تیروئید غده کوچکی در جلوی گردن است که ید را به هورمون‌‌های تیروئید تبدیل می‌‌کند. هورمون‌‌های تیروئید با عبور از خون سلول‌‌های بدن را تحت‌تأثیر قرار داده و سرعت سوزاندن کالری، ضربان قلب و دمای بدن را تنظیم می‌‌کنند.
کد خبر: ۱۳۰۳۱۲۰

بیماری‌های تیروئید شامل کم‌‌کاری تیروئید، پرکاری تیروئید و سایر اختلالات غده تیروئید است.

دلایل دقیق مشکلات تیروئید همیشه قابل شناسایی نیست و طبق اعلام انجمن تیروئید آمریکا، زنان پنج تا هشت برابر بیشتر از مردان در معرض اختلالات تیروئید قرار دارند. بیش از ۱۲درصد از زنان در طول زندگی خود به این اختلالات مبتلا می‌‌شوند؛ بنابراین به‌ویژه برای زنان مهم است که بدانند چگونه می‌‌توان اختلالات تیروئید را تشخیص داد و چه زمانی باید در مورد این اختلالات با پزشک صحبت کرد.

علائم بیماری تیروئید

بیماری تیروئید با تاثیرگذاری بر تولید هورمون تیروئید ممکن است باعث شود بدن بیشتر یا کمتر از اندازه لازم هورمون تیروئید تولید کند. تاثیری که این بیماری بر بدن می‌‌گذارد به نحوه تأثیر بیماری بر تولید هورمون بستگی دارد.

کم‌‌کاری تیروئید منجر به کاهش متابولیسم، ضربان قلب کندتر و علائم اینچنینی می‌شود: احساس سرما وقتی دیگران احساس سرما نمی‌‌کنند، خستگی عضلات، دردهای عضلانی و مفصلی، پوست رنگ‌پریده و خشک، صورت پف‌کرده، تعریق کمتر از حد معمول، افزایش وزن بدون دلیل و کلسترول ال‌دی‌ال بالا.

پرکاری تیروئید ممکن است درکنار افزایش متابولیسم و ضربان قلب تندتر با این علائم همراه باشد: کاهش وزن بدون دلیل، ضربان قلب نامنظم، تعریق، تحریک‌‌پذیری، مشکلات خواب و اسهال یا حرکات مکرر روده.

علائم خاص اختلالات تیروئید در زنان

بیماری تیروئید در زنان می‌‌تواند بر چرخه قاعدگی - سبکی یا سنگینی دوره یا نظم آن- تاثیر بگذارد یا باعث آمنوره یعنی توقف قاعدگی شود.

علائم بیماری تیروئید در زنان گاهی با یائسگی اشتباه گرفته می‌‌شود. در برخی موارد مشکلات تیروئید می‌‌تواند به یائسگی زودرس منجر شود و همچنین می‌‌تواند بر روند تخمک‌‌گذاری تأثیر بگذارد و بارداری را برای زنان دشوار کند.

زنان مبتلا به بیماری تیروئید ممکن است در دوران بارداری به مشکلات سلامت دچار شوند و همچنین می‌‌تواند برای کودک مشکلات سلامت ایجاد کند.

زنان چه زمانی باید با پزشک صحبت کنند؟

طبق اعلام انجمن تیروئید آمریکا حدود ۶۰درصد از افراد مبتلا به بیماری تیروئید متوجه مشکل خود نمی‌‌شوند؛ بنابراین در صورت مشاهده علائمی مانند خستگی غیرقابل توضیح، خشکی پوست، پف صورت، کاهش یا افزایش وزن بدون دلیل با پزشک مشورت کنید. بیشتر خانم‌‌ها نیازی به غربالگری بیماری تیروئید ندارند اما مراجعه منظم به پزشک می‌‌تواند از مشکلات غده تیروئید جلوگیری کند.

منبع: mana.md

مترجم: یاسمین مشرف - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها