همایون دارابی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

عرضه های بازار احساسی است / روند کاهشی بورس بیش تر از یک اصلاح است

یک مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه با بیان این که نگهداری سهام عدالت در بلند مدت سود خوبی خواهد داشت گفت: منفی بودن شاخص بازار در روزهای اخیر به معنی ریزش بازار بورس نیست.
کد خبر: ۱۲۶۷۶۰۱
مهدی سوری، مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین به دارندگان سهام عدالت توصیه کرد: با توجه به پرتفوی که سهام عدالت، آن را در بلند مدت نگهداری کنند. مردم در صورت نیاز به نقدینگی، می توانند سهام خود را بفروشند؛ ولی اگر آن را به عنوان یک پس انداز در نظر بگیرند، در آینده رشد خوبی خواهد داشت.

سوری با اشاره به این که بازار سرمایه یک بازار بلند مدت و بازار پول یک بازار کوتاه مدت است گفت: افراد گاهی در بازار سرمایه دیدگاه های کوتاه مدت دارند در حالی که وقتی پول خود را در بانک می گذارند، دیدگاه بلند مدت دارند. این اشتباه از نوع برخورد ما با بازار است.

مهدی سوری همچنین نگرانی جامعه را ناشی از دید اشتباه افراد به بازار سرمایه گذاری دانست و اضافه کرد: همه افراد فکر می کنند پس از رشد سهام و قبل از منفی شدن آن باید سهام خود را بفروشند. در صورتی که دید جامعه نسبت به سرمایه گذاری در مسکن اینطور نیست و بعد از خریدن یک خانه، چندین سال صبر می کنند تا به قیمت مناسبی برسد. سهام را هم وقتی می خرند عملا شرکت ها را خریداری کرده اند. اگر کسی بتواند این سهام را چند سال نگهداری کند، در بازه بلند مدت بازنده نخواهد بود.


الزام دولت برای قیمت گذاری روی مبلغ فروش سهام عدالت توسط بانک ها


این مدرس بورس قیمت گذاری فروش از طرف بانکها را نوعی مدیریت کردن فروش عنوان کرد و افزود: به دلیل این که بسیاری از افرادی که سهام عدالت به آنها تعلق گرفته است، از لحاظ مالی در تنگنا هستند یا افرادی اند که با بازار سرمایه آشنا ندارند، اگر بخواهند سهام خود را به صورت مستقیم در بازار بفروشند، ممکن است حاضر باشند دارایی ها خود را به هر قیمتی واگذار کنند. ولی وقتی این دارایی ها تجمیع شود و نهادی به نمایندگی از مردم این دارایی ها را بفروشد، قیمت آن نیز مدیریت می شود و هیجان منفی به بازار وارد نخواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر این سهامداران، کارشناس بودند قطعا قصد فروش آن را نمی کردند. همین که کسی می خواهد آن را بفروشد یعنی ارزش آن را نمی داند. پس وقتی افراد تخصص آن را ندارند، بهتر است یک فرد متخصص این کار را برای آن ها انجام دهد که به نفع خودشان و کلیت بازار خواهد بود.


فروش سهام عدالت تاثیری روی شاخص بازار ندارد


مهدی سوری فروش سهام عدالت را مدیریت شده خوانده و گفت: شرایط بازار از فروش سهام عدالت تاثیر نمی پذیرد و قرار است فروش آن تجمیعی باشد. آنچه که باعث ایجاد هیجان منفی به بازه ها شده، عدم شفافیت در اطلاع رسانی از روش فروش است؛ بازار تصور می کند افراد سهام خود را در بازار خواهند فروخت. در صورتی که منطقا اگر سهام این افراد تجمیع شود، به صورت بلوکی و به سهامدران عمده با قیمت بالاتری فروخته می شود.


کاهش شاخص بازار به معنی ریزش آن نیست


این تحلیلگر بازار بورس منفی و مثبت بودن شاخص، ذات بازارهای مالی دانست و افزود: هیچ بازار مالی در دنیا وجود ندارد که مرتب بالا برود و هیچ وقت منفی نباشد. طبیعی است که بازار مالی هر از چند گاهی استراحت کند. در واقع قاعده­ای در اقتصاد تغییر نکرده که بخواهیم کاهش شاخص را ریزش بازار تلقی کنیم.

وی در پایان اضافه کرد: سرمایه افراد از سال گذشته تا به امروز 3 تا 4 برابر شده است. هر چقدر هم که این منفی شدن شاخص ها مداوم باشد، کسی که سهام خود را یک سال نگه داشته باشد، متضرر نشده است. در بازارهای مالی حتی ریز­ش های بلندمدت تری داشته ایم. در سال 92 حدود 14 ماه روند کلی بازار منفی بود؛ اما اگر در بازه­های 5 ساله و 6 ساله در نظر بگیریم، منفی های این 14 ماه نسبت به باز ­های قبل و بعدی که سرمایه­گذارها به دست آوردند، رقم قابل توجهی نیست. افراد اگر دید خود را از کوتاه مدت به بلند مدت تغییر دهند، نگران این چند روز یا چند هفته منفی بودن بازار نمی شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها