بعد از چند سال، بحث بازیکنان خارجی با بیماری‌های عجیب در فوتبال ایران دوباره داغ شد

بیمارستان فوتبالیست‌ها

ماجرای ورود بازیکنان خارجی به فوتبال ایران همواره جنجالی بوده است. در یک دهه گذشته، فوتبالیست‌های خارجی زیادی وارد لیگ برتر شده‌اند. هر ساله شاید حدود 20 و حتی 30 بازیکن به لیگ برتر آمده‌اند. از بین این تعداد بازیکن پرشمار کم بوده بازیکنی که بتواند در ایران و لیگ برتر به موفقیت برسد. خیلی از این بازیکنان بنجل و بی‌کیفیت بوده‌اند. در همین دو سه سال گذشته هم بازیکنان بی کیفیت زیادی وارد لیگ برتر شده‌اند و بعید به نظر می‌رسد این پروژه همین جا تمام شود. هر سال حضور این بازیکنان تداوم پیدا می‌کند. مثلا همین امسال پرسپولیس 250 هزار یورو به بازیکنی داد که کلا هیچ بهره‌ای برای باشگاه نداشت. باشگاه استقلال هم سال گذشته پنج بازیکن خارجی جذب کرد که 4چهار نفر از جمع آنها بی‌کیفیت بودند و تنها به باشگاه ضرر هنگفت مالی زدند. همین امسال هم اکثر باشگاه‌های لیگ برتر بازیکن خارجی جذب کردند.
کد خبر: ۱۲۴۲۵۲۲

در حال حاضر 28 بازیکن خارجی در لیگ برتر حضور دارند که فقط شش نفر از آنها در بیش از 70 درصد بازی‌های تیم‌شان 90 دقیقه کامل بازی کرده‌اند. اکثر خارجی‌های لیگ برتر در درصد کمی از بازی‌های فصل‌شان به میدان رفته یا جایگاهی در ترکیب داشته‌اند. بعضی از آنها که حتی برای تیم‌شان یک دقیقه هم بازی نکرده‌اند. مثلا باشگاه ذوب‌آهن دو بازیکن خارجی خرید و قرارداد آنها را فسخ کرد. در گل‌گهر سیرجان هم وضعیت همین بود. دو بازیکن هلندی و برزیلی جذب این تیم شدند که به خاطر ضعف‌شان توسط مجید جلالی کنار گذاشته شدند. باشگاه شهر خودرو هم از جمله باشگاه‌هایی بود که بازیکن 35 ساله نیکاراگوئه‌ای جذب کرد که در کل لیگ زیر 150 دقیقه بازی کرده است.
اما این بازیکنان تنها ضرر مالی به فوتبال ایران وارد نکرده‌اند. یک منبع آگاه روز گذشته در گفت‌و‌گو با روزنامه جام‌جم فاش کرد بعضی از این بازیکنان دچار بیماری‌های عجیبی هستند. روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس که در طرح تحقیق و تفحص در فوتبال نقش کلیدی داشته، در این باره به خبرنگار جام‌جم گفت: «اخیرا در جلسه‌ای که بین مجلس و وزیر ورزش و آقای تاج، رئیس فدراسیون برگزار شد، این بحث پیش آمد. تاکید این بود که نظارت بیشتری روی حضور بازیکنان خارجی در ایران وجود داشته باشد. متاسفانه طبق اسنادی که به دست آمده بعضی از بازیکنان خارجی دچار بیماری‌های خطرناک و غیرقابل علاج هستند. چند سال قبل مهاجمی آفریقایی از لیگ کویت به ایران آمد که حتی مشکوک به بیماری ایدز بود. همین حالا هم ظاهرا بعضی بازیکنان بیماری‌هایی دارند.»
دیروز در این باره با زهره هراتیان، مدیر پزشکی سازمان لیگ گفت‌و‌گویی داشتیم که البته منکر این موضوع شد. او توضیح داد: «ما از تمام بازیکنان خارجی که وارد فوتبال ایران می‌شوند، آزمایشات لازم را می‌گیریم و مدارک آن هم در ایفمارک موجود است. منظورم تمام آزمایشات است. در حال حاضر بازیکنی در لیگ برتر نداریم که بیماری خطرناک داشته باشد.»
البته طبیعی است که ایفمارک این مساله را تکذیب کند. عده‌ای می‌گویند همین که بعضی از بازیکنان مجبور به ترک ایران شدند، بی ارتباط به مساله بیماری شان نیست. سال قبل هم باشگاهی بازیکنی گرانقیمت به خدمت گرفت که مسؤولان تنها به دلیل بیماری او، ترجیح دادند کارت بازی‌اش را صادر نکنند و حتی باشگاهش مجبور به پرداخت غرامت شود.
مجلس قصد ندارد به سادگی از کنار این پرونده عبور کند. قرار شده وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال هم حساسیت بیشتری در این زمینه داشته باشند. حتی تاج دستور داده تا مساله پیگیری شود. مجلس هم از نهادهای دیگر استعلاماتی را داشته است. احتمالا با ادامه این شرایط در فصل‌های آینده حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر محدودتر خواهد شد. با وجود مشکلات اقتصادی و مالی در فصل‌های گذشته بازهم باشگاه‌های لیگ برتر شانس زیادی به بازیکنان خارجی بی کیفیت داده و هزینه‌های سنگینی برایشان کرده‌اند.
در حال حاضر حتی اگر باشگاهی صد هزار دلار با یک بازیکن خارجی قرارداد ببندد، رقم بالای یک میلیارد خواهد بود. تازه علاوه بر این پول، باشگاه‌ها آپشن‌هایی در قرارداد بازیکنان می‌گنجانند و حتی ماشین و خانه هم در اختیار این بازیکنان قرار می‌دهند. صد هزار دلار کف قرارداد بازیکنان خارجی است، چراکه در این سال‌ها حداقل قراردادها بین 150 تا یک میلیون دلار بسته شده است. همین حالا گفته می‌شود رقم قرارداد کی‌روش استنلی با سپاهان نزدیک به یک میلیون دلار است. قرارداد شیخ دیاباته با استقلال 550‌هزار دلار است و این رقم‌ها بسته به نام و کیفیت بازیکنان متغیر است.

مازیار فیروزی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها