قرار می‌گیرد تا همه تماشاگران را به شفاف‌ترین شکل ممکن در جریان قرار دهد. گردش کار فناوری آفساید نیمه‌خودکار و فناوری توپ متصل با موفقیت در رویدادهای آزمایشی متعدد و به‌صورت زنده در مسابقات فیفا، ازجمله جام عرب ۲۰۲۱ و فیفاکلوب ۲۰۲۱ آزمایش شده است. در طول این مسابقات، فناوری جدید توانست از مسئولان نظارت ویدئویی حمایت و به آنها کمک کند تا در مدت زمان کوتاه‌تری تصمیمات آفساید دقیق‌تر و قابل‌تکرارتری بگیرند.
داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول آزمایش‌های آنلاین و آفلاین توسط آزمایشگاه ورزشی MIT تجزیه‌وتحلیل و تأیید شده‌اند و دانشگاه ویکتوریا از نظر علمی فناوری ردیابی اندام را تأیید می‌کند. داده‌های بیشتر در مورد قابلیت‌های تکنولوژیکی چنین سیستم ردیابی چنددوربینی توسط یک تیم تحقیقاتی در ETH زوریخ ارائه شده است. آزمایش‌های بیشتری برای تنظیم دقیق سیستم قبل از اجرای یک استاندارد جهانی انجام شد تا اطمینان حاصل شود که فناوری جدید می‌تواند در دنیای فوتبال استفاده شود. تمام جزئیات مربوط به راه‌اندازی فناوری آفساید نیمه‌خودکار و فناوری توپ متصل به تیم‌هایی که برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ در کارگاه تیمی در دوحه در ۴ و ۵ ژوئیه راه یافته‌اند ارائه و سپس با مردم به اشتراک گذاشته شد.
جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در این زمینه گفته بود: در جام‌جهانی ۲۰۱۸، فیفا گامی شجاعانه برای استفاده از فناوری VAR در بزرگ‌ترین صحنه جهان برداشت و ثابت کرد که موفقیتی غیرقابل انکار است. فناوری آفساید نیمه‌خودکار، تکامل سیستم‌های VAR است که در سراسر جهان پیاده‌سازی شده است. این فناوری نقطه اوج سه سال تحقیق و آزمایش اختصاصی برای ارائه بهترین‌ها برای تیم‌ها، بازیکنان و هوادارانی است که اواخر امسال به قطر می‌روند.

بیست‌ودو هزار دوربین برای مدیریت با هوش‌مصنوعی 


با بیش از ۱.۵میلیون نفر جمعیت حاضر که برای شرکت در جام‌جهانی فوتبال۲۰۲۲ به قطر رفته‌اند، این کشور عربی از هوش‌مصنوعی(AI) برای نظارت دقیق بر هواداران در تمام هشت استادیوم میزبان مسابقات از ۲۰نوامبر تا ۱۸دسامبر استفاده می‌کند. قطر اولین کشور خاورمیانه میزبان دنیای فوتبال است که برای رسیدن به موفقیت بزرگ سنگ‌تمام گذاشته است. قطر یک مرکز فناوری در دوحه، پایتخت برای نظارت بر هواداران در ورزشگاه‌ها و سیستم حمل‌ونقل در طول مسابقات ایجاد کرده است. بیش از ۱۰۰ تکنیسین به‌صورت شبانه‌روزی در مرکز فرماندهی و کنترل اسپایر کار خواهند کرد و تصاویری را که از طریق ۲۰۰هزار واحد یکپارچه، از ۲۲هزار دوربین امنیتی که در هر هشت استادیوم جام‌جهانی پخش شده‌اند، از نزدیک تماشا می‌کنند. مرکز فرماندهی و کنترل اسپایر نوامبر سال گذشته راه‌اندازی شد. تکنیسین‌های مرکز می‌توانند دروازه‌های ورودی را راه‌اندازی کنند، از وجود آب اطمینان حاصل کنند و تهویه مطبوع را حفظ کنند. همچنین فناوری تشخیص چهره، خدمه را قادر می‌سازد تا روی هریک از ۸۰هزار صندلی ورزشگاه لوسیل که قرار است میزبان ۱۰مسابقه ازجمله فینال باشد، زوم کنند. در ادامه این گزارش آمده است کارشناسانی از امنیت سایبری گرفته تا مبارزه با تروریسم و حمل‌ونقل به همراه مقامات قطری و فیفا در این مرکز مستقر خواهند شد. دوربین‌های امنیتی در تمام مناطق استادیوم‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که تیم کنترل ماموریت می‌تواند نحوه عملکرد هر ورزشگاه را قبل، در حین و بعد از رویداد بررسی کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها