حامد مهربانی از اجرای برنامه صبحگاهی«انتهای الوند» به جام جم می گوید؛

خیابان الوند برای من نوستالژیک است

استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: زلزله‌ای که ساعت 48 دقیقه بامداد روز جمعه با بزرگای ۵.۱ ریشتر رخ داد با مرکزیت گسل مشاء دماوند بوده است
کد خبر: ۱۲۶۶۱۳۹

به گزارش جام جم آنلاین، مهدی زارع شنبه 20 اردیبهشت  در برنامه زنده صبحگاهی «در انتهای الوند» گفت: زلزله بامداد جمعه به دنبال زلزله‌ای با بزرگای ۲.۹ در ساعت 23:30 رخ داد و پس‌ازآن بین ساعت 2 تا 3 بامداد دو زلزله با بزرگای بیش از 3 و بعدتر هم 30 پس لرزه با بزرگای بین 2 تا 3 شاهد بودیم. 
 
زارع گفت: این اتفاق یک زون شکستگی فعال را روی گسل مشاء نشان می‌دهد. مکان فعال‌شده نزدیکی روستا یا شهرک مشاء دماوند است که پیش‌تر هم زلزله‌های تاریخی روی آن اتفاق افتاده است مثل 1830 میلادی،1309 و اول بهمن 1368 شمسی و...
 
وی تصریح کرد: این گسل فعال است و در سال‌های اخیر هم زلزله کوچک را زیاد تجربه کرده است. نمونه بارز آن زلزله بامداد جمعه است که توانایی و امکان وقوع زلزله مشابه یا بزرگ‌تر در تهران را دارد و بر اساس آنچه تا امروز شاهد بودیم تا بزرگی 7 ریشتر نیز قابل پیش‌بینی است‌. 
 
زارع گفت: احتمال وقوع زلزله بزرگ بر اساس داده‌هایی که تا امروز داریم بالا نیست اما این‌یک احتمال است، اینکه چطور می‌توان به‌احتمال دقیق‌تری رسید امری شدنی است‌، با افزایش دستگاه‌ها و به‌کارگیری افراد بیشتر به داده‌های بیشتری دست پیدا خواهیم کرد.
 
وی در خصوص فعالیت آتش‌فشان دماوند و ارتباط آن با زلزله بامداد روز جمعه نیز گفت: اتشفشان دماوند فعال است و نماد فعالیتش هم وجود آب گرم جاده هراز، بخار و گاز دماوند هستند؛ فعلاً بر اساس داده‌های موجود شواهدی برای اینکه دماوند در مرحله انفجار است وجود ندارد. زلزله‌های اتشفشانی مقدماتی دارد و دارای مشخصه خاصی هستند که در زلزله بامداد جمعه شاهد نبودیم، رخداد جمعه مقدمه انفجار قله نیست اما اینکه زلزله‌ها روی محیط گسل اثر می‌گذارد حتماً اثر می‌گذارد گسل‌های لار، مشاء، بلده،کندوان،لاریجآن‌همه بر روی اتشفشان دماوند قرار دارند و این هر دو بر هم اثر می‌گذارند.
 
زارع به‌ضرورت مطالعه دماوند اشاره کرد و  گفت: برای پیش‌بینی رفتار دماوند، نیازمند پایش و رصد دقیق هستیم، ما سامانه‌ای برای رصد و پایش دماوند به‌عنوان مهم‌ترین اتشفشان ایران  که در هشتاد کیلومتری تهران قرار دارد، نداریم. درحالی‌که لازم است دماوند را بشناسیم نه‌تنها برای سوانح طبیعی بلکه برای استفاده از انرژی زمین گرمایش و... 
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه گسل مشاء از گسل‌های مهم نزدیک پایتخت است که با گسل شمال تهران تلاقی دارد و سال 1830 میلادی زمین‌لرزه‌ای با بزرگای 7 ریشتر داشته است و از 190 سال پیش زلزله‌ی مهمی روی این گسل اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: بر اساس آنچه از علم می‌شناسیم برای تخلیه گسل مشاء زلزله‌ای به بزرگی 7 تا 5/7 نیاز داریم ، اگرچه برخی به بزرگی بیشتر  بین 5/7 تا 8/7 ریشتر فکر می‌کنند .
زارع  با هشدار درباره احتمال وقوع زلزله در گفت: حدود 40 درصد تهرانی‌ها بر پهنه گسل زندگی می‌کنند، تهران پای دامنه‌های گسل شکل‌گرفته و با توسعه تهران، روی گسل‌ها رفته است. هم‌اکنون دو میلیون و 300 هزار نفر روی گسل شمال تهران زندگی می‌کنند که شامل منطقه یک،‌دو، سه، چهار، پنج،  بیست و یک و بیست و دو تهران می‌شود در منطقه و گسل جنوبی مناطق  17 و 18 ، 19 و 20 قرار دارد که حدود یک‌میلیون نفر در آن سکونت دارند.
 
«در انتهای الوند» به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر کاری از گروه اجتماعی شبکه دوسیماست که شنبه تا چهارشنبه هر هفته از حدود ساعت 7:30 تا 9:30 پخش می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها