نگاهی به چهره‌ها و اتفاقات تلویزیونی در سالی که گذشت

قصه‌های شنیدنی ۱۴۰۰ در رسانه ملی

خاطره‌بازی با ورزشکاران

درگذشت زنده‌یاد ارشا اقدسی حادثه‌ای بسیار غم‌انگیز و جبران‌ناپذیر در عرصه تلویزیون و سینما بود. او با مهارت‌هایی که داشت توانسته بود خود را به مخاطبان تلویزیون معرفی کند و در چند برنامه به عنوان بدلکار، همکار و مجری جلوی دوربین رفت.
کد خبر: ۱۳۵۳۶۸۱

به گزارش جام جم، یکی از برنامه‌هایی که در فصل اول خود از ارشا اقدسی به عنوان مجری بهره می‌برد برنامه «بازم مثل همیشه» بود که در ۱۴ قسمت در فصل اول روی آنتن شبکه ورزش رفت و توانست با انرژی بالایی که ارشا داشت مخاطبان را با خود همراه کرده و برنامه و اجرایی متفاوت را ارائه دهد، اما پس از درگذشت ارشا اقدسی فصل دوم این برنامه با حضور جواد خیابانی به عنوان مجری ساختار متفاوتی پیدا کرده و به سمت گفت‌وگومحوری و بیان خاطرات مهمان‌های ورزشی رفته است. تاکنون که هشت قسمت از این برنامه در فصل دوم روی آنتن رفته، «بازم مثل همیشه» توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند و بخش‌هایی از این برنامه در فضای مجازی بازخورد خوبی داشته است. به بهانه پخش فصل دوم این برنامه با استندآپ کمدین و یکی از مجریان این برنامه و مجری طرح آن گفت‌وگویی داشتیم و آنها از شرایط فصل دوم و تفاوت‌های آن با فصل اول گفته‌اند. آنها از خاطرات ارشا اقدسی و کارهای عجیب و غریب او هنگام پخش فصل اول گفته و از تفاوت‌هایی فصل دوم صحبت کرده‌اند. گفت‌وگوی خبرنگار روزنامه جام‌جم را با مجری و مدیر تولید برنامه «بازم مثل همیشه» بخوانید و با این برنامه بیشتر آشنا شوید.

مجری طرح و مشاور کارگردان برنامه:

درگذشت ارشا اقدسی، آسیب بزرگی برای «بازم مثل همیشه» بود
اَتا حسینی، مجری طرح و مشاور کارگردان برنامه «بازم مثل همیشه» از روند تولید فصل دوم این برنامه و چالش‌ها و تغییر و تحولاتی که در این فصل به دلیل درگذشت ارشا اقدسی، همراهی نکردن پیشکسوتان و... داشتند، گفت.

شکل گیری ایده برنامه: ایده‌ای که درباره طرح و اجرای برنامه «بازم مثل همیشه» در ذهن داشته و دوست داشتیم آن را روی آنتن ببریم، بسیار متفاوت‌تراز آن چیزی بود که در فصل اول و دوم اتفاق افتاده است. ما خیلی دوست داشتیم ساختارشکنی کنیم و حضور زنده‌یاد ارشا اقدسی هم برای یک ساختارشکنی و برنامه‌ای جدید در رسانه ملی بود، اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، نتوانستیم برنامه را آن‌طور که دوست داشتیم به اجرا برسانیم. علاقه داشتیم بازی‌هایی را در برنامه داشته باشیم که تا حدی به فراموشی سپرده شده است و نسل امروز کمتر از آن بازی‌ها اطلاعات دارند. البته در یک قسمت از برنامه با حضور علیرضا دبیر و ارشا اقدسی بازی الک دولک را انجام دادیم، اما فضا و مشکلات دیگر اجازه اجرای بقیه بازی‌هایی از این دست را به ما نداد.

فقدان زنده‌یاد ارشا اقدسی در «بازم مثل همیشه»: با نبود ارشا اقدسی و درگذشت این دوست قدیمی که برنامه «بازم مثل همیشه» را به یک برنامه اکتیو و پرهیجان تبدیل کرده بود، خیلی با مشکل مواجه شدیم. جدای از این‌که برای رسیدن به جایگزین او بسیار دشواری داشتیم از نظر روحی هم تا حد زیادی به ما آسیب وارد شد و باور این‌که ارشا اقدسی در بین ما حضور ندارد برایمان سخت و دشوار بود. پیشنهادهای زیادی برای اجرای این برنامه داشتیم، اما واقعا هیچ‌کسی نمی‌توانست نوع اجرای ارشا را داشته باشد. ارشا اقدسی یک انسان متفاوت بود، او چه از نظر اجرا در برنامه و چه در زندگی واقعی یک انسان رها و آزاد بود.
دلیل حضور جواد خیابانی : ما نزدیک به ۲۵ جلسه همفکری داشتیم تا در نهایت به جواد خیابانی رسیدیم و فصل دوم برنامه را با او آغاز کردیم. البته ساختار برنامه در فصل دوم با حضور خیابانی به کلی تغییر کرد، با حضور او به عنوان مجری برنامه «بازم مثل همیشه» خیلی از آیتم‌های بازی‌ها حذف شد. برنامه قرار بود در بخشی به بازی‌های قدیمی ایرانی بپردازد و مهمان‌های برنامه در این بازی‌ها شرکت کنند که این کار به دلیل فوت ارشا و انتخاب جواد خیابانی به عنوان مجری برنامه منتفی شد و بیشتر به سمت یک برنامه گفت‌وگو محور رفتیم.

جواد خیابانی بخش نوستالژی را بالا برد: ما جلسات زیادی را با بسیاری از هنرمندان و مجریان برگزار کردیم، خیلی از دوستان به دلیل این‌که مشغول کار دیگری بودند نتوانستند با ما همکاری کنند و با برخی دیگر به دلیل مسائل مالی به توافق نرسیدیم، اما در نهایت به دلیل نگاه نوستالژیکی که در برنامه «بازم مثل همیشه» وجود داشته و دارد با جواد خیابانی به توافق رسیدیم. تنها فردی که می‌توانست وزن نوستالژی برنامه را ارتقا دهد او بود. به نظر من این برنامه با حضور خیابانی به آن دیدگاهی که در فصل دوم داشته، رسیده است.

در فصل دوم مخاطبان بیشتری با برنامه همراه شدند و کامنت‌ها و بازخوردهای خوبی در فضای مجازی درباره این برنامه داشتیم. در صفحه برنامه در اینستاگرام کامنت‌های خوبی از برنامه داشتیم و بخش‌هایی از هر برنامه هم در فضای مجازی به خوبی دیده شده و وایرال می‌شود.

گله از پیشکسوتان ورزشی: از دوستان قدیمی ورزشی گله دارم که اصلا با برنامه «بازم مثل همیشه» همراهی نکردند. نگاه برنامه گپ و گفت با ورزشکاران و خاطره‌سازان قدیمی بود و تا حدی یادآوری روزهایی که برای ایران خاطره شده و در دوران گذشته باعث خوشحالی مردم ایران شده است. دوست ندارم اسم ببرم اما خیلی از پیشکسوتان و بزرگان و خاطره‌سازان ورزش را دعوت کردیم ولی تمایلی به حضور در برنامه نداشتند. به همین دلیل ترجیح دادیم به یک نسل جلوتر بیاییم و سراغ افرادی که سال‌های زیادی از خداحافظی آنها از ورزشی که انجام می‌دادند نگذشته است، برویم.

فردی که مسؤول دعوت از مهمان‌های برنامه بود پیشکسوت ورزش اکبر فیض بود، اما کمتر کسی از پیشکسوتان حاضر شد در برنامه «بازم مثل همیشه» حضور داشته باشد. آقای فیض خیلی تلاش کرد از قهرمانان سابق ورزش مهمان برنامه باشند، اما نشد و نتوانستیم از حضور این پیشکسوتان و قهرمانان سال‌های دور در برنامه استفاده کنیم. برخی از این بزرگواران مبالغ زیادی را برای حضور در برنامه طلب کرده بودند که تلویزیون و برنامه ما در شبکه ورزش توان پرداخت این مبالغ را نداشت. اما واقعا ما توان رقابت با آنها و پرداخت این مبالغ را نداشتیم و به همین دلیل ترجیح دادیم از مهمان‌های جوان‌تر برای حضور در برنامه دعوت کنیم و از حضور آنها بهره ببریم.

منش پهلوانی پیام برنامه: اخبار و وقایع روز در دعوت از مهمآنهای ما تاثیرگذار نیست و به دلیل نگاه برنامه که یک نگاه کاملا نوستالژیک است از افرادی دعوت می‌کنیم که مردم در گذشته با آنها یا از آنها خاطرات خوبی را به یاد داشته باشند. در گذشته نه چندان دور قهرمانانی داشتیم که مردم خاطرات خوبی با آنها داشته‌اند و منش پهلوانی هم در وجود این ورزشکاران بود. ما بیشتر قصد داشتیم به نسل امروز پیام دهیم که قهرمانی در کنار منش پهلوانی که در جامعه وجود داشت، باعث ایجاد خاطرات خوب در ذهن مخاطبان شده است. این‌که تا چه حد موفق شدیم این نگاه را به مخاطبان برنامه منتقل کنیم را نمی‌دانم اما ما تمام سعی خود را کردیم تا این اتفاق رخ دهد.

حضور تماشاگران حرفه‌ای: تماشاگران حاضر در برنامه «بازم مثل همیشه» جزو تماشاگران حرفه‌ای هستند. ما یک لیدر داریم که لیدر تیم خوب و مردمی و دوست‌داشتنی نساجی قائم‌شهر است. تمام تماشاگرانی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برنامه حضور دارند، دو دوز واکسن خود را تزریق کرده‌اند و شرط حضور در برنامه هم ارائه کارت واکسن بود. تماشاگران ما جزو قشر جوان هستند و بیش از ۲۰ سال سن دارند، حضور آنها جوانی و شور و نشاط را به برنامه منتقل می‌کنند. ما در فصل اول از داشتن تماشاگر محروم بودیم و متاسفانه ضربه‌ عدم حضور تماشاگر را خوردیم. زمان تولید فصل اول در دوران اوج کرونا بودیم و واقعا هر چه سعی کردیم نتوانستیم از حضور تماشاگران در برنامه بهره ببریم. در فصل دوم حال برنامه با حضور تماشاگران متفاوت شده و استندآپ‌های علی فریادی هم به دلیل حضور تماشاگران بهتر و پر انرژی‌تر شده است و این به دلیل گرمای حضور این جوانان پرشور در برنامه «بازم مثل همیشه» است.

ادامه برنامه: بستگی به نظر مدیران سازمان دارد. ما خیلی علاقه داشته و داریم که برنامه «بازم مثل همیشه» در فصل‌های بعدی ادامه‌دار باشد و جلساتی هم برگزار کردیم که این برنامه را ادامه دهیم، اما همه چیز به نظر مدیران شبکه و سازمان باز می‌گردد و آنها باید تصمیم بگیرند که برنامه می‌تواند ادامه داشته باشد یا خیر. برنامه‌هایی مثل «بازم مثل همیشه» و «چهل تیکه» نیاز تلویزیون است و مخاطبان با دیدن این برنامه‌ها و سفر به گذشته و خاطرات خوب حال بهتری پیدا می‌کنند. دوست داریم این برنامه را ادامه دهیم اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست. برنامه «بازم مثل همیشه» در مجموع ۳۰ قسمت بوده که فصل اول این برنامه در ۱۴ قسمت تولید و پخش شده است و فصل دوم هم در ۱۶ قسمت تولید شده که تاکنون ۶ قسمت روی آنتن رفته و ۱۰ قسمت از این برنامه باقی مانده است.

مسعود پیرهادی تهیه‌کننده برنامه «بازم مثل همیشه» پدرانه پشت این برنامه ایستاد و از برنامه برای فصل دوم حمایت کرد. تولید این برنامه حدود ۴ ماه به دلیل تغییر کارگردان عقب افتاد، اما این تهیه‌کننده با حمایت از عوامل و انتخاب درست ابوذر حیدری به عنوان کارگردان در فصل دوم، کار را پیش برد. مدیر تولید شبکه پوریا ملک‌آبادی هم حمایت خوبی از این برنامه داشت.به دلیل همین حمایت‌های درست می‌بینیم که در فصل دوم میزان رضایت‌مندی مخاطبان چند برابر شده و «بازم مثل همیشه» جزو برنامه‌های پربیننده و پر مخاطب شبکه ورزش شده است.

حضور تماشاگران باعث
بالا رفتن سطح انرژی برنامه شده است

علی فریادی، مجری برنامه «بازم مثل همیشه» از تغییرات فصل دوم و تاثیر حضور تماشاگران در این فصل که در نبود زنده‌یاد ارشا اقدسی ممکن بود دچار افت انرژی شود، گفت.
​​​​​​​علی فریادی مجری برنامه «بازم مثل همیشه» درباره این برنامه می‌گوید: این برنامه با حضور ارشا اقدسی در نوروز ۱۴۰۰ شروع به کار کرد. واقعا وقتی که ارشا بود سطح انرژی برنامه بسیار بالا بود و ارشا با هیجان و انرژی که داشت به من هم این انرژی را منتقل می‌کرد تا کمی بتوانم با او همراهی کنم و انرژی مضاعفی از او می‌گرفتم.

وی ادامه می‌دهد: «بازم مثل همیشه» یک برنامه مفرح بود و وقتی که با او اجرا داشتم باید منتظر اتفاقات هیجانی و عجیب و غریب می‌بودیم. چند بار اتفاق افتاد که دکور برنامه شکست. اتفاقات غیرمترقبه زیادی با حضور او می‌افتاد و بارها پیش آمده بود که در حین اجرا به یک باره مرا روی دست می‌گرفت. واقعا حضور ارشا در هر برنامه‌ای باعث شادی، نشاط و هیجان بود و نبود او نه تنها برای من و عوامل برنامه که حتی برای مخاطبان ما هم غیرقابل باور بوده و هست.

فریادی اظهار می‌کند: بعد از اتفاق ناگواری که افتاد و ما ارشا را از دست دادیم، رسالت برنامه به طور کل تغییر کرد و شکل برنامه عوض شد. از وقتی که آقای جواد خیابانی به این برنامه اضافه شده‌اند از نظر مفرح بودن به چند استندآپ در بخش ابتدایی برنامه بسنده شده است. تعدادی گفت‌وگو درباره کودکی مهمان برنامه پخش می‌شود و این‌که در دوران ورزشی خود چه کرده و اکنون مشغول چه فعالیتی است، در یک کلیپ پخش می‌شود. حال بیننده باید نظر دهد که فصل اول برنامه را دوست داشته و یا با فصل دوم ارتباط برقرار کرده است.

وی می‌افزاید: فصل اول خیلی سریع آغاز شد و بعد از پیش تولید، وارد ضبط برنامه و پخش شدیم. بیشتر برنامه بداهه‌گویی بود و وقت چندانی نداشتیم که بخواهیم درباره استندآپ صحبت کنیم یا اجرایی داشته باشیم. در فصل دوم اما زمان داشتیم که بخواهیم درباره برنامه صحبت کنیم و ایده‌پردازی کنیم. در فصل اول به دلیل عدم حضور تماشاگر استندآپ نداشتیم اما در فصل دوم به دلیل کاهش بیماری کرونا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با شرط تزریق دو دوز واکسن از تماشاگران در این برنامه استفاده کردیم. حضور این تماشاگران باعث بالا رفتن انرژی مهمآنها و ما به عنوان مجری و همچنین مخاطبان شده است.

مجری برنامه «بازم مثل همیشه» توضیح می‌دهد: تماشاگران لیدر دارند و از لیدر تماشاگران تیم نساجی مازندران استفاده کردیم. ما دوست داشتیم که در فصل اول هم تماشاگران در برنامه حضور داشته باشند اما در آن دوران پیک کرونا بود و تعداد افراد واکسینه شده محدود بود و امکان حضور تماشاگر در برنامه وجود نداشت، اما در فصل دوم تماشاگران کنار ما هستند، از لیدر تماشاگران نساجی مازندران کمک گرفتیم و تشویق‌ها در برنامه استادیومی و با نظم شده است و حال و هوای خاصی را به برنامه داده است. از حضور تماشاگران استفاده کردیم تا برنامه را با اجرای استندآپ شروع کنیم.

وی در ادامه می‌گوید: در هر برنامه با توجه به مهمانی که در برنامه حضور دارد، جلو می‌رویم، مثلا وقتی یک مهمان کشتی‌گیر داریم درباره این ورزش کمی توضیحات ارایه می‌شود و با حواشی و خود ورزش تا حدی شوخی می‌کنیم و با حال و هوای طنز و مفرح به بخش گفت‌وگو ورود می‌کنیم. امیدوارم که تا به اینجا مخاطبان از برنامه رضایت کافی را داشته باشند.

فریادی درباره بخش‌های مختلف فصل دوم برنامه «بازم مثل همیشه» بیان می‌کند: در فصل دوم هر بخش از برنامه سر و شکل خاص خودش را دارد، اجرای استندآپ درباره ورزش‌ها داریم که کار تازه و نویی در رسانه است و خیلی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. خاطره‌بازی و حضور جواد خیابانی که خودش یک تاریخ شفاهی در ورزش ایران است، باعث شده که این بخش بسیار دیده شده و مورد توجه قرار گیرد. یک سری عکس‌هایی از گذشته ورزش در هر برنامه نشان داده می‌شود و درباره آنها صحبت می‌شود که بخش جالبی در برنامه «بازم مثل همیشه» است.

وی درباره مهمان‌های برنامه می‌گوید: برنامه‌ای که رضا چلنگر به عنوان مهمان حضور داشت، یکی از برنامه‌های خوبی بود که ضبط کردیم و گفت‌وگوی خیلی خوبی با رضا چلنگر انجام شد. او حرف‌ها و خاطراتی را بازگو کرد که تا به حال درباره آنها صحبت نشده بود. برنامه احسان روزبهانی هم بسیار برنامه خوبی بود و حرف‌هایی درباره بوکس زده شد که تا به حال کمتر شنیده بودیم و یک برنامه انتقادی و خوبی از کار درآمد.
برنامه‌ای هم که با حضور بهداد سلیمی ضبط شده قطعا جزو قسمت‌های پربیینده برنامه «بازم مثل همیشه» خواهد بود. از همه این برنامه‌ها پربیننده‌ترین برنامه، برنامه‌ای است که با رضا چلنگر و سرهنگ علیفر ضبط کردم و قطعا در زمان پخش مخاطبان را با خود همراه خواهد کرد. این برنامه‌هایی بودند که به من به عنوان مجری خیلی خوش گذشت و فکر می‌کنم در زمان پخش هم این انرژی و حس خوب به مخاطب هم منتقل خواهد شد.

مجری برنامه «بازم مثل همیشه» درباره بازخورد مخاطبان نسبت به قسمت‌های پخش‌شده عنوان می‌کند: قسمتی که تا به حال پخش شده و بازخورد زیادی داشته برنامه‌ای بود که با حضور وحید هاشمیان داشتیم. وحید هاشمیان اکنون در تیم ملی به عنوان مربی و دستیار اسکوچیچ حضور دارد و فکر می‌کنم برنامه خوبی بود، خصوصا بخش‌هایی که درباره تماشاگران و تیم تراکتورسازی صحبت شده است در فضای مجازی بازخورد بالایی داشته است. تعداد زیادی از صفحات اینستاگرامی تراکتورسازی این قسمت از برنامه را در صفحات خود منتشر کردند و خیلی دیده شد. وی در پایان درباره سابقه فعالیت‌ خودش بیان می‌کند: قطعا شروع کار حرفه‌ای من پس از حضور در برنامه «عصر جدید» بود و از این برنامه بود که توانستم کار خود را در رسانه ملی شروع کنم و روی صحنه بروم. قبل از این برنامه در چند برنامه در شبکه سلامت حضور داشتم. «عصر جدید» در فصل دوم یک برنامه ماورایی بود و به قدری دیده شد که هیچ‌کس انتظار نداشت. هر اجرایی که الان دارم و هر برنامه‌ای که دعوت می‌شوم قطعا به دلیل حضور و دیده شدن در برنامه «عصر جدید» است. امیدوارم مردم برنامه ما را هم ببینند و دوست داشته باشند. هر برنامه‌ای که ساخته می‌شود برای مخاطب است و رضایت مخاطب شرط قبولی یک برنامه است. امیدوارم که ما هم در برنامه «بازم مثل همیشه» توانسته باشیم رضایت مخاطبان را جلب کنیم.

احمدرضا معراجی/روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها