شهاب قاسمی، از مهم‌ترین چالش تولید «کادرفنی» می‌گوید:

خودنمایی مدیران ورزشی به جای پاسخگویی

مریم رستمی درباره اهداف شبکه تخصصی می‌گوید

کانال ورزش بانوان، راهی به‌سوی موفقیت

مدتی بود خبر راه‌اندازی کانال ورزشی ویژه بانوان شنیده می‌شد و بالاخره این پیش‌خبر در عید غدیر‌خم امسال، رنگ حقیقت گرفت و شنبه ۲۵تیر۱۴۰۱ شاهد آغاز به کار کانال تخصصی ورزش بانوان در رادیو بودیم. رسانه‌ای که نگاه ویژه‌تری به بانوان ورزشکار دارد و اخبار رقابت‌های آن را از طرق مختلف پوشش می‌دهد. مریم رستمی، مدیر کانال رادیویی ورزش بانوان در گفتگو با خبرنگار جام‌جم اهداف و فعالیت‌های این کانال تخصصی ورزشی بانوان را تشریح کرد که در ادامه آمده است.
کد خبر: ۱۳۷۶۶۰۷
نویسنده رسول شمالی‌ورزنده - گروه رسانه
هدف ما برای راه‌اندازی این کانال ورزشی برای بانوان، توسعه ورزش همگانی در دل خانواده‌ها و ایجاد فرهنگ‌سازی ورزش برای خانواده‌ها به‌ویژه برای مادرانی که نقش اساسی در تربیت فرزندان دارند و همچنین انعکاس اخبار و رویداد‌های ورزشی بانوان است و با توجه به این‌که ما شبکه تخصصی ورزشی بانوان نداشتیم و همچنین نمی‌توانستیم تمامی رقابت‌های ورزشی بانوان را از طریق رادیو ورزش پوشش کامل بدهیم، مسئولان رسانه ملی، به‌ویژه مدیر رادیو ورزش آقای آذرمکان به فکر ایجاد یک کانال تخصصی ورزش برای بانوان افتادند لذا طی جلسه‌ای که با رئیس محترم سازمان صداوسیما آقای جبلی داشتند و از طرفی با توجه به مساعدت و همکاری وزارت ورزش و جوانان مقرر شد که با حمایت شبکه رادیویی ورزش، این کانال تخصصی ورزش بانوان در دل این شبکه ورزشی به‌وجود بیاید که خوشبختانه این امر از روز ۲۵ تیرماه امسال محقق شد و بانوان محترم صاحب یک کانال اختصاصی ورزشی شدند. ما با چهار ساعت برنامه در روز کار را به‌طور رسمی از ۲۶ تیرماه شروع کردیم و در حال حاضر از ساعت ۸ تا ۱۲ پخش برنامه داریم و بقیه ساعت‌ها هم تکرار برنامه‌ها را خواهیم داشت و همچنین در کنار پخش برنامه‌های عادی، پخش زنده رقابت‌های مختلف ورزشی بانوان را هم داریم و گزارش مسابقه‌ها را برای علاقه‌مندان خواهیم داشت.

الگوسازی قهرمانان ورزشی

یکی از برنامه‌های کانال رادیویی ورزش بانوان، الگوسازی و شناساندن قهرمانان ملی ما به مخاطب از‌جمله جوانان و دختران است؛ ایجاد روحیه اعتماد به نفس و باور ملی در بین دختران و بانوان ورزشکارمان، چراکه ما در ورزش قهرمانی افرادی را داریم که از روستا‌های کشور آمدند و به مقام‌های قهرمانی رسیدند و برای ایران افتخارآفرینی در المپیک و پارالمپیک کسب کردند و در همین رابطه یک مستند کوتاهی هم به‌نام «داستان زندگی من» در حوزه مستندسازی در کانال ورزشی بانوان در حال تولید است و از همکاران‌مان در استان‌ها هم کمک گرفتیم که قهرمانان استان را معرفی کنند که ان‌شاءا... این مستند به‌زودی آماده خواهد شد.

اعزام گزارشگر به قونیه با توجه به برگزاری رقابت‌های ورزشی کشور‌های اسلامی در قونیه ترکیه و برای گزارش پخش زنده مسابقات بانوان، یک گزارشگر خانم را به این رقابت‌ها اعزام می‌کنیم و پخش مستقیم مسابقات را داریم. در رابطه با پخش مسابقات ورزشی بانوان در داخل کشور و همچنین مسابقات بین‌المللی و آسیایی هم از ظرفیت گزارشگران خودمان استفاده خواهیم کرد و هم از ظرفیت خبرنگارانی که در حوزه بانوان از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها که به مسابقات اعزام می‌شوند استفاده خواهیم کرد. در مسابقات داخلی کشور هم، رقابت‌هایی که برای مخاطبان جذابیت داشته باشد مانند بسکتبال، والیبال، فوتبال، فوتسال، هندبال و رشته‌های مختلف ورزشی را پخش زنده می‌کنیم.

افزایش ساعات پخش

برای ۲۴ ساعته شدن کانال ورزشی بانوان در حال حاضر زود است که در این خصوص گام برداریم، اما تلاش ما این است که به‌سمت افزایش ساعات پخش این کانال تخصصی ورزش پیش برویم و ما به‌دنبال این مورد هستیم و بنا داریم تولید برنامه‌ها را بیشتر کنیم و با توجه به پخش زنده مسابقات بانوان یقینا ساعات پخش این کانال ورزشی بانوان افزایش خواهد یافت، اما الان زود است که برای ۲۴ساعته‌شدن این کانال ورزشی بانوان تصمیم بگیریم چرا که برای این امر باید قدم‌های محکم و جدی برداریم و زیرساخت‌ها را آماده کنیم، ولی در حال حاضر تاثیر‌گذاری این کانال ورزشی هدف ماست که امیدواریم این امر تحقق پیدا کند.

حامی اصلی ورزش بانوان

از بدو شکل‌گیری کانال رادیویی ورزش بانوان، شبکه رادیویی ورزش در همه زمینه‌ها پشتیبانی کرده و موجب راه‌اندازی این کانال شده است که از مدیریت شبکه رادیویی ورزش تشکر می‌کنم و در حال حاضر دو ساعت از برنامه‌های کانال رادیویی ورزش بانوان از ساعت ۱۰ تا ۱۲ از رادیو ورزش پخش می‌شود و کانال اینترنتی ایران صدا پخش خواهد شد و همچنین جمعه‌ها هم طراحی داریم که فعلا دو برنامه «گردش و ورزش» و «گلچین» از رادیو ورزش همزمان هم از ایران‌صدا پخش خواهد شد و حمایت رادیو ورزش همواره به‌عنوان یک شبکه با‌سابقه، پشتیبان و حامی این شبکه خواهد بود. یکی از دغدغه‌های راه‌اندازی کانال تخصصی ورزش بانوان، وجود یک حامی بود که خوشبختانه وزارت ورزش و جوانان به‌خصوص خانم کاظمی‌پور، معاون توسعه ورزش وزارت ورزش و جوانان از ابتدای شکل‌گیری این کانال تخصصی در کنار ما بود و از همه جنبه‌ها ما را یاری کرد و از نظر مالی هم قرار شد کمک‌های مالی بشود و در حال حاضر کار‌های اداری آن در حال انجام است، گرچه در حال‌حاضر شروع فعالیت این کانال ورزشی با بودجه و کمک‌های مالی معاونت صدای رسانه‌ملی بوده، اما قرار بر این است که وزارت ورزش هم مارا پشتیبانی مالی بکند که امیدواریم این اتفاق بیفتد. حمایت و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان از این کانال تخصصی ورزش بانوان، توانمند کردن جامعه ورزش بانوان به‌خصوص قهرمانان ورزشی و ورزش همگانی بانوان و خانواده‌هاست و در واقع وزارت ورزش هدف و ماموریتش برای اعتلای ورزش بانوان در قهرمانی و فرهنگ‌سازی در بعد ورزش همگانی است و زیرساخت‌های ورزش قهرمانی است.

نیاز به همکاری رسانه‌ها

قطعا نیازمند همراهی رسانه‌ها هستیم برای این‌که در کهکشان رسانه‌ای امروز دنیا که رسانه‌های مختلفی وجود دارد، ایجاد یک شبکه تازه تاسیس کار سخت‌تری است و به همین منظور نیازمند کمک دوستان هستیم که به لطف خدا تا الان همه عزیزان به ما خیلی کمک کردند. امید داریم که این همکاری‌ها بیشتر شود. این کانال تنها کانال ورزشی تخصصی بانوان است که از این پس مسابقات ورزشی بانوان را در داخل کشور و سطح بین‌المللی پخش خواهد کرد.

خانم‌ها، گردانندگان اصلی کانال

عوامل این کانال ورزشی همه خانم هستند و در حال حاضر از همکاران رادیو ورزش، تهیه‌کنندگان و گویندگانی را داریم که سابقه زیادی در رادیو ورزش دارند و گزارشگرانی که با رادیو ورزش همکاری مستمر داشتند از این عزیزان در تولید و پخش برنامه‌ها استفاده می‌کنیم و البته ما خودمان را محدود به گزارشگران و خبرنگاران رادیو ورزش نکردیم و بنا به پیشنهاد و دستور معاونت صدا قرار بر این شده که از توانمندی عوامل برخی از خبرگزاری‌ها و شبکه‌های دیگر رادیویی و رسانه‌های دیگر ورزشی هم استفاده کنیم و از طرفی یکی از اهداف ما تربیت گزارشگران تخصصی ورزشی از میان بانوان است که یکی از دغدغه‌های ما است به‌خصوص که ما قصد داریم از بانوان گزارشگر در رشته‌های مختلف ورزشی برای گزارش مسابقات بهره ببریم که ان‌شاءا... این اتفاق با راه‌اندازی این کانال تخصصی خواهد افتاد و در آینده نیرو‌های متخصصی را در گزارشگری ورزش بانوان تربیت خواهیم کرد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها