فرار از تکرار
کلیک بزرگ‌ترین تغییر نام و نشان (ری‌برندینگ)‌های دنیای فناوری را بررسی می‌کند

فرار از تکرار

کلیک بیشترین جستجوهای ایرانیان در گوگل طی سال 1400 را بررسی می‌کند

از کرونا تا ارز دیجیتال

روزانه میلیون‌ها کلمه در گوگل جست‌وجو می‌شود که بسیاری از آنها بازتاب نیازهای جامعه است. سال ۱۴۰۰ برای ایرانیان پر از اتفاقات مختلف بود و فضای مجازی نیز از این اتفاقات متاثر بود.
کد خبر: ۱۳۵۷۳۷۸

اگر نگاهی به کلمات جست‌وجوشده ایرانیان در سال ۱۴۰۰ بیندازیم، خواهیم دید که پرسرچ‌ترین کلمات موتور جست‌وجوی گوگل مربوط به تحولات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده‌است.

اگر علاقه‌مندید با 10 کلمه برتر جست‌وجوی ایرانیان در سال ۱۴۰۰ آشنا شوید با ما همراه باشید.

کرونا

بیماری همه‌گیر کرونا بیشتر از دو سال است که گریبانگیر تمامی جوامع جهانی شده‌است. در ایران نیز این بیماری امسال زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داد.

نتایج گوگل نشان می‌دهد که میزان جست‌وجوی کلمه کلیدی کرونا در صدر فهرست قرار گرفته‌است. در اواسط امسال با آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا، کلمه واکسن کرونا تبدیل به پرجست‌وجوترین کلمه سرچ شده توسط ایرانیان شد.

گوگل نشان می‌دهد در اواخر امسال نیز با شیوع سویه جدیدی کرونا، باز هم کلمات کرونا و امیکرون در صدر کلمات پرجست‌وجو بودند.

ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال نوع خاصی از پول دیجیتال هستند که با ترکیب تکنولوژی و بلاکچین، نوعی بازار مالی جدید ایجاد کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۱ قیمت این ارزهای دیجیتال به طرز قابل‌توجهی رشد کرد و بازار ارز دیجیتال در این سال پرسودترین بازار مالی جهان بود.

ایرانیان زیادی در سال ۱۴۰۰ اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کردند و صرافی‌های آنلاین زیادی نیز در ایران شروع به کار کردند.

افزایش قیمت دارایی‌های مختلف این بازار مانند کریپتو و NFT، تب خرید و ظهور صرافی‌ های آنلاین فراوان باعث شد که کلمه ارز دیجیتال در بین پرجست‌وجوترین کلمات ایرانیان در سال ۱۴۰۰ قرار بگیرد.

قیمت دلار

در سه سال گذشته با افزایش تورم و کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای دیگر مانند دلار، آشفتگی زیادی در اقتصاد ایران رخ داد.

یکی از اتفاقات اثرگذار بر وضعیت بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌ها و معیشت مردم، نوسانات قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ بود. بدون شک قیمت دلار برای قشر عظیمی از جامعه مانند مصرف‌کنندگان کالاهای وارداتی نیز اهمیت داشت.

از طرفی تحولات سیاسی مانند مذاکرات احیای برجام در سال ۱۴۰۰ باعث کاهش و افزایش قیمت می‌شد. این نوسانات باعث شد که کلمه قیمت دلار برای تعداد زیادی از ایرانیان تبدیل به کلمه‌ای جذاب برای جست‌وجو در گوگل باشد.

ثبت نام ایران خودرو

خرید خودرو همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی ایرانیان بوده که افزایش قیمت دلار و تورم در ایران باعث شد قیمت خودرو (که از قطعات وارداتی در تولید آن استفاده می‌شود) به طرز قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

شرکت ایران‌خودرو به‌عنوان اصلی‌ترین تامین‌کننده و بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در ایران در سال ۱۴۰۰ مانند سال‌های گذشته اقدام به پیش‌فروش خودروهای تولیدی خود کرد. از آنجا که قیمت خودروهای پیش‌فروش تفاوت بسیار زیادی با قیمت بازار داشت، برای بسیاری به فرصت خرید جذابی تبدیل شد. به همین ترتیب پیگیری اخبار فروش محصولات ایران‌خودرو و جست‌وجوی کلماتی مانند ثبت‌نام ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰ باعث شد که این کلمه در بین کلمات کلیدی برتر کاربران ایرانی گوگل قرار گیرد.

پرسپولیس و استقلال

کاربران ایرانی گوگل در سال ۱۴۰۰ اتفاقات فوتبالی را هم شدیدا دنبال کردند. نام دو باشگاه فوتبال پرطرفدار ایران یعنی پرسپولیس و استقلال مثل همیشه بین کلمات پرجست‌وجوی امسال بود البته اتفاقات و حواشی‌های زیاد اطراف این دو باشگاه در این مساله اثر زیادی داشت.

حضور این دو تیم در مراحل پایانی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱، رقابت این دو تیم برای قهرمانی لیگ برتر ایران پس از سال‌ها و تعلیق دو باشگاه از حضور در رقابت‌های آسیایی سال آینده باعث شد که خبرهای این دو تیم برای علاقه‌مندان به فوتبال جذاب باشد.

قیمت طلا

طلا همیشه امن‌ترین روش سرمایه‌گذاری در ایران و جهان بوده‌است و بروز هر بحران سیاسی و اقتصادی به افزایش تقاضا برای خرید طلا منجر می‌شود‌.

این افزایش تقاضا هم باعث افزایش قیمت طلا خواهد شد و این اتفاق در سال ۱۴۰۰ بارها اتفاق افتاد. قیمت طلا از اردیبهشت امسال تا ماه بهمن به صورت مداوم افزایش پیدا می‌کرد و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری امن در طول امسال پیگیر اخبار و قیمت این کالای پرارزش بودند و همین مساله به قرار گرفتن کلمه قیمت طلا در بین پرجست‌وجوترین کلمات ایرانیان در گوگل منجر شد.

بورس و کارگزاری

پس از سقوط شدید بورس تهران در سال گذشته، میلیون‌ها سرمایه‌گذار ناامید بورس به‌دنبال راه فراری از این بازار بودند تا این که در میانه سال مجددا شاخص بورس تهران صعود کرد.

این افزایش قیمت پایدار نبود و مجددا در ماه‌های پایانی شاخص بورس کاهش پیدا کرد. همچنین چند عرضه اولیه، نگاه دولت جدید حجت‌الاسلام رئیسی نسبت به بورس و مسائل مربوط به سهام عدالت نیز از دیگر علت‌های توجه به بورس بود.

این تحولات باعث شد علاقه شدیدی به پیگیری اخبار و قیمت سهام بورسی در جامعه ایران ایجاد شود و جست‌وجوی عباراتی حاوی بورس و کارگزاری به طرز قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

یارانه

یارانه نزدیک به یک دهه است که به یکی از بحث‌های داغ در جامعه ایران تبدیل شده‌است. نزدیک به ۷۶میلیون نفر در ایران یارانه از دولت دریافت می‌کنند و بحث حذف دهک‌‌های مختلف از جامعه یارانه‌بگیران سال‌هاست که نقل محافل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایران است.

انتخابات ۱۴۰۰ در ایران و تغییر سیاست‌های دولت در این سال از دیگر مسائلی بود که باعث شد کلمات مربوط به یارانه بیشترین جست‌وجو را در سال ۱۴۰۰ توسط ایرانیان ثبت کنند.

هواشناسی و آب‌وهوا

شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد که کلماتی مانند هواشناسی و وضعیت آب‌وهوا در بین پرجست‌وجوترین کلمات در ایران هستند.

با این حال، نوسانات آب‌وهوایی امسال روی مسائل جانبی دیگری اثرگذار بود که باعث شد کماکان این کلمات بین کلمات پرجست‌وجو قرار داشته باشند.

به‌عنوان مثال گرمای شدید تابستان بارها باعث قطعی برق در مناطق مختلف ایران شد و همچنین چند مورد سیل در سال ۱۴۰۰ باعث افزایش توجه‌ها نسبت به این کلمات شد.

کنکور

کنکور همیشه یکی از پرجست‌وجوترین کلمات کلیدی در ایران است. با این حال، افزایش همه‌گیری کرونا باعث تغییر در شکل برگزاری کنکور سراسری، ارشد و دکترا شد.

این تغییرات به همراه بحث‌های مربوط به تقلب‌های گسترده در کنکور ۱۴۰۰ باعث شد که جست‌وجوی این کلمات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌‎های قبل افزایش بیشتری داشته باشد.

رضا کریمی - خبرنگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها