ورود قوه قضاییه به بحث قراردادهای عجیب فدراسیون فوتبال

فوتبال، وزیر را به پل می‌برد؟

سریال فرسایشی آندره‌آ استراماچونی سرمربی ایتالیایی استقلال، آخرین موردی بود که موجب شد تعدادی از هواداران فوتبال در خیابان سئول و مقابل ساختمان وزارت ورزش تجمع کرده و شعارهای اعتراضی سر دهند.
کد خبر: ۱۲۴۲۷۳۸

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش که همواره تلاش می‌کند اطلاعات آرشیوی و فوتبالی خود را به رخ رسانه‌ها بکشد، از زمان روی کار آمدن تلاش فراوانی کرد فوتبال را مهربانانه‌تر ببیند. حمایت وزیر ورزش از تصمیم‌‌های مهدی تاج آنقدر محسوس است که همواره در همه امور در کنار او بوده و آخرین بار هم سه‌شنبه هفته قبل برای تصمیم مهدی تاج در قرارداد با مارک ویلموتس به مجلس شورای اسلامی رفت.
یک بازیکن در جلسه روسای جمهور
وقتی ماجرای مهدی طارمی و باشگاه ریزه‌اسپور ترکیه بیخ پیدا کرد و کار به شکایت و غرامت کشید، سلطانی‌فر در زمان جلسه اردوغان و حسن روحانی موضوع را مطرح کرد تا با توصیه اردوغان، پرونده بسته شود. این اولین ورود جدی سلطانی‌فر به ورزش بود.
ویدئوی پسر وزیر
علی سلطانی‌فر پسر مسعود سلطانی‌فر درست برخلاف علی تاج پسر مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال عمل می‌کند. علی سلطانی‌فر بسیار به حاشیه‌ها توجه و علاقه دارد با آن‌که گفته می‌شود او زیاد هم در کار پدر دخالت نمی‌کند. اما علی تاج در ظاهر به تجارت کنار پدر مشغول است؛ اما گفته می‌شود در خفا و بی‌صدا، علاقه دارد به پاره‌ای موضوعات فوتبال ورود و به پدر کمک کند. علی سلطانی‌‌فر چندی پیش در انتخابات شورای شهر در کنار بهداد سلیمی قرار گرفت تا این موضوع هم حاشیه‌های فراوانی ایجاد کند.
حمایت از تاج بازنشسته
وقتی قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها به محدوده ورزش وارد شد، همه گمان می‌کردند مهدی تاج یکی از آنهاست که باید کنار برود. آن روزها جنجال‌های فراوانی در مورد درصد جانبازی تاج و تغییر این درصد ایجاد شد؛ اما در نهایت همه چیز با اظهار نظر قاطع سلطانی‌فر پایان یافت: «تاج دیگر بازنشسته به شمار نمی‌آید و براساس ماده ۶۰ قانون جامع ایثارگران به حالت اشتغال بازگشته و می‌تواند در فدراسیون فوتبال بماند.»
این حمایت، محدود به شخص تاج نشد و وقتی محمدرضا ساکت مرد همه‌کاره فدراسیون فوتبال بازنشسته اعلام شد و در فدراسیون ماند و هیچ‌یک از اختیاراتش هم سلب نشد، وزیر حرفی نزد و اجازه داد ساکت، همچنان مرد همه‌کاره و پرقدرت فدراسیون باقی بماند. وقتی مهدی تاج از بین یک چهره فوتبالی و شناخته‌شده به اسم محمدحسن انصاری‌فرد و محمدرضا ساکت، دومی را انتخاب کرد و صدای همه را درآورد هم سلطانی‌فر سکوت کرد تا آرامش فدراسیون تاج به هم نخورد.
حرف‌های جنجالی گرشاسبی
حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل پیشین پرسپولیس بعد از آن‌که رئیس هیات‌مدیره باشگاه پیکان شد، حرف‌هایی جنجالی زد که شخص وزیر ورزش را نشانه رفته بود. او گفت بعد از آن‌که سخت تلاش کردیم، بدهی‌های گذشته را دادیم و تیم را به سمت قهرمانی بردیم، یک نفر از ما تشکر نکرد و آخرش هم مثل یک جنایتکار با من رفتار شد. گفتند بازنشسته‌ای و باید سریع استعفا بدهی و بروی. در حالی که اگر حمایت می‌کردند می‌ماندم. منظور او حمایت وزیر از تاج بود که موجب شد او بماند. گرشاسبی گفت اگر وزیر از کار من در پرسپولیس راضی بود باید حمایت می‌کرد که این کار را نکرد. او حتی گفت پالس‌هایی آمد که برانکو دیگر بس است.
پاداش عرب
بعد از آن‌که به‌سرعت نور حمیدرضا گرشاسبی را بازنشسته اعلام کردند تا او از پرسپولیس برود، ایرج عرب مدیرعامل پرسپولیس شد. مدیری که هیچ یک از هواداران از او راضی نبودند. او شاید همان فردی بود که باید پالس‌های ارسال شده برای باشگاه پرسپولیس در زمان گرشاسبی را عملیاتی می‌کرد. برانکو در زمان عرب از پرسپولیس رفت. هواداران مایوس و دل‌شکسته پرسپولیس، هر روز مقابل ساختمان باشگاه پرسپولیس و وزارت ورزش تجمع می‌کردند؛ اما قرار نبود اتفاقی بیفتد. برانکو پریده بود و کاری از دست هواداران ساخته نبود. عرب یک کار دیگر هم کرد. او قرارداد بازیکنان را تغییر داد و قرارداد جدید را بسیار گران‌تر از قراردادهای سابق منعقد کرد. موردی که انصاری‌فرد بلافاصله بعد از ورود به باشگاه متوجه آن شد و اعلام کرد تعهدی سنگین برای ما مانده است. عرب در پرسپولیس آن طور که هواداران می‌خواستند مدیریت نکرد و به همین دلیل مجبور به کناره‌گیری شد؛ اما با دستور وزیر، در هیات‌مدیره ماند و با سفارش وزیر، سرپرست فدراسیون دوومیدانی شد.
قرارداد ویلموتس
ماجرای قرارداد عجیب مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال موضوعی نبود که در دنیای شیشه‌ای امروز، پنهان بماند. قراردادی که همه از آن به عنوان ترکمانچای جدید یاد کردند. قراردادی که برنامه فوتبال برتر یک صفحه از آن را رو کرد که در آن نوشته شده بود مارک ویلموتس در هر دو حالت فسخ (چه از جانب فدراسیون و چه از جانب خودش) غرامت می‌گیرد که همین یک بخش نشان می‌دهد چه بلایی بر سر فوتبال ما آمده است!
پرداخت دو میلیون یورو حقوق ویلموتس از شرکت پتروشیمی بندر ماهشهر (یکی از زیرمجموعه‌‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی یا همان شستا) و حاشیه‌هایی که ویلموتس پیش از بازی با عراق به وجود آورد، موجب شد مجلس شورای اسلامی، وزیر ورزش را به مجلس فرا بخواند. سلطانی‌فر سه‌شنبه هفته قبل تاج را (که گفته بود دلیلی نمی‌بیند به مجلس پاسخ بدهد) همراه با خود به مجلس برد. در آن جلسه مشخص شد قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال 6/2 میلیون یورو (نزدیک به همان سه میلیون دلاری است که فدراسیون بارها این رقم را تکذیب کرد). در آن جلسه سلطانی‌فر به حمایت از قرارداد عجیب فدراسیون با ویلموتس پرداخت. طیبه سیاوشی نماینده تهران در مجلس گفت: سلطانی‌فر در آن جلسه گفت کسانی از این قرارداد انتقاد می‌کنند که از ما امتیاز می‌خواستند و ما به آنها ندادیم. مشخص نیست چرا حقیقت‌طلبی رسانه‌ها، این گونه از سوی وزیر ورزش تفسیر شده است.
همه به دنبال آندره‌آ
همه می‌‌دانند که ورود امیرحسین فتحی به باشگاه استقلال با تصمیم سلطانی‌فر صورت گرفت؛ اما مدیریت فتحی در استقلال آنقدر بد بود که همه حتی بازیکنان آرزوی رفتنش را کردند. تجمع هواداران مقابل باشگاه استقلال در حمایت از آندره‌آ استراماچونی سرمربی قهر کرده آبی‌ها موجب شد فتحی برود؛ اما سلطانی‌فر برای پرداخت پول آندره‌آ استراماچونی تلاش فراوانی کرد. دستگاه دیپلماسی ایران به طور کامل به خدمت درآمد تا پول استراماچونی از سفارت ایران در ترکیه به سفارت ایران در ایتالیا رفته و به یک چک بین بانکی تبدیل شود. تلاشی که بعدها متوجه شدیم تقریبا بی‌ثمر بود و سرمربی ایتالیایی را به ایران برنگرداند.
سلطانی‌فر قبل از آنکه وزیر شود هم در گفت‌وگوهایش سعی می‌کرد اطلاعات آرشیوی از فوتبال را به زبان بیاورد تا نشانه‌های اشراف او به ورزش را به رخ بکشد؛ اما تجربه روزهای وزارتش ثابت کرد حتی این علاقه فراوان و این اطلاعات هم کار ساز نیست. سلطانی‌فر آنقدر در علاقه به فوتبال پررنگ عمل کرد تا صدای محمدبنا هم از تبعیض وزیر به آسمان بلند شود. با وجود این علاقه اما شاید سلطانی‌فر اسیر چالش‌های فوتبال شود. فوتبال دنیای پرحاشیه خود را دارد و حتی به اهالی خود هم رحم نکرده است. اتفاقات و حاشیه‌های فراوان فوتبال، گاه می‌تواند به مساله امنیت ملی تبدیل شود همان طور که فینال جام حذفی در اهواز به دلیل سوء مدیریت فدراسیون فوتبال این گونه شد و اشتباهات متعدد، برای همه دردسرساز شد.
هشدار قوه قضاییه
تجمع اعتراض‌آمیز دیروز هواداران استقلال، پلان دیگری از حاشیه‌های فوتبال برای وزارت ورزش بود؛ اما بی‌تردید آخرین آنها نخواهد بود. وزارت ورزش می‌تواند از همه تصمیم‌‌های فوتبال حمایت کند؛ اما شاید روزی فرابرسد که تصمیم‌های نادرست موجب شود او به مجلس برود و مانند جلسه سه‌شنبه با نمایندگان، راضی از ساختمان شماره یک بهارستان خارج نشود.
شاید هم یک نهاد ناظر دیگر مثل قوه قضاییه در برابر وزیر بایستد. همان طور که دیروز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه گفت: توقع داریم قراردادها به‌گونه‌ای بسته نشود که با سرمایه ملی و احساسات مردم بازی شود و به‌طور قطع در مواردی که بحث بیت‌المال باشد، سازمان بازرسی کل کشورورود خواهد کرد.

علی جوادی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها