در مصر باستان، یونان و ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در چین، نیش زنبورعسل برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است

خواص درمانی نیش زنبور را بشناسید

ستاد گروه سم شناسی بالینی علوم پزشکی اصفهان گفت: نیش زنبورعسل بیش از ۵۰ نوع ترکیب دارد که یکی از آن‌ها خواص ضد التهابی و خواص ضد درد آن است که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار ‌گرفته است.
ستاد گروه سم شناسی بالینی علوم پزشکی اصفهان گفت: نیش زنبورعسل بیش از ۵۰ نوع ترکیب دارد که یکی از آن‌ها خواص ضد التهابی و خواص ضد درد آن است که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار ‌گرفته است.
کد خبر: ۱۲۸۰۹۷۷

خواص درمانی نیش زنبور را بشناسید

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایمنا استاد گروه سم شناسی بالینی علوم پزشکی اصفهان گفت: نیش زنبورعسل بیش از ۵۰ نوع ترکیب دارد که یکی از آن‌ها خواص ضد التهابی و خواص ضد درد آن است که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار ‌گرفته است.


فرزاد قشلاقی ، با بیان اینکه تاریخچه خواص درمانی یا کاربردی نیش زنبورعسل در علم پزشکی و درمان بیماری‌ها از قدیم الایام مطرح بوده است، اظهار کرد: در مصر باستان، یونان و ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در چین، نیش زنبورعسل برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است؛ همچنین در کتاب‌های مختلف خواص درمانی نیش زنبورعسل مطرح شده و مقالات پزشکی نیز به چاپ رسیده است.
وی افزود: از زمان بقراط و سقراط به خواص نیش زنبورعسل پی بردند به گونه‌ای که بقراط از آن به عنوان راز کیمیاگری یاد کرده است، نیش زنبورعسل در بیماری‌های مختلفی نظیر التهاب مفاصل، تبخال، ام اس، التهاب دیسک مهره‌های کمری، روماتیسم مفصلی، پارکینسون، سکته‌های مغزی و در کاهش خلق افسرده نیز مورد استفاده قرار گرفته که بهبودهایی در مطالعات انسانی و حیوانی مشاهده شده است.
استاد گروه سم‌شناسی بالینی علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: نیش زنبورعسل بیش از ۵۰ نوع ترکیب دارد که یکی از آن‌ها خواص ضد التهابی و خواص ضد درد آن است که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار ‌گرفته است.


رییس بخش مسمومین بیمارستان خورشید اضافه کرد: در بیماری‌های مختلف مطالعات وسیع درباره خواص نیش زنبورعسل گردآوری شده تا به نتیجه نهایی برسند که ترکیبات شیمیایی و سم زنبور عسل چه میزان، چه نوع سم زنبورعسل و به چه تعداد دفعات مصرف سم، در درمان بیماری‌ها موثر است.


وی با بیان اینکه ترکیبات سم زنبورعسل برحسب منطقه جغرافیایی به دلیل نوع تغذیه و نوع نژاد متفاوت است، افزود: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته ترکیبات سم  زنبورعسل در اروپا، آسیا و آمریکا متفاوت است که این مسئله درمان بیماری‌ها را زیر سوال می‌برد که سم کدام زنبور عسل به چه میزان و چه تعداد زمان مصرف در درمان موثر است. مطالعه به صورت روزانه، دو هفته یکبار و ماهانه انجام شده است تا نتیجه درمان مشخص شود که تا کنون به نتیجه قطعی نرسیده اند.
قشلاقی ادامه داد: در گزارشات به دست آمده پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که نیش زنبورعسل می‌تواند منجر به شوک حساسیتی و شوک منجر به مرگ شود و تا کنون چند مورد مرگ به این علت ثبت شده است، در موارد متعددی نیز از واکنش یا عوارض ناخواسته منجر به بهبودی و نجات بیماران، آماری اعلام شده است.
استاد گروه سم‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: بنابراین بر اساس شواهد، درمان با نیش زنبورعسل به هیچ وجه توصیه نمی‌شود گرچه تاکنون در اصفهان برای درمان از خواص نیش زنبور استفاده نشده است.
رییس بخش مسمومین بیمارستان خورشید ادامه داد: زنبورعسل زمانیکه نیش می‌زند، نیش را با کیسه زهر در محل تزریق باقی می‌گذارد و نکته مهم این است که محل گزیدگی زنبور عسل را باید با موچین از گردن نیش گرفته و خارج کنند اگر نیش  از انتها گرفته شود و فشار دهند کیسه زهر خالی شده و فرد درد شدیدتری را احساس می‌کند.
وی اضافه کرد: نیش هرگونه موجود زنده ای ترکیبات شیمیایی را وارد بدن می‌کند که این ترکیبات منجر به ایجاد حساسیت، خارش، سوزش، درد و قرمزی می‌شود به عنوان مثال نیش مار افعی یا کبری ترکیباتی دارد که در محل گزش بافت نرم بدن را تجزیه می‌کند، عضله دچار مردگی و تخریب می‌شود البته همه نیش مارها این ترکیبات را ندارند. نیش زنبور نیز بسته به نوع  زنبور، زنبور سرباز و زنبور ملکه ترکیبات آن با هم متفاوت بوده  بر همین اساس میزان درد و نوع ایجاد حساسیت در بدن نیز  متغیر است.
قشلاقی گفت: تا کنون بیماری منتقل شده از هیچ گونه زنبوری به انسان گزارش نشده است.



   



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها