بندر کنگ در استان هرمزگان یکی از بنادر مهم در میان دریانوردان و اهالی خلیج فارس است. منطقه‌ای گردشگری و تاریخی که پیوندی عمیق با دریا و دریانوردی دارد به همین دلیل جاذبه‌های آن هم به خلیج فارس متصل است.
بندر کنگ در استان هرمزگان یکی از بنادر مهم در میان دریانوردان و اهالی خلیج فارس است. منطقه‌ای گردشگری و تاریخی که پیوندی عمیق با دریا و دریانوردی دارد به همین دلیل جاذبه‌های آن هم به خلیج فارس متصل است.
کد خبر: ۱۳۵۶۲۲۳

 

به گزارش جام جم انلاین هرمزگان،بندر کنگ در استان هرمزگان یکی از بنادر مهم در میان دریانوردان و اهالی خلیج فارس است. منطقه‌ای گردشگری و تاریخی که پیوندی عمیق با دریا و دریانوردی دارد به همین دلیل جاذبه‌های آن هم به خلیج فارس متصل است.

 

در سالهای اخیر اقدامات ارزشمندی در این شهر اتفاق افتاده که بازسازی وترمیم بسیاری از بناهای این شهر تاریخی در دستور کار شهرداری کنگ قرار گرفته و شهری زیبا با بافت تاریخی همراه با زنده نگه داشتن فرهنگ اصیل این منطقه شاهد هستیم.

 


شهردار بندرکنگ در نشست خبری در این ارتباط بیان داشت: بازسازی واحیای بافت تاریخی این شهر ابتدا از دانشجویانی که پایان نامه آنها با موضوع بافت های تاریخی بود جهت همکاری دعوت به عمل امد.
ایوب زارعی اظهار کرد: در این زمینه هماهنگ لازم را انجام دادیم تا آنها هم در قالب تکمیل پایان نامه شان با مستند سازی بافت تاریخی، از طریق ما بتوانیم مرحله به مرحله با مطالعات گسترده تر به این حوزه های فرهنگی و تاریخی ورود پیدا کنیم.

این مسئول افزود: در بهمن ماه 1394 ستاد ملی بازآفرینی شهری کشور جلسه ای را در تهران با حضور دو نفر از شهرداریهای کشور( شهرداری بندرعباس و بندرکنگ) برگزار شد و در همین راستا ما از اقدامات خود در بحث بازآفرینی گزارش هایی را ارائه دادیم.

 

وی گفت: تمام تلاش و پیگیری های ما در حوزه تاریخی، فرهنگی و مدیریت شهری به عنوان یک تجربه خوب قلمداد شد و در این زمینه آگاهی ما نسب به جغرافیا و مسائل فرهنگی، هنری و اجتماعی شهرمان افزایش یافت.


وی اظهار کرد: در حال حاضر جوانان بومی بندرکنگ با ارائه بسته های اقتصادی و بوم گردشگری و .... می توانند زمینه های توسعه پایدار را با جذب گردشگران فراهم کنند.

 

شهردار بندرکنگ گفت: وزارت میراث فرهنگی با شهرداری همیشه در تقابل با هم بودند و زمانی که شهرداری بندرکنگ برای اولین بار در کشور، چند کار مرمت و بازسازی بافت های تاریخی را برعهده گرفت و با توجه به این که بافت ها به خوبی احیا شد همین مسئله باعث شد تا اداره میراث فرهنگی حیطه اختیارش را به شهرداری واگذار کند.

 

وی گفت: اعتقاد من بر این است که همه مردم باید در جهت کیفیت شهر گام های موثری را بردارند.

وی بیان داشت: در جهت احیا و باز زنده سازی بازار و شهر بندرکنگ اقدامات موثری صورت گرفته است و این اقدامات در وضعیت اقتصادی و معیشتی ساکنان تاثیرگذار بوده است.

 

زارعی بیان داشت: زمانی که از طریق جوامع بین المللی، یک شهر را با تمام ظرفیت هایش معرفی کنید قطعا باعث رونق معیشت مرم می شود بطوریکه در شهرکنگ مغازه ای که خالی باشد نداریم و هیچ خانه ای برای اجاره خالی نیست.


و با اشاره به این که وضعیت اقتصادی شهر بندرکنگ رو به بهبود و پویایی است اظهار کرد:مردم دریافته اند که بافت ها فرسوده و تاریخی را نباید نابود کرد بلکه در راستای حفظ، بازسازی و احیا بافت های تاریخی باید نهایت تلاش را انجام داد و این گونه فرصت مناسب برای جذب گردشگران بیشتر ، و سطح آگهی های مردم شهر را به مسیر هدفمند ارتقا پیدا می کند.

 

وی گفت: بندرکنگ به عنوان اولین شهر مطالعاتی ایران در راستای بازسازی و احیا قرار گرفت و در این زمینه تمام سعی مان بر این بود تا بافت های تاریخی بندرکنگ را مستندسازی کنیم و گزارش هایی را در این خصوص به شورای عالی معماری شهرسازی ارائه شد.

 

شهردار بندرکنگ در ادامه به تشریح عملکرد 9 ساله در سمت شهردار شهر جهانی بندرکنگ پرداخت.
ایوب زارعی گفت: یکی از مهمترین وظایف شهرداری، طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها در بند 1 و 25 در خصوص توسعه معابر،خیابان ها وکوچه است و تاکنون این اقدامات به منظور توسعه بندرکنگ انجام شده است.

 

زارعی اظهار داشت: این اقدامات انجام شده در این شهر شامل احداث بلوار دریانوردان، روشنایی و ایجاد فضای سبز، روکش و آسفالت خیابان صیادان به طول 500 متر، 7 هزارو 900 متر مربع زیرسازی و آسفالت خیابان بعثت و کوچه های اطراف آن تا مسیر مسجد جامع به طول 575 متر مربع، روکش و آسفالت خیابان وحدت به طول710 متر و به عرض10 متر، تکمیل آسفالت سلطان العلما کنخ به طول 110 متر، آسفالت محله کوش و اطراف مسجد حسین بن علی تا تالار گلبت که درپی وقوع بارندگی های شدید با آبگرفتگی مواجه شد و در همین راستا، حدود 40 هزار متر مربع زیر سازی آسفالت انجام دادیم و همچنین زیرسازی و آسفالت محله قزوینی شهر بندرکنگ تماماً توسط ماشین آلات و پرسنل عمرانی و خدمات شهری شهرداری بندر تاریخی انجام شده است و زیرسازی خیابان اصلی شهرک فردوس به طول 620مترمربع، زیرسازی اصلی شهرک خاتم الانبیا (ص) به طول 505 متر مربع و.... اقدامات انجام شده طی فواصل زمانی مختلف است.

 

وی مجموع این اقدامات را حدود 16 کیلومتر خیابان کشی و حدود 700 هزار متر آسفالت اعلام کرد.

 

زارعی بیان داشت: تمام تلاش مان بر این است که بتوانیم نیروی انسانی متخصص را در حوزه های مختلف اعم از گردشگری پرورش دهیم تا این گونه زمینه های لازم را به منظور خدمات بیشتر برای جمعیت زیر 50 هزار نفر فراهم سازیم.


این مسئول در ادامه سخنانش اظهار داشت: یکی از مهمترین مطالبات مردم بندرکنگ در خصوص آسفالت و بهسازی معابر است.
شهردار بندرکنگ در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تاکنون برای ابنیه، مرمت و احیا بناهای تاریخی و فرهنگی در کنگ اقداماتی مثبت صورت گرفته است اضافه کرد: طبق ماده ۵ قانون شهرداری‌ها تا کنون برای ابنیه و آثار تاریخی و فرهنگی اقداماتی انجام شده است.

 

شهردار بندرکنگ گفت: در سال 1395 رشته گردشگری در شهر بندرکنگ به تصویب رسید و به همین علت دانشجویان و دانش آموزان مرتبط با این رشته درسی پس از فارغ التحصیل شدن قطعا کارشان تضمین شده است و در این خصوص؛ فعالان عرصه گردشگری با تمام تخصص لازم در این حوزه کارشان را به درستی انجام داده اند.

 

زارعی گفت: اقامتگاه بومگردی یونسی یکی از بناهای تاریخی برای آموزش کارهای پروهشی دانش آموزان و نیروهای فعال در عرصه گردشگری در نظر گرفتیم و این گونه زمینه ارتقا و کارآفرینی آنها هم فراهم می شود.

 

وی در ادامه گفت: هم اکنون12 نفر از دانش آموزان رشته گردشگری به نحو احسنت این اقامتگاه بومگردی را اداره می کنند برای تشویق و یادگیری و شناخت بهتر دروس و.... بخشی از درآمد اقامتگاه بومگردی به دانش آموزان داده می شود.

 

شهردار بندرکنگ گفت: دانش و مهارت لنج سازی در سال 2011 در فهرست میراث ناملموس در معرض خطر ثبت شد و بندرتاریخی کنگ شهری است که هم اکنون در فهرست موقت میراث جهانی قرار گرفته است.

 

زارعی یادآور شد: با برگزاری همایش ملی تاریخ و فرهنگ و تمدن خلیج فارس تمام سعی بر این بود تاریخ شناخت بهتر نسبت به اقتصاد منطقه و شناخت بهتر نسبت به منابع ملی گذشته داشته باشیم.

 

وی افزود: در همین راستا ما بابیش از 200 دریانورد با هدف جمع آوری تاریخ شفاهی دریانوردان، مصاحبه ای انجام دادیم و این تاریخ شفاهی به دو زبان انگلیسی و عربی منتشر شد.

 

وی گفت: برای اینکه بتوانیم اقتصاد گردشگری وگردشگری دریایی را در بندرکنگ فعال کنیم ما لنجی را خریداری کردیم که قدمت آن به 100 سال می رسد، اما برابر مصوبه تمام شناورهایی که قدمت آن به 20 سال می رسد از رده خارج هستند و در همین راستا طی جلساتی با دریانوردان تصمیم بر این شد تا دانش لنج سازی را هم در حوزه گردشگری دریایی به لحاط بومگردی احیا کنیم.

 

زارعی تصریح کرد: طی مکاتبات و جلساتی که ناخداها و دریانوردان با سازمان بنادر و دریانوردی انجام دادند بر این اساس بود که ساختار لنج فرسوده را نوسازی کنیم و سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ گفت شما می توانید لنج سالم راجایگیزین لنج فرسوده کنید ما در پاسخ گفتیم کار بنیادی و اساسی، حفاظت از میراث فرهنگی است و در این خصوص باید در قانون دریایی بازنگری انجام شود.

 

وی گفت: با خرید لنج های قدیمی می توان آن را با احیا و مرمت سازی به چرخه گردشگری دریایی بازگردانیم یا اینکه از لنج های فرسوده را برای آلمان های شهری استفاده کنیم.

 

وی ابراز داشت: لنج بوم ایرانی زیباترین لنج است و طراحی آن به صورتی است که به راحتی می‌تواند تا اقیانوس هند برود و بازگردد.

 

زارعی در پایان افزود: هدف از راه اندازی مرکز سرمایه گذاری بندرکنگ در سال 1395 تعامل با شهرهای همجوار در حوزه سرمایه گذاری، رفع موانع سرمایه گذاری و همچنین شناسایی ظرفیت های گردشگری و... است.
با سفر به بندر تاریخی کنگ میتوانید فرهنگ اصیل چند صد ساله این منطقه را با قدم زدن در بافت تاریخی این شهر وبازدید از موزه واقامتگاههای بوم گردی ان به خوبی لمس کنید .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها