درباره احمد جبرئیل؛ نماد یك عمر مبارزه در راه آزادی فلسطین

سروی كه هیچ‌گاه خم نشد

احمد جبرئیل، معروف به ابوجهاد در ۸۳ سالگی و پس از دهه‌ها مبارزه با رژیم اشغالگر قدس درگذشت. ابوجهاد، افسر نیروی هوایی سوریه، مؤسس و رهبر جبهه خلق برای آزادی فلسطین و فرماندهی كل بود.
کد خبر: ۱۳۲۵۷۰۱

 جبرئیل در جریان ناآرامی‌های سوریه در كنار محور مقاومت و ارتش سوریه به مقابله با گروه‌های تروریستی و تكفیری پرداخت.

او از اصلی‌ترین حامیان ایجاد شبكه مقاومت در منطقه بود و از هیچ‌گونه تلاشی در این خصوص فروگذار نكرد.

ابوجهاد معتقد بود كه مقاومت صرفا در فلسطین و لبنان خلاصه نمی‌شود و باید اجزای محور مقاومت را به دیگر نقاط منطقه نیز گسترش داد. وی در سال ۱۹۳۸، در شهر یازور در نزدیكی یافا در فلسطین به دنیا آمد. وی همراه خانواده‌اش به سوریه مهاجرت كرد.

نام احمد جبرائیل در بزنگاه‌های مهم تاریخی در فلسطین می‌درخشد. در دهه ۱۹۸۰، به دنبال اسارت هزاران نفر از فلسطینیان و لبنانی‌ها در زندان‌های اسرائیل، جنبش‌ های فلسطینی درصدد عملیات تبادل به منظور آزادسازی این افراد بودند. در جریان درگیری در منطقه بحمدون سه سرباز اسرائیلی از سوی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین اسیر شدند.

در چنین شرایطی در سال ۱۹۸۴ میلادی نیروهای اسرائیلی دختر خواهر احمد جبرئیل را گروگان گرفتند، اما با ایستادگی احمد جبرئیل در مجموع ۱۱۵۰ نفر اسیر فلسطینی، لبنانی و سوری آزاد شدند.

رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریكا از عزم و اراده احمد جبرئیل و ذكاوت وی در عرصه مقابله با واشنگتن و تل‌آویو به‌شدت هراسان بودند.

در سال ۲۰۰۲ میلادی، جهاد احمد جبرئیل، فرزند او در بیروت و در یك عملیات تروریستی به شهادت رسید. در سال ۲۰۰۵ میلادی، افرادی وابسته به رژیم صهیونیستی در لبنان دستگیر شدند كه به دست داشتن در این ماجرا اعتراف كردند.

مبارزی كه عاشق انقلاب اسلامی ایران بود

نگاه احمد جبرئیل به ماهیت انقلاب اسلامی ایران، نگاهی عمیق و آگاهانه بود. او قویا معتقد بود كه امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی خود اسلام را در مسیر درست آن قرار داد.

جبرئیل در یكی از سخنرانی‌های معروف خود در دمشق، در سال ۱۳۸۹، تاكید كرد: «انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) مسلمانان را بیدار كرد و ما ملت فلسطین در كنار آن ایستاده‌ایم. انقلاب اسلامی برای مردم فسلطین به منزله ریسمان نازل شده از آسمان برای كمك و یاری به آنان است. مردم ایران معتقد نیستند كه اگر از راه انقلاب اسلامی و مساله فلسطین و حمایت معنوی از مقاومت دست بردارند، غرب آنان را پذیرا باشد بلكه غرب تفرقه و جدایی این ملت را خواستار است. جمهوری اسلامی ایران امید مردم فلسطین است و موازنه قدرت‌ها با ائتلاف دمشق - تهران و مقاومت لبنان و فلسطین در حال تغییر است.»

احمد جبرئیل بارها از كشورهای مختلف منطقه و خصوصا تركیه خواسته بود تا اگر دل در گروی حمایت از فلسطینیان دارند، به مانند جمهوری اسلامی ایران، اساسا رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نشناسند و رابطه‌ای نیز با تل‌آویو نداشته باشند.

احمد جبرئیل لحظه‌ای از مبارزه علیه صهیونیست‌ها دست نكشید

ناصر قندیل سیاستمدار لبنانی و سردبیر روزنامه البناء درخصوص مواضع احمد جبرئیل می‌گوید:«مرحوم احمد جبرئیل، لحظه‌ای از مبارزه با رژیم صهیونیستی دست نكشید. او عمر خود را وقف آرمان‌های فلسطین و آزادی سرزمین خود كرد. احمد جبرئیل در این مسیر از ابتدا استوار بود و تا آخر نیز استوار ماند. رحمت بر او كه هم، نامش زیبا بود و هم مسیری كه در زندگی و حیاتش در پیش گرفت.»

قندیل در ادامه می‌گوید: «احمد جبرئیل صرفا تمركز خود را بر روی فلسطین و تحولات آن نگذاشته بود. او حامی تمام‌عیار گفتمان مقاومت بود. او در كنار مقاومت در لبنان و سوریه و دیگر نقاط منطقه بود.»

طرفداران گفتمان مقاومت هرگز احمد جبرئیل را فراموش نمی‌كنند

طرفداران بی‌شمار محور مقاومت در منطقه، هیچ‌گاه نام احمد جبرئیل را فراموش نخواهند كرد. مهم‌ترین نكته‌ای كه در این‌خصوص باید مدنظر قرار داد، به «گفتمان مقاومت» و اجزای این گفتمان بازمی‌گردد.

هنر بزرگ احمد جبرئیل و دیگر رهبران جبهه مقاومت، یكی «شناخت و مهار بازی دشمن در منطقه» و دیگری «ترویج گفتمان مقاومت» بود.

زمانی كه داعش توسط دستگاه‌های امنیتی آمریكا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تشكیل و دامنه و محدوده فعالیت آن نیز مشخص شد، همین رهبران مقاومت بلافاصله تحركات خطرناك تروریست‌ های تكفیری را رصد كرده و هرگز میان آنها و حامیانشان (واشنگتن، تل‌آویو و ریاض) تفكیكی قائل نشدند. احمد جبرئیل نیز به مانند دیگر رهبران مقاومت، در آن زمان مسؤولانه و محكم وارد میدان شد.

رهبران و شهدای مقاومت جملگی ایمان داشتند كه تروریسم تكفیری در سوریه، عراق و لبنان شكست خواهد خورد. آنان مقهور دشمن، ابزارها و مهره‌های آنها نشده و مؤمنانه، آگاهانه و با توكل به خداوند متعال در برابر تروریسم ایستادند.

درنهایت، دشمنانی كه مطابق محاسبات دقیق اتاق‌های فكر و فرماندهان ارشد و كاركشته نظامی خود، تسخیر عراق و سوریه و متعاقبا تسخیر كل منطقه را كاملا در دسترس می‌دیدند و حتی برای دوران «سلطه جدید در منطقه» برنامه‌ریزی كرده بودند، باقدرت محاسبه‌ناپذیر «محور مقاومت» مواجه شدند؛ قدرتی كه آنها را مغلوب ساخت و تروریسم تكفیری وابسته به واشنگتن، تل‌آویو و ریاض را در هم شكست. این دستاورد تاریخی و مهم، مرهون «ایمان»، «مدیریت صحنه نبرد» و «ابتكار و سرعت عمل در جنگ با رقیب» بود.

ثمره تلاش و استقامت امثال احمد جبرئیل در منطقه امروز كاملا مشخص است: «درحالی‌كه علقه، پیوند و مودت میان طرفداران مقاومت روزبه‌روز در منطقه بیشتر می‌شود، شاهد ایجاد گسست و شكاف میان طرفداران گفتمان سازش و سرسپردگی به دشمنان هستیم.»

حنیف غفاری - دبیر بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها