در صورت تصویب مجلس براساس بند «و» تبصره 14لایحه بودجه سال 86، معادل 5درصد قیمت سیگار تولید داخل و 10درصد قیمت سیگار وارداتی مالیاتی تعیین می شود که این مبلغ صرف ورزش و پیشگیری از بیماری ها خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۵۹۲۵

براساس پیش بینی این قانون ، درآمد حاصل از این مالیات پس از واریز به درآمد عمومی دراختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد تا به منظور توسعه مبارزه با دخانیات ، از طریق حمایت از مراکز مشاوره ای و درمانی غیردولتی ترک مصرف مواد دخانی ، نوسازی و تکمیل شبکه بهداشتی ، کمک به تحقیقات موسسه های دولتی و غیردولتی در مورد بیماری های ناشی از استعمال سیگار، کنترل بیماری های سل و سرطان و بیماری های ریوی از طریق درمان و تامین داروی موردنیاز، شناسایی بیماری های دیابتی و پیشگیری از بیماری های قلب و عروق و نیز از طریق سازمان تربیت بدنی به منظور احداث و تکمیل طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای و توسعه فعالیت های ورزشی هزینه شود.

مالیات سلامت


آنچه در بند «و» تبصره 14لایحه بودجه 86آمده است در کشورهای توسعه یافته با نام «مالیات سلامت» برای کمپانی های بزرگ دخانی و برخی صنایع غذایی کم ارزش ازجمله نوشابه های گازدار، کارخانجات پفک ،چیپس و... تعیین و الزامی می شود.
این مالیات معمولا در کشورهایی که دخانیات در انحصار دولت نیست با درصد بالاتری تصویب می شود و درآمد زیادی برای وزارتخانه های بهداشتی و ورزشی آنها برای پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از مصرف مواد دخانی و احداث ورزشگاه ها دارد.
اما متاسفانه این مالیات در کشور ما به دلیل دولتی بودن صنایع دخانی نه تنها با درصد کمی تصویب می شود، بلکه سال به سال هم این درصد کاهش می یابد.
«در بودجه سال 85نیز این مالیات با رقم 10درصد برای سیگارهای تولید داخل و 20درصد برای سیگارهای خارجی و وارداتی تعیین شده بود که با اعلام این که افزایش مالیات برای سیگارهای خارجی به بحث قاچاق سیگار خارجی دامن می زند، این رقم به 10درصد سیگارهای وارداتی و 5درصد سیگارهای داخلی کاهش یافت.»
دکتر حسینعلی شهریاری ، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام این مطلب ، به «جام جم» می گوید: در پی تصویب لایحه جامع مبارزه با دخانیات بحث مالیات بر مواد دخانی برای امور بهداشتی ، درمانی و ورزشی نیز از سال گذشته در بودجه کشور دیده شد.
وی با اعلام این که علاوه بر این راهکارهای قانونی ، به کار فرهنگی و ترک عادات غذایی مردم نیازمندیم ، ادامه می دهد: چندی پیش در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، طرح تعیین مالیات 100ریالی به ازای هر 250سی سی نوشابه گازدار نیز برای صنایع نوشابه سازی تصویب شده است که با تصویب در کمیسیون تلفیق امیدواریم به صحن مجلس و برای تصویب نهایی برود.

درآمد سلامت اگر...


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که درآمد حاصل از مالیات سلامت می تواند بسیار سودمند و پربار باشد.
وی در پاسخ به این سوال که این درآمد با توجه به قانون بودجه سال 85و ارقام 10و 20درصدی مالیات بر سیگارهای داخلی و وارداتی ، چقدر بوده ، می گوید: این مساله در کمیسیون بهداشت و درمان در دست بررسی است و خواسته ایم درآمد حاصل از این مالیات را اعلام کنند که هنوز رقم نهایی اعلام نشده است.
شهریاری با اشاره به این که اگر 4سهم شکر، نمک ، روغن و دخانیات را از جامعه بگیرند، سلامت به جامعه باز می گردد، ادامه می دهد: با راهکارهای قانونی و کار فرهنگی باید به ارتقای سلامت جامعه کمک کرد.
به گفته وی استفاده از مالیات سلامت برای درمان و پیشگیری بیماری های ناشی از دخانیات خواهد بود، ضمن این که به دلیل زندگی ماشینی احداث ورزشگاه ها و مراکز ورزشی الزامی است.

طرح جامع کنترل دخانیات


تصویب طرح جامع کنترل دخانیات و لازم الاجرا شدن آن نیز از گام های موثر برای مبارزه با دخانیات محسوب می شود.
گران کردن سیگار، ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر 18سال ، جلوگیری از تبلیغ سیگار در مبادی قانونی و افزایش مالیات بر سیگار، کنترل ورود سیگار و جلوگیری از قاچاق آن در کشور بویژه تبلیغ و بسترسازی برای مبارزه با اعتیاد به سیگار از چارچوب های این قانون است.
کشورهای مجری این طرح توانسته اند بین 8تا 12درصد مصرف سیگار را در کشورهای خود کنترل کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها