اطلاعات نادرست در حال حاضر یک مشکل بزرگ است اما جدید نیست. ژنرال‌های رومی از آن برای پیروزی در نبردها استفاده می‌کردند، رهبران در طول طاعون سیاه برای آزار و اذیت گروه‌های مذهبی به آن تکیه می‌کردند و جاسوسان در قرن بیستم از آن برای بی‌ثبات کردن دولت‌های خارجی استفاده می‌کردند. آنچه تغییر کرده سرعت و دامنه سوءاستفاده است. اینترنت و رسانه‌های اجتماعی به‌طور چشمگیری دامنه این تاکتیک قدیمی را افزایش داده‌اند و همه، از نوجوانان گرفته تا دیگران را قادر به انتشار دروغ می‌کنند. در حالی‌که تحریف‌ها فراگیرتر شده و زمان و تمایل به ارزیابی واقعیات کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۳۸۴۲۱۸
نویسنده مهدی خانقلی - خبرنگار

اخبار فریبنده اکنون همه چیز را از برندها گرفته تا شهروندان، سلامت عمومی و نتایج انتخابات زیر سؤال می‌برد. بیش از 80‌درصد از بیش از 125هزار نفری که در سال گذشته توسط انجمن اولیور وایمن مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند اطلاعات نادرست یک مشکل است و تقریبا یک‌سوم گفتند که قربانی اخبار جعلی شده‌اند. اما کسب‌و‌کارها، دولت‌ها و افراد می‌توانند برای کاهش انتشار اطلاعات نادرست با یکدیگر همکاری کنند. دولت‌ها می‌توانند قوانین مناسبی برای جلوگیری از انتشار دروغ در پلتفرم‌های فناوری اجرا و اطمینان حاصل کنند کودکان مدرسه‌ای آموزش‌های مناسب سایبری و سوادرسانه‌ای را دریافت می‌کنند. کسب‌وکارها می‌توانند حفاظت‌های قوی‌تری برای مصرف‌کنندگان ایجاد کنند و کارمندان را در مورد راه‌های شناسایی اطلاعات نادرست آموزش بهتری بدهند. افراد می‌توانند به‌دنبال منابع خبری معتبر باشند و مهارت‌هایی را بیاموزند که آنها و خانواده‌های‌شان را ایمن نگه می‌دارد.

  اطلاعات نادرست در حال رشد است
بحران کنونی اطلاعات نادرست سال‌ها در حال شکل‌گیری است. ظهور اینترنت شرایط کسب‌و‌کار را برای روزنامه‌ها و سایر ارائه‌دهندگان اخبار دشوارتر کرد و بسیاری از آنها تعطیل شده‌اند. انفجار وب‌سایت‌های حزبی و گسترش رسانه‌های اجتماعی این خلأ را پر کرد و مصرف‌کنندگانی را که وقت یا تمایلی برای جست‌وجوی منابع متنوع‌تر و مطمئن‌تر اطلاعات نداشتند، جذب کرد. طبق گزارش جدید مؤسسه رویترز، افراد عادات مصرف خود را تغییر دادند، به طوری که تقریبا 40درصد از مردم در سراسر جهان اکنون از اخبار اصلی اجتناب می‌کنند، در حالی که این رقم در سال 2017، 29‌درصد بود. اعتماد عمومی به اخبار کاهش یافت و تنها به 42‌درصد در سطح جهان رسیده است و ایالات متحده تنها 26درصد بود. در نتیجه،‌درصد فزاینده‌ای از مردم اکنون به روایت‌های عجیب و غریب اعتقاد دارند. تقریبا 20درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی انجمن اولیور وایمن گفتند که کووید ــ 19 یک فریب است و 12‌درصد گفتند واکسن کرونا حاوی یک ریزتراشه است که دولت را قادر می‌سازد گیرندگان را ردیابی کند. این پاسخ‌دهندگان از هر سنی، سطح تحصیلات و حرفه بودند. حتی مصرف‌کنندگان با نیت خوب نیز به‌دلیل عادات مصرفی خود می‌توانند قربانی اطلاعات نادرست شوند. این نظرسنجی نشان داد که اغلب مردم گاهی یا اغلب فقط اخبار را مرور می‌کنند. آنها به‌ندرت منابع را بررسی می‌کنند و با به اشتراک گذاشتن داستان با دوستان و خانواده همفکر خود بدون بررسی حقایق، ناآگاهانه مشکل را بدتر می‌کنند.

  چگونه دولت‌ها می‌توانند کمک کنند
دولت‌ها می‌توانند با وضع مقررات گسترده برخی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها را برای بحران ارائه دهند. به‌عنوان مثال، اتحادیه اروپا در بهار امسال قانون مهمی را تصویب کرد که براساس آن فناوری‌های بزرگ ملزم به نظارت دقیق‌تر پلتفرم‌های خود برای سخنان نفرت‌انگیز، اطلاعات نادرست و مطالب مضر هستند. براساس قانون خدمات دیجیتال، دولت‌ها می‌توانند شرکت‌ها را مجبور به حذف محتوا از جمله مطالبی که تروریسم، سوءاستفاده جنسی از کودکان، سخنان مشوق عداوت و تنفر و کلاهبرداری‌های تجاری را شامل می‌شود، حذف کنند. دولت‌ها همچنین باید در حصول اطمینان از این‌که شهروندان، به‌ویژه کودکان، مهارت‌های دیجیتال مورد نیاز برای ایمن بودن و آگاهی را دارند، ایفا کنند. استونی می‌تواند نمونه‌ای برای سایر کشورها باشد. این کشور حوزه بالتیک در سال‌های اخیر با رویکردی چندجانبه برای حفاظت از شهروندان خود که شامل آموزش سوادرسانه‌ای برای دانش‌آموزان در تمام سنین است، به کمپین‌های اطلاعات نادرست متعدد پاسخ داده است.

  چگونه کسب‌و‌کارها می‌توانند کمک کنند
شرکت‌ها در حفاظت از برندهای خود در برابر اطلاعات نادرست که توسط رقبا و بازیگران با انگیزه سیاسی منتشر می‌شود، ریسک زیادی دارند. یکی از مزیت‌هایی که شرکت‌ها از آن برخوردارند: افراد بیش از دولت‌های ملی به کارفرمایان و برندها اعتماد دارند و مشتاق هستند که شرکت‌ها به اطلاعات نادرست رسیدگی کنند. در سطح جهانی، 65درصد از مصرف‌کنندگان فکر نمی‌کنند سازمان‌ها به اندازه کافی برای جلوگیری از اطلاعات جعلی تلاش می‌کنند. این رقم در ایالات متحده، بریتانیا و آلمان به حدود سه‌چهارم می‌رسد. برخی از شرکت‌ها در حال ساخت محصولاتی هستند که به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند بدانند چه زمانی ممکن است اطلاعات نادرست باشد. پینترست یک سیاست اطلاعات نادرست را معرفی کرد که برای مبارزه با اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده در مورد تغییرات آب‌وهوا طراحی شده بود. تبلیغات و پست‌هایی را که حاوی محتوایی است که وجود یا تأثیرات تغییرات آب و هوایی را انکار می‌کند، ممنوع می‌کند. همچنین باید بیشتر با مردم در مورد حقایق ارتباط برقرار کنند، نه این‌که فقط آنها را پخش کنند. به‌عنوان مثال، اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا دریافت که استخدام افراد بیشتری برای تعامل با خوانندگان و پاسخ به پست‌های رسانه‌های اجتماعی به‌طرز شگفت‌آوری موثر است.

  هزینه بالای اخبار جعلی
ما به‌عنوان مصرف‌کنندگان فردی نیز باید مسئولیت بیشتری بپذیریم و بیاموزیم که چگونه اطلاعات نادرست را بهتر شناسایی کنیم که همه چیز از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا خریدهای روزانه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. یک مقاله کاری جدید که اخیرا در مؤسسه تابستانی تحقیقات اقتصادی ملی ارائه شده است، تخمین می‌زند که بررسی‌های جعلی برای خریداران آنلاین به‌ازای هر دلاری که خرج می‌کنند 12‌سنت هزینه دارد و شانس خرید محصولی با کیفیت پایین‌تر را افزایش می‌دهد. ما می‌توانیم مهارت‌های تحلیلی بهتری را با پیروی از آنچه انجمن اولیور وایمن «کاتالیزورهای آب‌و‌هوا» می‌نامد، بیاموزیم. این گروه عمدتا 45‌ساله و مسن‌تر کمترین اطلاعات نادرست را در میان مصرف‌کنندگانی که انجمن مورد بررسی قرار داشتند، زیرا آنها یک رویکرد مبتنی بر شواهد را برای مصرف اطلاعات آنلاین آموخته‌اند. آنها بیشتر احتمال دارد که منابع را بررسی کنند، به‌جای مطالعه مقاله‌ها، اطلاعاتی را از منابع معتبری مانند مجلات تحقیقاتی، نهادهای دولتی و کارشناسان موضوعی دریافت کنید.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها