پرونده ایران به آژانس بازگردد

در پی بیانیه اخیر کشورهای غیرمتعهد که خواستار حل و فصل پرونده هسته ای ایران در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی شدند
کد خبر: ۱۲۵۰۳۶
، مسوولان و مقامهای دیپلماتیک برخی کشورهای خاورمیانه و اروپا نیز بر خروج پرونده ایران از بن بست تاکید کردند و خواستار از سرگیری مذاکرات در این زمینه شدند.
به گزارش پایگاه اینترنتی لوموند، فرانسه از محمد البرادعی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست ابتکار عمل را در دست گیرد و پرونده هسته ای ایران را از بن بست دیپلماتیک خارج کند.
حسنی مبارک ، رئیس جمهور مصر نیز در دیدار با آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان ، بر ضرورت حل و فصل مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران از طریق مذاکرات سیاسی تاکید کرد.
مبارک ضمن تاکید بر ادامه گفتگو درباره پرونده هسته ای ایران ، اعلام کرد راههای نظامی ، گزینه مناسبی برای پایان یافتن این مساله نیست.
مرکل که کشورش ریاست فعلی اتحادیه اروپایی را به عهده دارد، روز شنبه در آغاز سفر خاورمیانه ای خود، به منظور مذاکره با مبارک درباره راههای تقویت مجدد نقش گروه چهارجانبه ، متشکل از اتحادیه اروپایی ، سازمان ملل ، روسیه و امریکا در روند صلح خاورمیانه ، وارد مصر شد.
همچنین خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد که عمرو موسی ، دبیرکل اتحادیه عرب گفته است هنگام پرداختن به برنامه هسته ای ایران باید به برنامه هسته ای رژیم صهیونیستی نیز پرداخته شود.
دبیرکل اتحادیه عرب قبل از سفر دو روزه اش به مسکو در گفتگو با ایتارتاس گفت: به نظر من این فقط مشکل ایران نیست ، بلکه به طور کلی به پرونده هسته ای خاورمیانه ربط دارد.
وی تاکید کرد: در صحبت درباره مشکلات هسته ای ، نباید توانایی هسته ای اسرائیل را به عنوان یکی از کشورهای این منطقه نادیده بگیریم.
وی افزود: هرگونه برنامه هسته ای نظامی قطعا نگرانی جهانیان را برمی انگیزد؛ اما کشورهایی که به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای می پیوندند، حق توسعه برنامه هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارند؛ این حق همه کشورهای جهان است.
همچنین وزیر امور خارجه اردن ضمن بیان موضعگیری های کشورش در قبال تحولات خاورمیانه ، بویژه پرونده هسته ای ایران ، استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای را حق مسلم همه کشورها دانست.
به گزارش خبرگزاری کویت ، عبدالاله الخطیب ، وزیر امور خارجه اردن درخصوص موضعگیری کشورش نسبت به پرونده هسته ای ایران اظهار کرد: استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای حق مسلم هر کشوری است ، اما این امر باید در چارچوب قوانین آژانس بین المللی انرژی هسته ای صورت گیرد.
وی هر گونه اعمال فشار و قدرت از سوی طرفهای درگیر در این پرونده را امری ناپسند دانست که به افزایش بحران در عرصه بین المللی منجر می شود.
از سوی دیگر، رئیس فراکسیون سوسیالیست های پارلمان اروپا با اشاره به سفر خاورمیانه ای صدر اعظم آلمان ، معتقد است که برای حل بحران این منطقه باید با ایران وارد گفتگو شد.
مارتین شولتز گفت: به هر حال کشورهای خاورمیانه تمایلاتی در این منطقه دارند که نباید از آنها غافل بود؛ چرا که همین امر می تواند در چگونگی حل بحران موجود تاثیرگذار باشد.
وی افزود: ایران ، عربستان و سوریه از جمله کشورهای مهم منطقه هستند که در تامین ثبات خاورمیانه می توانند تاثیر بسزایی داشته باشند.
رئیس فراکسیون سوسیالیست های پارلمان اروپا با حمایت از طرح گفتگو با ایران اظهار کرد: به عقیده من گفتگو با ایران از عمده اقداماتی است که به منظور بازگرداندن ثبات و امنیت به خاورمیانه می توان انجام داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها