اسرائیل نمایی نزدیک

فضایی از تاریکی ، سرخوردگی ، یاس و ناامیدی اینک بر اسرائیل سایه انداخته است ، به گونه ای که در تازه ترین نظرسنجی نزدیک به 60 درصد جامعه این رژیم بشدت از ادامه موجودیت دولت اسرائیل ابراز نگرانی و ترس کرده اند.
کد خبر: ۱۲۵۰۶۹

نتایج این نظرسنجی در 24نوامبر گذشته (2006) به وسیله روزنامه یدیعوت آحارنوت منتشر شد که تهیه کنندگان این نظرسنجی مسائلی همچون ناتوانی اسرائیل در جنگ دوم لبنان (جولای سال 2006) موضوع شلیک موشکهای فلسطینی به اهداف اسرائیلی را مورد پرسش نظرسنجی شوندگان در سطوح سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی قرار دادند.حتی روزنامه هاآرتص در 24 نوامبر 2006 به نقل از یک دیپلمات هوادار اسرائیل باورهای خود را نسبت به اسرائیل 2006 این گونه ذکر می کند: ما ابدا هیچ اجباری در همکاری با حکومت ضعیفی همچون این حکومت (اولمرت) که از سوی ارتش رهبری می شود ، نداریم و اصولا کسی در این حکومت وجود ندارد که بتوان با او صحبت کرد...
نه نخست وزیر و نه وزیر دفاع (جنگ)... هیچ کدام نقشی را که به آنها سپرده شده ، انجام نمی دهند و وقتی می خواهیم چیزی را تغییر دهیم می دانید باید به چه کسی مراجعه کنیم؛ مستقیم به سمت ارتش....

تداخل بزرگی میان اسباب و ریشه های پدیده بحران و مظاهر و نمادهای آن در اسرائیل وجود دارد به گونه ای که 3 رهبر اسرائیل یعنی ایهود اولمرت نخست وزیر ، عامیر پرتز وزیر جنگ و دان حالوتس رئیس سابق ستاد مشترک ارتش در واقع توامان از جمله علل ، مظاهر و نمادهای بحران عمیقی هستند که اسرائیل را تا مرز فروپاشی و نابودی پیش برده است.

ایهود اولمرت

اولین نخست وزیر که اصطلاحات و مفاهیم جدیدی را در کارکردهای سیاسی و اداری بدعت گذاشت. کسی که صاحب نظریه معروفی شد که می گفت لزوما نخست وزیر نباید دارای دیدگاه مشخص باشد ، بلکه او باید به اداره امور و قضایای روزانه دولت بپردازد. اولمرت که پس از تصدی نخست وزیری پایه گذار طرح خروج یکجانبه از کرانه باختری شد در آغاز جنگ یا به عبارت دیگر ماجراجویی دوم اسرائیل در لبنان معتقد بود که پیروزی در این جنگ حاصل خواهد شد و فضا برای اجرای طرح خروج از کرانه باختری نیز هموار می شود ، اما پس از جنگ لبنان او یکباره اولویت هایی همچون بازسازی و عمران شمال فلسطین اشغالی (ناشی از اصابت موشکهای حزب الله) را بر اجرای این طرح ترجیح داد و از خواسته خود عقب نشینی کرد.
این عقب نشینی آشکار به حدی افتضاح بود که یکی از مفسران اسرائیلی در اظهاراتی تمسخرآمیز در کنایه به وی گفت: این گونه آرزوها متعلق به یک شهردار است نه نخست وزیر اولمرت که حتی به خود زحمت نداد پیش از آغاز جنگ لبنان تحقیقاتی انجام دهد که آیا این ارتش توانایی تحقق اهدافش را دارد یا خیر. اهدافی که او با استقرار نیروهای یونیفل هم آن را پیروزی بزرگی برای اسرائیل توصیف می کند.
اولمرت همچنین به داشتن اشتباهات لفظی بسیار نیز شهره است ، کسی که در انتخابات حزبی لیکود در سال 2003 رتبه 32 را میان هم حزبی های خود کسب کرد. تصدی پست نخست وزیری از سوی او به سخره گرفتن تاریخ در اسرائیل محسوب می شود. خروج شارون از حزب لیکود و تشکیل حزب کادیما و سپس مرگ سیاسی وی بناگاه اولمرت را در راس کادیما قرار داد و او را روانه کاخ نخست وزیری کرد. از زمان مرگ سیاسی شارون تاکنون وی هنوز قادر نبوده است چارچوب ها و نهادهای این حزب را تدوین و تحکیم بخشد. ناکارآمدی اولمرت تا اندازه ای است که امریکا به او اجازه نمی دهد که به درخواست مذاکره سوریه پاسخ دهد.

دان حالوتس

رئیس مستعفی ستاد ارتش رژیم صهیونیستی. وقتی او به جای ژنرال موشه یعالون ، رئیس قبلی ستاد ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل لباس آبی رنگ فرماندهی نیروی هوایی را از تن به درآورد و لباس خاکستری رنگ ستاد کل را بر تن کرد ، همگی اتفاق نظر داشتند که او قادر خواهد بود اسرائیل را در رویارویی با چالشهای جدیدی که استراتژیست های صهیونیستی این چالشها را در حضور پرقدرت حزب الله در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی و سپس سوریه و ایران تعیین کرده بودند ، موفق گرداند.
اما این ژنرال تازه وارد که نسبت به دیگر ژنرال ها از ارتباط با احزاب سیاسی دوری می جست در نخستین آزمونش در جنگ 33 روزه علیه لبنان با شکست مواجه شد و هم او نیز وی را وادار به استعفا از مقامش کرد. او نخستین رئیس ستاد ارتش رژیم اسرائیل بود که از نیروی هوایی به این سمت منصوب می شد. زمانی که از حالوتس به عنوان فرمانده نیروی هوایی اسرائیل در مورد جایگاه اخلاق در بمباران شهروندان فلسطینی سوال شد ، او پاسخ داد: ما در برنامه ریزی عملیات ، اخلاق را لحاظ می کنیم ، اما حادثه ای یا اشتباهی که پیش می آید را نباید به حساب نادیده گرفتن اخلاق گذاشت.
وی همان کسی است که معتقد بود نیروی هوایی اسرائیل در کمتر از چند روز قادر خواهد بود زیرساخت های حزب الله لبنان را نابود کند و به پیروزی کامل در جنگ لبنان نایل آید اما دیگر نظامیان ارتش اظهارات او را نه تنها به سخره گرفتند که از اوامر او نیز سرپیچی کرده و زمانی که دریافتند نیروی هوایی اسرائیل قادر به انجام چنین مهمی نیست میلیون ها بمب خوشه ای را بر سر شهروندان بی گناه لبنان فروریختند تا شاید با این اقدام خلاف مقررات بین المللی و حتی خلاف مقررات خرید سلاح از امریکا ، مردم لبنان را به زانو درآورند و آبروی ریخته ارتش رژیم صهیونیستی را جمع کنند.

ارکادی گایدمیک

بازرگان اسرائیلی روسی الاصل و میلیونری که ثروتش را از طرق نامشروع جمع آوری کرده است. به اندازه ای که جرات نکرد از ترس این که مبادا مورد پیگرد قانونی قرار گیرد از سرزمین های اشغالی فلسطین خارج شود. گایدمیک همان کسی است که داوطلبانه هزینه اقامت هزاران صهیونیست فراری در جنگ لبنان از شمال به جنوب و مرکز فلسطین اشغالی را پذیرفت.
همچنین هزینه اقامت هزاران صهیونیست دیگری را که از ترس موشکهای مقاومت از منطقه ایلات در جنوب فلسطین اشغالی به مستعمره صهیونیست نشین سدیروت فرار کرده بودند ، تقبل کرد. گایدمیک همان کسی است که ایهود اولمرت را دلقکی توصیف کرد که زمام امور اسرائیل را به دست گرفته است.
همچنین عامیر پرتز ، وزیر جنگ این رژیم را در خوشبینانه ترین وضع به راننده تاکسی و بقیه وزرا را نیز به خل و چل ها تشبیه کرد. او همان کسی است که برخی احزاب تندرو خواستار پیوستن او به احزاب متبوعشان شدند و خود او نیز معتقد است که 70درصد اسرائیلی ها او را مناسب برای پست نخست وزیری می دانند.

خانم تالیا ساسون

دادستان سابق اسرائیل ، کسی که گزارش او درباره غیرقانونی بودن مستعمره های یهودی نشین در کرانه باختری مشهور است. او در این گزارش از همدستی دولت از طریق تنظیم قانون های ویژه ای با مستعمره نشینان برای تصرف زمین های فلسطینی ها بشدت انتقاد کرد. آخرین گزارش وی که در تاریخ 22 نوامبر سال 2006 به وسیله روزنامه اسرائیلی هاآرتص منتشر شد تاکید داشت که 130 مستعمره صهیونیستی نشین در زمینهای ویژه متعلق به فلسطینی ها احداث شده است.
گزارشی که جنبش اسرائیلی صلح اکنون با توزیع آن در گستره بیشتر اعلام کرد که این اقدام نشان می دهد سران اسرائیلی بسیاری از اطلاعات را از مردم خود پنهان می کنند. این جنبش همچنین براساس گزارش ساسون اعلام کرد که وزارت جنگ اسرائیل به طور کاملا آشکار قوانین دادگاه عالی اسرائیل را مبنی بر ممنوع بودن ساخت و ساز در زمینهای ویژه متعلق به فلسطینیان نقض کرده است.

اهاروت باراک

رئیس دادگاه عالی اسرائیل ، کسی که دوران ریاستش چند روز پیش به پایان رسید. باراک حیات حقوقی و قضایی خود را با اعطای ماهیت قانونی به جنایات ترور فلسطینی ها به وسیله اسرائیل در اراضی فلسطینی به پایان رساند. او همچنین عملیات قتل و غارت نظامیان صهیونیستی را کاملا قانونی و با تصویب قانونی فلسطینی ها را از دریافت غرامت ناشی از این عملیات ها محروم کرد.
باراک همچنین نخستین کسی بود که دیوار نژاد پرستانه حایل را قانونی اعلام کرد. او همچنین در اقدامی خلاف مفاد کنوانسیون ژنو و دیگر قطعنامه های بین المللی اشغال زمینهای فلسطینیان از سوی اسرائیل را قانونی اعلام کرد. با وجود این ، اینها تنها گوشه ای از هزاران رویدادی است که اینک در اسرائیل می گذرد. ما تا اینجا هنوز هیچ سخنی از حاییم رامون ، وزیر سابق صهیونیستی که به هنگام تجاوز جنسی به یک سرباز زن کارمند در وزارت جنگ اسرائیل دستگیر شد نگفتیم ، حتی از موشه کاتساو ، رئیس رژیم صهیونیستی که به اتهام ارتکاب به تعرض جنسی به کارمند زن دفترش و همچنین اعطای عفو به زندانیان مجرم در ازای دریافت رشوه مجرم شناخته شد.
همچنین از استانلی فیشر ، رئیس امریکایی تبار بانک مرکزی اسرائیل که برای تصدی همین پست از امریکا به فلسطین اشغالی مهاجرت کرد و اخیرا دهها کارمند خود را به دلیل افشای ارتباط وی با بانک دیسکونت و دریافت رشوه از مدیران این بانک و همچنین بازرگانان و تنی چند از شخصیت های سیاسی و اقتصادی از کار برکنار کرد و حتی از بن سیلع ، جنایتکار زندانی ای که به سبب تجاوز سریالی به دهها زن و دختر به زندان افتاد و با دادن رشوه از زندان فرار کرد و به رغم تبلیغات فراوان درباره توانایی پلیس اسرائیل ماهها طول کشید تا وی را دوباره دستگیر و روانه زندان کنند هنوز سخنی نگفتیم.
با این وصف هر چقدر اسرائیل در این فضا به حیاتش ادامه می دهد تحلیلگران پیش بینی فیلسوف معروف یهودی یشعیاهو لیبوویچ در اواخر دهه 60 قرن بیستم را در ذهن تداعی می کنند که گفته بود: اشغال کرانه باختری و نوار غزه به وسیله اسرائیل این رژیم را از داخل نابود خواهد کرد و این همان چیزی است که آثارش بوضوح در تمامی رخدادهایی که امروز در اسرائیل می گذرد ، یافت می شود.


منبع: مرکز مطبوعاتی و اطلاع رسانی خاورمیانه بیروت
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها