استفاده از شمع های معطر تاریخچه طولانی دارد. در واقع استفاده از شمع، سنتی است که تا به امروز ادامه داشته است. شمع برای دکوراسیون خانه و زیبایی آن استفاده می شود. شمع همچنین آرامش روحی را برای ما به ارمغان می آورد. اما کاربرد شمع فقط به این ها ختم نمی شود. این شی تزئینی دارویی طبیعی هم هست! در واقع، فواید شمع و رایحه خوب آن برای سلامت ثابت شده است.
استفاده از شمع های معطر تاریخچه طولانی دارد. در واقع استفاده از شمع، سنتی است که تا به امروز ادامه داشته است. شمع برای دکوراسیون خانه و زیبایی آن استفاده می شود. شمع همچنین آرامش روحی را برای ما به ارمغان می آورد. اما کاربرد شمع فقط به این ها ختم نمی شود. این شی تزئینی دارویی طبیعی هم هست! در واقع، فواید شمع و رایحه خوب آن برای سلامت ثابت شده است.
کد خبر: ۱۲۷۹۵۵۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خانومانه، تاریخچه استفاده از شمع به ابتدای قرن چهاردهم میلادی برمی گردد که در آن زمان برای روشنایی ضروری بودند. در آن زمان شمع ها با چربی حیوانی تولید می شدند و به همین دلیل بوی مطبوعی نداشتند. اما با اختراع برق، شمع دیگر فقط برای دکوراسیون استفاده می شد. در فضای داخلی از شمع برای زیبایی و دکور خانه استفاده می شود. در سوسوی نور آن آرامش وجود دارد و با دیدن آب شدن موم شمع، حس خوبی به فرد دست می دهد. با گذر زمان رایحه ها هم به شمع ها اضافه شد و حس آرامش را افزایش داد. شمع ها به دلیل بوی مطبوعی که دارند بسیار پر طرفدار شده اند و برای سلامتی روح هم بسیار مفید هستند. مثلا شمع می تواند میگرن و سر درد را تسکین دهد.

 

شمع ها و رایحه درمانی

در طب سنتی و برای درمان طبیعی استفاده از رایحه ها به عنوان کمکی برای بهبود کیفیت خواب بسیار استفاده می شود. آروماتراپی یا رایحه درمانی استفاده از رایحه های طبیعی است تا بدن بتواند بعضی از حس ها را تجربه کند. در این روش از عصاره گیاهان مختلف، میوه ها، ریشه گیاهان، خارها، برگ گل ها و… استفاده می شود. این عناصر طبیعی هستند و اکثر آن ها می توانند استرس و نگرانی را تسکین دهند.

این عطرها با موم شمع ترکیب می شوند و بوی مطبوعی را پخش می کنند که با رسیدن به مشام ما احساسات مختلفی در ما ایجاد می شود. رایحه های طبیعی خواص مختلفی دارند. بعضی از فواید و خواص رایحه ها عبارتند از:

 لوندر (اسطوخودوس): آرامش دهنده است و استرس و نگرانی را از بین می برد.

– دارچین: این رایحه ذهن را تحریک و تقویت می کند و حالت های عصبی را آرام می کند.

– سیب: میگرن شدید را تسکین می دهد.

– یاس: تسکین دهنده است و مانند داروهای آرام بخش عمل می کند.

– گاردنیا: این رایحه آرامش بخش است.

– نارگیل: محیط را خوشبو می کند.

 

 

 

 اکالیپتوس: محیط را ضدعفونی می کند و باعث تمرکز می شود.

– وانیل: این رایحه ضد افسردگی و آرامش بخش است.

– لیمو: نگرانی و حالت تهوع را از بین می برد.

– پرتقال: این رایحه آرام بخش است.

– رز: رایحه گل رز برای مبارزه با بی خوابی، سر درد و استرس مفید و موثر است.

 

 

 

– آویشن: برای رفع خستگی ذهنی موثر است.

– سدر: این رایحه باعث حس مثبت نگری در فرد می شود. آرامش بخش است و فضای مطبوع را در داخل اتاق ایجاد می کند.

 

چگونه با پوست میوه ها شمع درست کنم؟

وسایل مورد نیاز برای این کار عبارتند از:

 موم یا پارافین معطر: مقدار آن بستگی به این دارد که دوست دارید چند شمع درست کنید و اندازه آن ها چقدر باشد.

– رایحه ها: همانطور که در بالا اشاره کردیم، باید ببینید که به کدام رایحه بیشتر نیاز دارید و کدام یک با علایق شخصیتان هماهنگی بیشتری دارد. رایحه می تواند ترش و اسیدی یا شیرین باشد. اکثر رایحه ها آرامش دهنده هستند و تهیه آن ها از مغازه ها نیز آسان است.

 قالب یا جاشمعی

– یک ظرف برای ذوب کردن پارافین

– فتیله برای قرار دادن در وسط پارافین و روشن شدن شمع

نحوه تهیه:

– ابتدا باید پارافین را داخل یک قابلمه دسته دار ذوب کنید. با کفگیر کل موم را هم بزنید. باید موم را تا زمانی که کاملا آب شود هم بزنید.

– بعد از آن که پارافین کاملا آب شد، می توانید رایحه ای را که خریداری کرده اید به آن اضافه کنید. اما فراموش نکنید که باید موم کاملا خنک شود و بعد رایحه را اضافه کنید. در واقع، اگر موم گرم باشد و رایحه را اضافه کنید، بو و رایحه آن خیلی زود بخار می شود و از بین می رود.

– سپس مخلوط را داخل قالب بریزید. قالب می تواند گرد، مربع و هر شکلی که دوست دارید باشد. قالب شکل نهایی شمع را تعیین می کند. باید قالب را با روغن مایع ابتدا چرب و تمیز کنید.

– برای آن که فتیله کاملا وسط شمع ایجاد شود، باید انتهای فتیله را به جاشمعی بچسانید. فتیله باید وسط شمع قرار بکیرد.

– اکنون باید تقریبا پنج ساعت صبر کنید. رایحه، موم و فتیله باید سفت شوند.

– حال مرحله آخر رسیده است. کافی است قالب را برگردانید تا شمع به راحتی جدا شود.

– اگر داخل شمع هوا رفته کافی است دستمال کاغذی ای را به الکل آغشته کنید و به آرامی روی شمع بزنید. به این ترتیب شمع یکنواخت می شود.

– با این روش به راحتی می توانید هر شمعی را که دوست دارید درست کنید و با رایحه آن آرامش را بیابید. شمع هایی که درست کرده اید می توانند هدیه ای مناسبی هم برای عزیزانتان باشند.

 

 

 

روش دیگر: ساخت شمع با پرتقال

اگر می خواهید از قالب ها و جاشمعی های همیشگی استفاده نکنید می توانید جاشمعی های طبیعی را انتخاب کنید! با یک نارنگی یا پرتقال جاشمعی درست کنید.

وسایل مورد نیاز

– پرتقال یا نارنگی: بهتر است از باقی مانده های نارنگی استفاده کنید و میوه آن را حتما میل کنید.

– یک قاشق

– چاقو

– تمام وسایلی که در روش قبل ذکر شد به جز قالب

نحوه تهیه

– ابتدا باید پرتقال یا نارنگی را روی سطح صافی بگذارید. سپس برش خیلی نازک و خیلی دقیقی روی پوست نارنگی ایجاد کنید.

 

 

– سپس با دقت میوه آن را با قاشق بیرون بیاورید و مراقب باشید تا پاره نشود. میوه را بعد از بیرون آوردن میل کنید.

 

 

– حال شمعی را که در بالا به نحوه تهیه آن پرداختیم به جای قالب داخل پوست میوه بریزید و بگذارید مدتی بماند. تمام مراحلی که در بالا ذکر شد را برای این روش استفاده کنید فقط در این روش بجای قالب از پوست میوه استفاده شده است.

این شمع بسیار طبیعی و زیبا است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها