مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در پاسخ به خبرنگار جام جم در خصوص هزینه های بالا نگهداری خون بند ناف در بانک شخصی اظهار کرد: بایستی با کمک دولت و خیرین حوزه سلامت بانک عمومی نگهداری خون بند ناف را تقویت کنیم.
کد خبر: ۱۳۴۷۳۷۴
به گزارش جام جم آنلاین کردستان کردستان، مرتضی ضرابی ظهر امروز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های کردستان با بیان اینکه بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در کشور مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی بود، گفت: در ابتدای کار این پژوهشگاه یکی از مشکلات و نگرانی‌ها در این حوزه تأمین سلول‌های بنیادی بود که مشخص شد یکی از منابع، خون بندناف و جفت است که به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود و در واقع این منبع مملو از سلول‌های خونی است که اگر جمع آوری شود برای درمان بیماری‌ها می‌توان از آنها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه در برخی از بیماری‌ها مانند انواع سرطان، تالاسمی، فلج مغزی و اختلالات خونی از سلول درمانی بهره برده شده است، افزود: شرکت بن یاخته های رویان این درمان را شروع کرده و هم اکنون با ذخیره بیش از 170 هزار نمونه به عنوان بزرگترین بانک خون بندناف خاورمیانه شناخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان اظهار کرد: در دنیا 2 نوع بانک خون بندناف وجود دارد که یکی عمومی و دیگری خصوصی است که دریافت و ذخیره بانک خون بندناف عمومی مانند اهدا خون است و برای نگه داری و دریافت آن هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و در صورت نیاز برای بیماران نیازمند به سلول درمانی و یا فعالیت‌های تحقیقاتی استفاده می‌شود.

ضرابی ادامه داد: به دلیل شرایط نگهداری این سلول‌ها در بانک‌های ذخیره سلول دارای نیتروژن مایع ۱۹۶- درجه، این سلول‌ها فعالیت ندارند و تا مدت زمان نامحدودی می‌توانند باقی بمانند و استفاده شوند.

وی درباره کاربرد این سلول‌ها بیان کرد: تا کنون فقط از سلول‌های بنیادی خون بندناف به عنوان سلول‌های بنیادی خونساز برای ذخیره سازی و درمان استفاده می‌کردیم ولی با توجه به اینکه امکان جداسازی سلول‌های بندناف تحت عنوان مزانشیم بندناف نیز فراهم شده است برای درمان برخی بیماری‌ها مثل بیماری‌های عصبی می‌توانیم این سلول‌ها را در اختیار مراکز درمانی قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با بیان اینکه در اولین اقدام از سلول‌های بنیادی بافت بندناف یا مزانشیم بندناف برای کار آزمایی بالینی بیماران فلج مغزی و همچنین بیماران مبتلا به اوتیسم استفاده کرده ایم، یادآور شد: نتایج مثبت تزریق‌های صورت گرفته به 120 کودک بین 4 تا 14 ساله، بسیار قابل توجه و ارزشمند است.

ضرابی گفت: امروزه ایران در دانش استفاده از سلول های بنیادین خون بند ناف به سطحی رسیده که می تواند 7 درصد از بیماری های خونی را که هیچ راه درمانی برای آنها وجود ندارد را درمان کند.

وی درباره پرده آمنیوتیک (پرده جنینی) و دیگر ضایعات زایمانی که به آنها زباله های بیولوژیکی گفته می شود نیز اظهار کرد: 4 نوع محصول مختلف از بافت اولیه پرده آمنیوتیک تولید کرده ایم که کاربرد آن در درمان زخم‌های مزمن و حاد، جراحی‌های چشم، جراحی عروق و جراحی‌های عمومی، ستون فقرات، ارتوپدی و پزشکی ورزشی، گوش – حلق - بینی و دندانپزشکی، زخم دیابتی، سوختگی‌های درجه دو و سه، زخم‌های فشاری، زخم‌های ایجاد شده پس از جراحی یا پس از برخورد ضربه، زخم‌های ثانویه حفره‌ای یا تونلی زیرپوستی ناشی از عفونت زخم‌های اولیه، زخم‌های پوستی و زخم بستر است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان درباره توسعه فعالیت‌های شرکت فناوری بن یاخته های رویان نیز بیان کرد: اقدامات خوبی برای اینکه به توان شعبات بانک خون بند ناف را در سایر کشورها داشته باشیم صورت گرفته که یک شعبه در اربیل عراق و یک شعبه نیز در کشور عمان احداث شده و در سطح کشور نیز 39 دفنر نمایندگی دایر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها