کلیک به بهانه قرارداد جدید لیونل مسی، انواع توکن‌ ها را بررسی می‌کند

پیوند ورزش و بلاک‌ چین

لیونل مسی، این ستاره آرژانتینی و یکی از بهترین بازیکنان فوتبال، دستمزد خود را در تیم فوتبال فرانسوی پاری‌ سن‌ ژرمن به صورت توکن طرفداری دریافت خواهدکرد.
لیونل مسی، این ستاره آرژانتینی و یکی از بهترین بازیکنان فوتبال، دستمزد خود را در تیم فوتبال فرانسوی پاری‌ سن‌ ژرمن به صورت توکن طرفداری دریافت خواهدکرد.
کد خبر: ۱۳۳۴۶۴۰

پس از منتشر شدن این خبر، حجم معاملات توکن این باشگاه 1.2میلیارد افزایش یافت. ناگفته نماند جزئیات قرارداد مسی عمومی نشده است؛ بنابراین ما هیچ اطلاعاتی از مقدار توکن‌ های طرفداری قرارداد او نداریم. اما توکن‌های طرفداری در دنیای فوتبال از محبوبیت بالایی برخوردارند.

تیم فوتبال پاری‌ سن‌ ژرمن سال 2018 فعالیت خود را در دنیای ارزهای دیجیتال آغاز کرد. اخیرا تیم آرسنال و فنرباغچه ترکیه نیز اقدام به انتشار توکن کرده و درآمد قابل توجهی به دست آورده‌اند.

در شرایط کنونی که کرونا بیداد می‌کند و امکان حضور هواداران در سکوهای ورزشگاه وجود ندارد، تیم‌های فوتبال سعی می‌کنند با استفاده از توکن، حضور و مشارکت طرفداران خود را حفظ کرده و درآمد خود را افزایش دهند.

با این حال برخی ادعا می‌کنند این توکن‌ها به دارندگان آنها حق رای نداده و فقط برای افزایش درآمد تیم‌های فوتبال فروخته می‌شوند. اگر اولین بار است که کلمه توکن به گوشتان می‌خورد و چیزی درباره آن نمی‌دانید، با ما همراه شوید تا با تفاوت‌های توکن با رمز ارز و کاربرد آن آشنا شوید.

توکن چیست و چه تفاوتی با رمز ارز دارد؟

توکن یک نوع ارز دیجیتال است که بلاک‌چین مستقلی ندارد و روی شبکه‌های بلاک‌چین دیگر مانند اتریوم معامله می‌شود بنابراین مهم‌ترین وجه تمایز کوین با رمز ارز، نداشتن بلاک‌چین مستقل است. با توجه به این تعریف، می‌توان نتیجه گرفت بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتال دیگر، بلاک‌چین اختصاصی دارند.

تتر، دای، یرن فایننس، آوی و بت نیز که از مهم‌ترین توکن‌های موجود محسوب می‌شوند، بلاک‌چین اختصاصی ندارند. تقریبا 70درصد ارزهای دیجیتال که معامله می‌شوند، توکن هستند. افراد برای معامله این توکن‌ها از بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم استفاده می‌کنند. با مراجعه به صفحه اختصاصی هر ارز دیجیتال، می‌توانید توکن یا رمز ارز بودن آن را تشخیص دهید.

اغلب رمز ارزها از نوع کاربردی هستند؛ یعنی افراد برای یک یا چند کار خاص می‌توانند از آنها استفاده کنند. به علت عدم نیاز توکن به یک بلاک‌چین اختصاصی، ساخت آن بسیار آسان‌ و ارزان‌تر از رمزارزها محسوب می‌شود. توسعه‌دهندگان پروژه‌ها دیگر لازم نیست برای ساخت یک ارز دیجیتال، هزینه کلانی برای ساخت یک شبکه بلاک‌چین صرف کنند.

پروژه‌هایی که می‌خواهند یک شبکه بلاک‌چین بسازند، ابتدا توکن‌های خود را در یک بلاک‌چین پیش فروش می‌کنند، سپس با پول یا ارزهای دیجیتال دیگری که از این راه به دست آورده‌اند، پروژه را راه‌اندازی کرده و توکن خود را به رمز ارز تبدیل می‌کنند.

این نوع توکن‌ها به‌صورت مستقیم بر وضعیت و پیشرفت پروژه تاثیر خواهندگذاشت. تفاوت دیگر توکن با رمزارزها، نداشتن کیف پول اختصاصی است. کیف پول بلاک‌چین میزبان جایی است که توکن‌ها ذخیره می‌شوند. برای مثال، بیت‌کوین روی اتریوم ذخیره نمی‌شود؛ زیرا یک رمزارز است.

کاربردهای توکن‌ ها

صنعت توکن هنوز نوپاست؛ بنابراین نمی‌توان کاربردهای آن را دسته‌بندی کرد. انتظار می‌رود در آینده نزدیک راه‌های بیشتری برای استفاده از توکن ایجاد شود.

رمز ارزها واسطه پرداخت هستند ولی توکن‌ها با یک کاربرد و هدف مشخص ساخته می‌شوند. برای مثال، بیت‌کوین، ارزش مادی دارد، ولی تتر، یک نوع توکن است و برای حفظ ارزش سرمایه در برابر نوسانات بازار ساخته شده است.

توکن‌ها برای پرداخت در قراردادها، مالکیت دارایی دنیای واقعی یا دیجیتال مانند ملک و سهام، اعطای پاداش به مشارکت کنندگان در یک بلاک‌چین و موارد بسیار دیگری استفاده می‌شوند. در آینده نزدیک کاربرد توکن‌ها افزایش می‌یابد و پروژه‌های بیشتری با کمک توکن اجرا خواهند شد.

آن دسته از توکن‌هایی که بتوانند یک نیاز را برطرف کنند و خدمات باارزش‌تری ارائه دهند، شانس بیشتری برای موفقیت در بازار دارند.

توکن‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم‌ کرد که هر دسته کاربرد مخصوص به خود را دارد. دسته‌بندی توکن‌ها فقط برای آسان‌تر کردن درک کاربرد آنهاست و یک توکن ممکن است در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار گیرد.

توکن کاربردی

همان‌طور که در قبل‌تر اشاره شد، بیشتر توکن‌ها از نوع کاربردی هستند. با توکن کاربردی می‌توانید کاربرد خاصی را از یک پروژه دریافت کنید.

استفاده از توکن کاربردی فقط در اکوسیستم آن امکان‌پذیر است. برای مثال، اگر پروژه‌ای خرید بلیت‌های سینما را از طریق توکن‌های خاصی فراهم کند، با آن توکن فقط می‌توانید بلیت سینما بخرید و استفاده از آن برای خرید بلیت اتوبوس ممکن نخواهد بود.

توکن امنیتی

بعضی از انواع توکن‌ها، به فرد حق مالکیت بر یک دارایی دیجیتال مانند سهام یک شرکت و دارایی غیردیجیتال مانند سند ملک می‌دهند. اگر درباره شکل‌گیری این نوع توکن‌ها کنجکاو هستید، بهتر است بدانید توکن امنیتی به علت افزایش نگرانی برخی دولت‌ها بر سر نظارت بر انواع دارایی ساخته شده‌است. توکن امنیتی با نام توکن اوراق بهادار نیز شناخته می‌شود و حق توزیع دارایی را به دارنده آن می‌دهد.

توکن معاملاتی

این نوع توکن‌ها رایج هستند و عملکردی شبیه رمزارزها مانند بیت کوین دارند. برای خرید و فروش هر محصولی می‌توانید از آنها استفاده کنید. به عبارت دیگر، توکن معاملاتی روشی برای ذخیره ارزش و پرداخت محسوب می‌شود. دای یا تتر در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

توکن حاکمیتی

این نوع توکن‌ها به کاربر اجازه می‌دهند در شبکه مشارکت کند. دارنده آن می‌تواند در رای گیری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها برای یک شبکه شرکت کند. برخی فعالان توکن حاکمیتی را زیرمجموعه توکن کاربردی محسوب می‌کنند؛ زیرا حق مشارکت می‌تواند نوعی کاربرد باشد.

توکن جایزه

این نوع توکن همان امتیاز وفاداری است و افراد برای پرداخت جایزه از آن استفاده می‌کنند.

توکن سودده

دارندگان این نوع توکن، می‌توانند در کوتاه‌مدت یا بلندمدت به سود برسند. به عبارت دیگر، شرکت می‌تواند سود خود را بین مالکان توکن سودده توزیع کند. این نوع توکن برای سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال محبوب است.

نتیجه‌گیری

اگر رمزارزی، بلاک‌چین اختصاصی نداشته‌باشد و در کیف‌پول یک شبکه دیگر ذخیره شود، به آن توکن گفته می‌شود. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از کدهای برنامه‌نویسی توکن‌ها را بسازند و به علت عدم لزوم ساخت بلاک‌چین مستقل برای آن، می‌توانند به‌آسانی در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنند. توکن‌ها از نظر نوع و کاربرد در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. چهار نوع کاربردی، امنیتی، معاملاتی و حاکمیتی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها به شمار می‌روند.

شیرین هنرمند اصل - روزنامه نگار / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها