بهبودی از کووید 19 و اثرات طولانی‌مدت این بیماری عفونی کار ساده‌ای نیست. هرچند فعالیت فیزیکی مزایای زیادی برای بهبود جسمی و روحی بهبودیافتگان دارد اما هوشمندی در مورد شروع فعالیت ورزشی بسیار مهم است.
بهبودی از کووید 19 و اثرات طولانی‌مدت این بیماری عفونی کار ساده‌ای نیست. هرچند فعالیت فیزیکی مزایای زیادی برای بهبود جسمی و روحی بهبودیافتگان دارد اما هوشمندی در مورد شروع فعالیت ورزشی بسیار مهم است.
کد خبر: ۱۳۱۸۹۷۱

در ادامه به چند نکته تخصصی در مورد زمان و چگونگی شروع دوباره ورزش پس از ابتلا به کووید-19 و چند تمرین آسان برای شروع اشاره شده است.

بهبودیافتگان از کرونا چه زمانی می‌توانند شروع به ورزش کنند؟

قاعده کلی که همه متخصصان بر آن تاکید دارند این است که قبل از شروع ورزش‌های سبک و متوسط باید صبر کنید تمام علائم کووید 19برطرف شود. معمولا این مدت بین 10تا14روز طول می‌کشد.

مهم است فعالیت ورزشی را به‌تدریج و با ورزش‌های سبک آغاز کنید. کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند در هفته اول کمتر از 50درصد از حداکثر نیروی خود را به کار بگیرید و کم‌کم آن را افزایش دهید. حتی افرادی که به‌طور معمول فعالیت ورزشی بالایی دارند باید روال تدریجی را برای بازگشت به فعالیت‌های ورزشی دنبال کنند.

با چند تمرین ساده که می‌توانید کار را با آنها شروع کنید آشنا شوید:

پیاده‌ روی: از ساده‌ترین راه‌ها برای بازیابی نیرو و تناسب‌اندام پس از بهبودی از کووید 19 است. کار را با 10تا15دقیقه پیاده‌روی شروع کنید و هر هفته کمی به مسافت و سرعت‌تان بیفزایید. بعد از شش هفته می‌توانید چندبار در هفته حداقل 30دقیقه پیاده‌روی کنید. سرعت پیاده‌ روی باید به‌گونه‌ای باشد که ضربان قلب افزایش پیدا کند اما در عین حال قادر به صحبت‌کردن نیز باشید.

بالا بردن انگشتان پا: این ورزش برای تقویت پایین‌تنه بسیار عالی است و می‌توان آن را در خانه و بدون تجهیزات خاص هم انجام داد: کنار میز یا سطح محکم دیگری صاف بایستید. پاشنه‌های خود را بالا بیاورید و روی انگشتان پا بایستید، سپس پاشنه‌ها را دوباره پایین بیاورید. این حرکت را 20بار تکرار کنید.

حرکت بازوها: این تمرین ساده که می‌توانید آن را در خانه انجام دهید برای تقویت عضلات بالاتنه و عضلات مرکزی از جمله ماهیچه‌های فوقانی پشت، بازوها، شانه‌ها و شکم مناسب است: صاف روی صندلی بنشینید. بازوها را به جلو دراز کنید. آرنج‌ها را عقب بکشید و در پایان حرکت، تیغه‌های شانه‌ را به هم فشار دهید. در طول تمرین سینه خود را صاف نگه‌دارید.20بار این حرکت را تکرار کنید.

تنفس عمیق: تنگی‌نفس معمولا از علائم کووید-19 است. تنفس عمیق به بازگرداندن عملکرد دیافراگم و افزایش ظرفیت ریه‌ها کمک می‌کند و هدف این است که توانایی تنفس عمیق را هنگام انجام هر فعالیتی، نه‌‌ فقط در زمان استراحت افزایش دهید. تکنیک‌های تنفس عمیق همچنین می‌توانند اضطراب و استرس را کاهش دهند و نقش مهمی در روند بهبود کووید 19 داشته باشند.

یاسمین مشرف - سلامت / روزنامه جام جم

منبع: ba-bamail.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها