بیانیه پایانی دیدار بایدن و الکاظمی:

اتمام مأموریت رزمی آمریکا در عراق در پایان ۲۰۲۱

سران آمریکا و عراق بعد از گفت‌وگو در کاخ سفید طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.
کد خبر: ۱۳۲۸۶۵۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق بامداد سه‌شنبه و در پایان دیدار خود در کاخ سفید، بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: «واشنگتن و بغداد توافق کردند که تا انتهای سال جاری (۲۰۲۱) حضور نیرو‌های نظامی آمریکا در عراق پایان یابد. آمریکا به حاکمیت و قوانین عراق احترام می‌گذارد».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» سران آمریکا و عراق تصریح کردند: «دولت عراق بر تعهد خود برای محافظت از نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی که مشغول مشاوره و آموزش [در این کشور هستند]تاکید کرد».

این بیانیه توضیح می‌دهد: «هیأت‌های دو طرف تصمیم گرفتند که روابط امنیتی به‌صورت کامل به نقش آموزشی، مستشاری، حمایتی و اطلاعاتی تبدیل شود و اینکه تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود».

پیش از این، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر عراق گفته بود نقش ما در عراق، تنها در دسترس بودن برای تداوم آموزش و یاری‌رسانی جهت مقابله با داعش خواهد بود. (جزئیات بیشتر)

پیشتر نشریه «پولیتیکو» به نقل از یک مقام آمریکایی و دو فرد مطلع گزارش داده بود پایان مأموریت رزمی آمریکا از عراق به معنی خروج از این کشور نخواهد بود.

پولیتیکو به نقل از این منابع نوشته بود نظامیان آمریکایی از خاک عراق خارج نمی‌شوند و شماری از نظامیان آمریکایی به حضور خود ادامه خواهند داد.

به گفته این افراد، بخشی از نظامیان آمریکایی، به فراهم کردن حمایت لجستیک و مشاوره به نیرو‌های عراقی خواهند پرداخت و نیروی هوایی، اطلاعاتی و تجسسی به منظور آنچه مبارزه با داعش نامیدند، در خاک عراق باقی خواهند ماند.

پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

به‌رغم اظهارات مقامات آمریکایی و عراقی درباره محدود شدن مأموریت نظامیان بیگانه به آموزش و اقدامات مستشاری به نیرو‌های عراقی، گرو‌ه‌های مقاومت عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیرو‌های آمریکایی در عملیات‌های نظامی عراق تأکید دارند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها