وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی:

آمریکا بدون رویکرد مبتنی بر پیشرفت در قطر حضور یافت

وزیر امورخارجه در نشست خبری با نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا:

آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات وین را از سر بگیریم

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه گفت وگوهای مفصل و عمیق و دقیقی را در خصوص مطالبات ایران با نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا داشتیم، اظهار داشت: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را از سر بگیریم و نفع اقتصادی ملت ایران برای دولت مهم است.
وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه گفت وگوهای مفصل و عمیق و دقیقی را در خصوص مطالبات ایران با نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا داشتیم، اظهار داشت: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را از سر بگیریم و نفع اقتصادی ملت ایران برای دولت مهم است.
کد خبر: ۱۳۷۱۱۴۳

به گزارش جام جم آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پیش با جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان و نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا پس از این دیدار در نشست خبری مشترک حضور یافتند.

در ابتدای این نشست خبری امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان ضمن خوشامد به جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما امروز گفت و گوهای طولانی اما مثبتی را درخصوص همکاری‌های جامع جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا داشتیم.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط متوازن در سیاست خارجی با جهان است. قاره اروپا برای ما از جایگاه مهمی برخوردار است حفظ و گسترش روابط با قاره اروپا به شمول تمام کشورهای این قاره چه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چه کشورهای خارج از اتحادیه اروپا از جمله اولویت‌های ما در پیگیری مناسبات با این قاره است.

وی افزود: سطح روابط و به ویژه مناسبات تجاری دو کشور در تراز ظرفیت‌های موجود بین جمهوری اسلامی ایران و یکایک کشورهای اروپایی نیست و ما امیدوار هستیم در پی روابط دوجانبه و گفت‌وگوهای دوجانبه که با یکایک کشورهای اروپایی داریم و همچنین در ادامه گفت‌وگوها و توافقاتی که با همکارم آقای بورل داشتیم شاهد توسعه و پیشرفته مناسبات باشیم.

وزیر خارجه افزود: از جمله موضوعاتی که مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم بحث تداوم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های دیگر برای لغو تحریم‌ها است. آقای بورل چندی پیش از من در تماس‌ تلفنی خواستند که چگونه می‌توانیم بن‌بست و توقفی که بعد از صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شده کار را دنبال کنیم و از این بن‌بست خارج شویم.

امیرعبداللهیان گفت: من به ایشان گفتم جمهوری اسلامی ایران همیشه از مسیر دیپلماسی و مذاکره عزتمند و البته مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند و از شما دعوت می‌کنم سفری را به تهران داشته باشید تا از نزدیک همه ابعاد مسئله را یک بار دیگر با حضور تیم‌های مشترک مذاکراتی ما و شما به عنوان هماهنگ کننده در اتحادیه اروپا را دنبال کنیم.

وی بیان کرد: در پی این گفت‌وگو ما امروز میزبان آقای بورل و مورا و تیم دستیاران ایشان در تهران هستیم. گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درخصوص مطالبات جمهوری اسلامی ایران داشتیم. به آقای بورل تاکید کردیم ما آمادگی داریم که در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: ثانیاً آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران مهم است نفع کامل اقتصادی ایران از توافقی است که در سال ۲۰۱۵ حاصل شده است و هر موضوعی که نتواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد از نظر دولت آیت‌الله رئیسی و جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نخواهد بود.

امیرعبداللهیان گفت: ما سعی می‌کنیم مشکلات و نقاط افتراقی که وجود دارد در مسیر گفت‌وگوهایی که به زودی از سر گرفته خواهد شد برطرف کنیم. امیدوار هستیم طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و در مسیر رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهند.

وی عنوان کرد: درخصوص آخرین وضعیت اوکراین گفت و گو کردیم جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه‌حل نمی‌داند با نگاه به ریشه‌های این بحران و جنگ بر مذاکره و گفت‌وگوی سیاسی برای رسیدن به یک شرایط مطلوب در منطقه و خروج از جنگ در اوکراین تاکید کردیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: همچنین آقای بورل را در جریان آخرین گفت‌وگوهای خودم با آقاس لاوروف وزیر خارجه روسیه که روز پنجشنبه گذشته انجام شد قرار دادم. در موضوع حوزه افغانستان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام تاکید کردیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در همین جا لازم می‌دانم یکبار دیگر صمیمانه‌ترین مراتب همدردی و تسلیت خودم را به حادثه دیدگان زلزله تاسفبار و فاجعه اخیر زلزله در افغانستان ابراز کنم، برای کشته‌ شدگان این زلزله آرزوی رحمت و غفران الهی و برای مجروحین این حادثه آرزوی سلامتی و برای بازماندگان آنها صبر مسئلت دارم. جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت انسان‌دوستانه خود در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق زلزله‌زده ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: همچنین درخصوص یمن هر دو طرف از تداوم آتش بس در این کشور حمایت کردیم و بر لغو کامل محاصره انسانی و از سرگیری مذاکرات سیاسی یمنی یمنی تاکید داریم.

وزیر امور خارجه گفت: موضوع سوریه و فلسطین از دیگر موضوعات مورد توجه ما است. ما در مسئله سوریه معتقد هستیم که باید لغو تحریم‌های یکجانبه اعمال شده علیه سوریه در دستور کار قرار گیرد و مردم سوریه باید از یک شرایط زندگی خوب برخوردار باشند و در فضای امن و آرام و مطمئن نسبت به آینده سیاسی خود هر تصمیمی که در هر مقطعی لازم است اتخاذ کنند.

امیرعبداللهیان افزود: ما به رای و مردم سوریه احترام می‌گذاریم و به حمایت‌های خودمان از دولت، رهبری و ملت سوریه در مقابله با تروریسم و برای حفظ تمامیت ارضی این کشور ادامه می‌دهیم. موضوع فلسطین از مسائل اساسی است که همچنان با آن مواجه هستیم.

وی بیان کرد: ما اقدامات تحریک کننده رژیم جعلی اسرائیل را برنمی‌تابیم و جمهوری اسلامی ایران در مقابل اقدامات تهدیدآمیز رژیم صهیونیستی و از جمله اقدامات تخریب کننده این رژیم در بحث‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران دست بسته نخواهد ماند.

زیر امور خارجه گفت: یکبار دیگر به جوزف بورل و هیات همراه ایشان خوشامد می‌گویم و در پایان اشاره می‌کنم که از جمله موضوعات دیگری که مورد بررسی ما قرار گرفت همکاری در حوزه انرژی، مبارزه با تروریسم، تداوم مبارزه با مواد مخدر، بحث مهاجرت از جمله مهاجرین افغانستانی که در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و همچنان شاهد ورود مهاجرین و آوارگان افغانی به سمت مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی ادامه داد: برخی مباحث کنسولی و مطالباتی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به هموطنان ما در بخش‌هایی از اروپا داشت نیز در این گفت‌وگوها مورد توجه قرار گرفت.

مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد

در ادامه این نشست خبری جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا گفت: برای ما مهم بود که به ایران بیایم و هنوز سفر ما تمام نشده است و جلسه دیگری خواهم داشت.هدف اصلی سفر من شکستن بن بست برجام و کم کردن تنش ها است.

وی ادامه داد: برای من مهم هست که بن بست برجام را از بین ببریم و قرار است مذاکرات برجام را در روزهای آینده و به سرعت آغاز کنیم.

بورل تاکید کرد: ما به عنوان هماهنگ کننده برجام، در ماه مارس پیشنهاداتی را مطرح کردیم و یک سری متن و سوالاتی بود که قرار بود ایران و آمریکا آن را پاسخ بدهند و قرار شد مذاکرات متوقف بشود تا این سوالات پاسخ داده شود اما قرار نبود سه ماه متوقف بشود، اما امروز باید مذاکرات از سر گرفته شود و این تصمیمی است که باید در تهران و واشنگتن گرفته شود.

نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا اظهار داشت: بعد از سفر من، مذاکرات وین آغاز می‌شود و تیم من در آنجا خواهند بود ، رسیدن به توافق برای کل دنیا و جهان مهم است چراکه ما از ماه فوریه در دنیای دیگری زندگی می‌کنیم و جنگی بین روسیه و اوکراین آغاز شده و اگر در چنین فضایی توافق تاریخی ما به نتیجه برسد، بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه جلسه ما امروز مهم بود چراکه مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد، اظهار داشت: دنیا دنبال ثبات و امنیت است و امیدواریم با این توافق، امنیت اقتصادی ایران تامین شود و همچنین دغدغه عدم اشاعه هسته‌ای هم برای جهان رفع شود.

بورل تاکید کرد: خوشحال خواهم شد که دوباره به تهران برگردم و در مورد روابط ایران و اتحادیه اروپا به بحث و گفتگو بشینیم چراکه ایران بازار بزرگی است و اقتصادهای ما می‌توانند همدیگر را کامل کنند لذا برجام می‌تواند این ریل را کامل کند. ما در مورد مسائل کنسولی نیز صحبت می‌کنیم.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها