درباره احمد جبرئیل؛ نماد یك عمر مبارزه در راه آزادی فلسطین

سروی كه هیچ‌گاه خم نشد

آمریکا به چه چیزی فکر می‌کند؟

به نظر می‌رسد واشنگتن در حال بازبینی نگاه تاکتیکی خود در قبال جبهه مقاومت و نحوه مواجهه با آن است.
کد خبر: ۱۳۲۶۱۲۰

در این معادله، «اعمال فشار اقتصادی» جایگاه ویژه‌ای دارد. خروج 184 میلیارد دلار نقدینگی از بیروت، جز تورم 1200 درصدی در لبنان، نابودی سرمایه‌گذاری‌های خارجی خصوصا سرمایه‌های تاجران سوری و دولت بشار اسد را به دنبال داشت.

به صورت رسمی بالغ بر 20 میلیارد دلار و به صورت غیررسمی بیش از 45 میلیارد دلار از سرمایه‌های دولت سوریه در این وضعیت اسفناک بعد از جنگ غیرقابل استفاده شده است.

بانک‌ های لبنان، عروس خاورمیانه در دوران رفیق حریری برای تبدیل‌شدن به مرکز پولی غرب آسیا، سرمایه‌گذاری زیادی انجام دادند.

آمریکا در آن زمان از این سرمایه‌گذاری‌ها استقبال کرد و با این‌که از پیش مشخص بود که مرکز پولی اصلی در منامه قرار دارد، بیروت را در فهرست کاندیداهای احتمالی ایجاد مرکزی جدید قرار داد.

بسیاری از شرکت‌های خارجی به امید سوئیس‌ شدن این بانک‌ها و فرار از انواع مالیات‌های داخلی و پولشویی، پول‌های خود را به این بانک‌ها سپردند.

با خروج نقدینگی از این بانک‌ها دولت لبنان ورشکسته شده است. بانک‌ها در برابر درخواست سپرده‌گذاران تنها قسط‌بندی مطالبات، آن هم به نرخ رسمی را پیشنهاد می‌کنند.

مسأله در سوریه و لبنان، نبود سوخت نیست؛ فقدان نقدینگی برای خرید آن است. آمریکا در راستای تسلط بر منطقه و معادلات قدرت، راهکارهای خطرناکی را طراحی کرده است.

مثلا واشنگتن، ترک خاک سوریه توسط حزب ا... را به مثابه پیش‌شرطی برای مذاکره با روسیه بر سر حکومت بشار اسد دانسته است.

واشنگتن به خیال خود قصد دارد معمای سوریه را نه بر مبنای اقتضائات منطقه و نه برمبنای منطق منافع ملی سوری‌ها، بلکه در چارچوب معادلات قدرت (در ذیل منافع خود) حل و فصل کند.

جبهه مقاومت از سال 2011 میلادی تاکنون، نه‌تنها تاکتیک‌ها، بلکه استراتژی‌های آمریکا در منطقه را هدف قرار داد و در نهایت مانع از تحقق و پیشروی آنها شد.

کاخ سفید درصدد است در این مسیر، فشار سیاسی- رسانه‌ای زیادی بر حزب‌ا... وارد کند تا بلکه مقاومت لبنان، عقبه استراتژیک خود را در سوریه از دست بدهد و در نتیجه به ایران نیز آسیب وارد شود.

حتی واشنگتن سعی دارد با ایجاد یک پازل گسترده‌تر و بزرگ‌تر، وضعیت افغانستان، عراق و مذاکرات هسته‌ ای با ایران را نیز به‌مثابه اجزای یک ساختار واحد (در راستای تحقق یک استراتژی واحد) مورد شناسایی و تحلیل قرار دهد.

نباید فراموش کرد که ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم، تصمیم جدی برای توسعه قدرت و چند بعدی‌ کردن آن در سراسر جهان گرفته است، اما بسیاری از طرح‌ها و نقشه‌های شوم آن با رصد هوشمندانه و اقدام بهنگام جبهه مقاومت همراه شده است.

بدون شک در این دوران پیچیده، جبهه مقاومت با قدرت و دقت بیشتری نقشه‌های آمریکا و متحدانش در منطقه و جهان را رصد خواهد کرد تا در قبال هر یک از طرح‌ها، اهداف، راهبردها و تاکتیک‌های طرف آمریکایی واکنش مناسبی صورت دهد.

مصطفی فارویی - تحلیلگر مسائل منطقه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها