شهاب قاسمی، از مهم‌ترین چالش تولید «کادرفنی» می‌گوید:

خودنمایی مدیران ورزشی به جای پاسخگویی

«کادر فنی» یا آن طور که در زیر عنوان اصلی‌اش ذکر شده است؛ «قاب اختصاصی ورزش ایران»، نام برنامه‌ای است که تاکنون سه فصل از آن روی آنتن شبکه ورزش رفته است. برنامه‌ای که آن طور که شهاب قاسمی، مجری‌اش می‌گوید با هدف پرداختن به همه رشته‌های ورزشی طی دوران روی آنتن‌بودن، فارغ از این که در هر کدام از این رشته‌ها، اتفاق تازه‌ای رخ داده است یا خیر، شکل گرفته و اکنون قدم در فصل چهارم گذاشته است.
کد خبر: ۱۳۷۷۴۰۸
نویسنده نرگس کیانی - گروه رسانه

قاسمی همچنین در جواب این که مهم‌ترین چالش پیش روی‌شان برای رسیدن به این هدف چیست از پاسخگویی برخی مدیران تنها هنگام پیروزی و غیب‌شدن‌شان هنگام شکست می‌گوید و می‌افزاید برخی مدیران و مربیان ورزشی‌مان، تنها در زمان بُرد‌ها و پیروزی‌هاست که مشتاق قرار‌گرفتن مقابل دوربین هستند و هنگامی که تیم‌شان با چالشی مواجه می‌شود یا مورد نقد قرار می‌گیرند از پاسخگویی طفره می‌روند. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگویی است با این مجری تلویزیون که پرداختن مبسوط و مفصل «کادر فنی» به ورزش بانوان را یکی از اتفاقات جالب توجه در این برنامه می‌داند.


ماموریت ویژه‌ای که برنامه «کادر فنی» برای خود تعریف کرده چیست؛ آنچه گمان می‌کند موجب تفاوتش از خیل عظیم برنامه‌های ورزشی شبکه‌های گوناگون تلویزیون و موجب ایجاد گروهی به عنوان مخاطب ویژه برایش می‌شود؟

مهم‌ترین ماموریتی که «کادر فنی» در سه فصل گذشته بر دوش داشت و در فصل چهارم نیز برای تحقق آن تلاش می‌کنیم، پرداختن به همه رشته‌های ورزشی طی دوران روی آنتن بودن‌مان است، فارغ از این که در هر کدام از این رشته‌ها اتفاق تازه‌ای رخ داده است یا خیر. من می‌توانم به جرات خدمت‌تان عرض کنم که به جز رشته اتومبیل‌رانی و موتورسواری داخلی خودمان، ریز فعالیت همه فدراسیون‌های ورزشی اعم از پروسه و شیوه انتخاب رؤسای آن‌ها و عملکردشان، عملکرد مربیان تیم‌ها و اساسنامه فدراسیون‌ها، اردو‌ها و رویداد‌های بین‌المللی که تیم‌ها در آن‌ها شرکت می‌کردند و... در طول سه فصل گذشته از سوی تیم تولید «کادر فنی» رصد شده است. تلاش ما این بود که کمتر به فوتبال بپردازیم چرا که با وجود روی آنتن رفتن سه برنامه فوتبالی در شبکه ورزش؛ «لذت فوتبال» که به فوتبال‌های خارجی می‌پردازد، «شب‌های فوتبال» که مختص لیگ برتر است و «فوتبال یک» که لیگ دسته اول را موضوع خود قرار داده است احساس نیازی در این زمینه وجود نداشت و هرچند احساس کردیم در این شبکه به قدر کافی به فوتبال ادای دین می‌شود، اما در موقعیت‌هایی ویژه، چون بازی‌های مقدماتی جام جهانی یا فینال باشگاه‌های آسیا از بررسی عملکرد تیم‌های خودمان غافل نشدیم. این مهم‌ترین هدف ما در برنامه «کادر فنی» بود و گمان می‌کنم بیش از ۹۰ درصد آن در طول سه فصل گذشته محقق شده است.

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی‌تان برای رسیدن به این هدف؛ پرداختن به همه رشته‌های ورزشی در طول دوران روی آنتن بودن، فارغ از این که در هر کدام از این رشته‌ها، اتفاق تازه‌ای رخ داده است یا خیر، چه مواردی بود؟
بزرگ‌ترین مشکل ما در حوزه مدیریتی رشته‌های ورزشی این است که برخی مدیران و مربیان ورزشی ما، در زمان بُرد‌ها و پیروزی‌هاست که مشتاق قرارگرفتن در مقابل دوربین می‌شوند و هنگامی که در تیم‌شان با چالشی مواجه‌اند یا مورد نقد قرار گرفته‌اند از پاسخگویی صرف نظر می‌کنند، طفره می‌روند و در واقع خودنمایی را بر پاسخگویی ارجح می‌دانند. تلاش ما همواره بر این بوده که در چنین مواقعی، به گزینه‌های خاص بسنده نکنیم و به عنوان مثال اگر رئیس فعلی فدراسیون پاسخگو نیست سراغ روسای اسبق برویم یا جمع کارشناسان موافق و مخالف عملکرد فدراسیون‌ها را بسته در نظر نگیریم تا اگر یک نفر حاضر به صحبت نبود، کارشناس دیگری در دسترس باشد، اما همچنان بجد معتقدم بزرگ‌ترین مشکل ما این است که برخی مدیران و مربیان در زمان شکست‌ها، جرات و شهامت پاسخگویی ندارند و به به‌به و چه‌چه شنیدن از رسانه‌ها عادت کرده‌اند و مایلند تنها در همان زمان‌ها روی آنتن باشند و هرچند ما تلاش کرده‌ایم از طریق ارتباطات‌مان و ترفند‌هایی که می‌شناسیم، در حد امکان این فضا را بشکنیم، اما در برخی مواقع باز هم با چالش‌هایی مواجه می‌شویم.

طبیعتا بخشی از کاری که پیش روی شماست گوش‌سپردن به دغدغه‌ها و مشکلات ورزشکاران و بخش دیگری از آن بررسی عملکرد مدیران است. این دو بخش با دو رویکرد متفاوت حمایتی و نقادانه را چگونه پیش می‌بردید یا می‌توان گفت سهم یکی بیش از دیگری بود؟

ما به عنوان رسانه، تلاش همیشگی‌مان بر پلی ارتباطی‌بودن میان مردم، مسئولان و ورزشکاران است. ما اجازه جانبداری نداریم و من حداقل خودم در اجرا هیچ وقت یکطرفه به قاضی نرفته‌ام و معتقدم بدترین کار ممکن این است که شما از میکروفن و رسانه‌ای که در اختیار دارید سوءاستفاده کنید تا آن چیزی را که مد نظر خودتان و حتی مدیران رسانه‌تان است یکسویه مطرح کنید، اما خدا را شاکرم که در اتاق فکر برنامه «کادر فنی» هیچ گاه این‌گونه نبوده است. این نکته را مطرح کردم تا ادامه دهم که ما، چون خود را پل ارتباطی می‌دانیم، به شکل طبیعی سراغ موانع، مشکلات و معضلات پیش روی ورزشکاران‌مان می‌رویم و مسئولان را از زبان آن‌ها مورد سؤال قرار می‌دهیم تا بدانیم چه باید کرد که این مشکلات مرتفع شود؛ و باید به این نکته اشاره کنم که در کنار کسانی که از پاسخ دادن طفره می‌روند، خوشبختانه مسئولان پاسخگو هم کم نیستند. ما تلاش می‌کنیم همه موارد و زوایای خوب و بد یک موضوع را بررسی کنیم و در این بین از مردم هم بخواهیم که سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارند و در این میان اگر مدیری معتقد است که در حقش اجحافی صورت گرفته همچنان امکان دفاع از خود برایش وجود داشته باشد.

اثرگذاری «کادر فنی» در حوزه ورزش بانوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

«کادر فنی» در طول سه فصل گذشته خود، به صورت مرتب به ورزش بانوان پرداخته و پای ورزشکاران زنی را به سازمان صداوسیما باز کرده که تا پیش از آن در برنامه تلویزیونی دیگری حضور نداشته‌اند، البته معتقدم آن برنامه‌ها شاید زمان و فضای لازم برای حضور این عزیزان را در اختیار نداشته‌اند و خدا را شکر می‌کنم که ما این زمان و فضا را در اختیار داشتیم.

چشم‌اندازتان برای فصل چهارم «کادر فنی» چیست؟

مهم‌ترین کار پیش روی ما مسابقات۲۰۲۳ هانگژو هم در آسیایی و هم در پاراآسیایی است و تمام تمرکزمان بر این نکته است که تلاش ورزشکاران ایرانی حاضر در اردو‌های شبانه‌روزی برای شرکت در این مسابقات را منعکس کنیم و همچنین سراغ مسئولانی برویم که تصور می‌کنند، چون مسابقات هانگژو به تعویق افتاده پس می‌توانند میزان حمایت‌های خود را کاهش دهند در حالی که ما اکنون نیازمند حمایتی بیشتر و توجهی ویژه‌تر به ورزشکاران‌مان هستیم.

از دروغگویی بیزارم

یکی از مباحث مطرح چه در حوزه ورزش بانوان و چه در حوزه ورزش مردان، بحث مهاجرت است و شهاب‌قاسمی، مجری «کادر فنی» در جواب این که این برنامه ورزشی چه رویکردی در برخورد با مهاجرت ورزشکاران دارد، به جام‌جم چنین می‌گوید: «نکته اول این که من معتقدم هر کسی می‌تواند برای زندگی خود تصمیم بگیرد و راه خود را انتخاب کند، اما در کنار این، بیزارم از دروغگویی و بیزارم از کسانی که تا وقتی پای منافع شخصی‌شان در میان است همه چیز را مثبت و به محض جداشدن راه‌شان، همه چیز را منفی جلوه می‌دهند. درواقع ورزشکارانی بوده‌اند که وقتی از ایران رفته‌اند، به ارائه تصویری غیرواقعی از کشورمان نپرداخته و از چیز‌هایی مغایر با آنچه در حقیقت برای‌شان رخ داده است، صحبت نکرده و راه خود را در پیش گرفته‌اند که ما هم به عنوان یک ورزشکار برای‌شان آرزوی موفقیت می‌کنیم، اما کسانی هم بوده‌اند که به اندازه ورزشکار طلایی المپیک مورد حمایت قرار گرفته و پاداشی همپای آن‌ها دریافت کرده‌اند، اما به محض خروج از ایران، چنان فرافکنی کرده و چنان حرف‌هایی زده‌اند که هیچ نسبتی با واقعیت نداشته و طبیعی است که در حساب ما نیز نیایند.»

منبع: روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها