دکتر فرناز فاطمی، متخصص زنان و زایمان می‌گوید هر نوع لکه‌بینی یا خونریزی در سنین بعد از یائسگی باید جدی گرفته شود و نیاز به بررسی دارد

مراقبت‌های زنانه سنین سالمندی

گرگرفتگی یك احساس گرمای ناگهانی است كه می‌تواند از یك احساس گرمای ملایم تا احساس گرمای شدید در قسمتی از بدن متغیر باشد؛ گاهی نیز ممكن است فرد خود را خیس عرق ببیند.
گرگرفتگی یك احساس گرمای ناگهانی است كه می‌تواند از یك احساس گرمای ملایم تا احساس گرمای شدید در قسمتی از بدن متغیر باشد؛ گاهی نیز ممكن است فرد خود را خیس عرق ببیند.
کد خبر: ۱۳۱۳۷۸۹

این احساس ممكن است چند دقیقه طول بكشد؛ در هر زمانی از شبانه‌روز ایجاد شود و حتی گاهی نیز خواب فرد را مختل كند.

چه افرادی دچار گرگرفتگی می‌شوند؟

گرگرفتگی معمولا بخشی از روند یائسگی زنان است، كه معمولا در سنین ۳۵‌تا‌۵۵ سالگی اتفاق می‌افتد.

حدود ۷۵درصد زنان میانسال در دوران یائسگی این مشكل را تجربه می‌كنند. در یك پروژه تحقیقاتی كه در طول ۲۲ سال روی سلامت جسمی، زیستی و روانی گروهی شامل ۳۳۰۰ زن انجام شد، محققان دریافتند چگونگی تأثیر علائم گرگرفتگی بر زنان مختلف، می‌تواند بسیار متنوع باشد. اما به طور كلی، زنان در یكی از چهار گروه زیر قرار می‌گیرند:

گروه اول: این گروه زنان خوش‌شانسی هستند كه دچار گرگرفتگی نمی‌شوند یا در پایان دوره یائسگی فقط چند بار این حالت را تجربه می‌كنند. زنان آسیایی و زنانی كه از سلامتی بهتری برخوردار هستند، معمولا در گروه اول قرار می‌گیرند.

گروه دوم: این گروه كه معمولا افراد سفیدپوست و چاق را شامل می‌شود كه گرگرفتگی را مدت‌ها قبل از شروع یائسگی (پنج تا ۱۰ سال قبل از آخرین قاعدگی) تجربه می‌كنند. گرگرفتگی در این زنان معمولا در پایان چرخه قاعدگی نهایی متوقف می‌شود.

گروه سوم: در این گروه از زنان اولین گرگرفتگی بعد از آخرین قاعدگی تجربه می‌شود و می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد. این گروه معمولا شامل زنان سیگاری است.

گروه چهارم: گرگرفتگی در این زنان نسبتا زود شروع می‌شود و علائم آن تا مدت‌ها بعد از یائسگی (در برخی موارد ۱۵ سال یا بیشتر) ادامه می‌یابد. زنان سفیدپوست و زنان آسیایی ۶۰ درصد این گروه را تشكیل می‌دهند. این زنان معمولا از نظر سلامتی ضعیف‌تر هستند.

چگونه علائم گرگرفتگی را بهبود ببخشیم؟

اگر علائم گرگرفتگی برای شما بسیار آزاردهنده است، بهتر است درمورد آن با پزشك مشورت كنید. در غیر این صورت با اقدامات زیر می‌توانید علایم را بهبود ببخشید:

در یك اتاق خنك بخوابید.

هنگامی كه احساس گرگرفتگی می‌كنید، آب یا یك نوشیدنی سرد بنوشید.

از ملحفه و لباسی استفاده كنید كه به پوست شما اجازه نفس كشیدن می‌دهد.

سیگار نكشید.

ورزش می‌تواند كیفیت زندگی شما را بهبود بخشد و به بهبود علائم گرگرفتگی كمك كند.

كاهش وزن، خطر گرگرفتگی یا شدت آن را كاهش می‌دهد.

برای كمك به كاهش گرگرفتگی، تنفس آرام و عمیق یا «تنفس آرامش‌ بخش» را امتحان كنید.

یاسمین مشرف - دانش / روزنامه جام جم

منبع: ahchealthenews.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها