«تپش» از کاهش سن مجرمان سایبری گزارش می دهد

سن‌های پایین هوش‌های بالا

حتی اگر خوش‌مان هم نیاید و به پر قبای‌مان بربخورد، باید قبول‌کنیم سن ارتکاب جرم در میان مجرمان پایین آمده است. یعنی اگر میان مجرمان، دختران کم سن و سال یا پسرانی دیدیم که هنوز صدای‌شان دو رگه یا پشت لب‌شان سبز نشده بود، اصلا نباید تعجب‌کنیم. میلاد و پویا دو نوجوانی بودند که هر دو به‌خاطر رویایی خام و کودکانه در سن کم، مرتکب کلاهبرداری شدند.
کد خبر: ۱۲۴۰۶۹۷

داشتن یک درآمد مستقل آن‌قدر حس خوب و لذت بخشی داشت که فکر و ذهن میلاد را درگیر خود کند. اگر خودش منبع درآمدی داشت، دیگر مجبور نبود از پدرش پول بخواهد. 18 سالش بیشتر نبود. در این سن، تازه دوره دبیرستانش را تمام کرده بود و
هیچ تجربه و مهارتی هم نداشت که با اتکای به آن، در جایی مشغول به کار شود.
همیشه دیده بود برخی کانال‌های تلگرامی با تبلیغاتی که می‌گیرند، درآمدهای آن‌چنانی دارند. کمی فکر کرد... . به شرایط خودش و هم‌سن و سال‌هایش فکر کرد. در مدرسه که بود، هم خودش و هم دوستانش، دست به هرکاری می‌زدند تا سوالات امتحانی را پیدا کنند. با خودش فکر کرد اگر بتواند کانالی بزند و بعد هم بتواند سوالات امتحانی را پیدا کند و آن را در کانالش قرار دهد، نانش در روغن می‌افتد و در مدت کوتاهی می‌تواند پول دندانگیری به جیب بزند.
درآمد نامشروع
با فروش سوالات امتحانی
هر چه فکر کرد، نتوانست راهی برای پیدا کردن سوالات واقعی آزمون پیدا کند. بهترین و کم دردسرترین راهی که به فکرش رسید، منتشر کردن سوالات تقلبی بود که هم پولش را به جیب می‌زد و هم گیر پلیس نمی‌افتاد. با همین فکر، کانال تلگرامی راه‌اندازی و برای خودش هم تبلیغات کرد. در مدت کوتاهی، اعضای کانالش را به میزان نسبتا قابل قبولی رساند و بعد از آن اعلام کرد اگر کسی سوالات امتحانی نهایی را می‌خواهد، باید 30 هزار تومان به شماره حساب او واریز کند تا سوالات پایه نهم و دوازدهم را برایش بفرستد.
مخاطبانی که دنبال سوالات امتحانی بودند، از خدا خواسته 30 هزار تومان به شماره حساب میلاد واریز کردند و منتظر ماندند تا او سوالات را ارسال‌کند. 42 روز تمام میلاد این بازی را با مخاطبان کانال تلگرامی خود ادامه داد و پس از آن گوشی خود را خاموش کرد تا دیگر کسی به او دسترسی نداشته باشد.
در حالی‌که میلاد سر افراد زیادی کلاه گذاشته بود و از خوشحالی واریز پول‌های بی‌زبان به حسابش سر از پا نمی‌شناخت، اما نماینده حقوقی اداره آموزش‌و پرورش استان خراسان رضوی که در جریان فعالیت‌های کانال تلگرامی میلاد قرار گرفته بود، به پلیس فتای استان خراسان رضوی مراجعه کرد و موضوع را با آنها در میان گذاشت.
پلیس فتا با توجه به حساسیت موضوع و شکایت نماینده حقوقی آموزش و پرورش، کانال میلاد را زیر نظرگرفت و هویت صاحب کانال مشخص شد. سپس حساب بانکی او را بررسی کردند و معلوم شد او از ده‌ها نفر کلاهبرداری کرده، اما مالباختگان چون تصور می‌کردند 30 هزار تومان ارزش پیگیری قضایی ندارد، از شکایت خود صرف نظر کرده بودند.
پلیس اما بنا به وظیفه ذاتی خود، کلاهبرداری میلاد را پیگیری و در نهایت او را دستگیر کرد. میلاد در اعترافات خود گفت همدست دیگری نیز در تهران دارد که او نیز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد. میلاد در حالی دستگیر شد که گروه دیگری هم در یکی از استان‌های شمالی کشورکلاهی به گشادی 90 میلیون تومان بر سر درس نخوان‌ها گذاشته بودند. این کلاهبرداران کوچک هم به سرنوشت میلاد گرفتار و توسط پلیس دستگیر شدند.
رویای پولدار شدن پسر 14 ساله
جولان افسار گسیخته سایت‌های صیغه یابی در فضای مجازی، پویا را هم وسوسه کرد تا در
14 سالگی قدم به راهی بگذارد که نباید. طمع پول در آوردن در سن کم، همان بلایی را سر پویا آورد که سر میلاد آمد.
وقتی می‌دید سایت‌های همسریابی، دوستیابی و صیغه‌یابی مثل قارچ‌های سمی از زمین سبز شده‌اند و کاربران‌شان، بی‌حساب و کتاب به صاحبان سایت‌ها، پول بی‌زبان پرداخت می‌کنند و از طرفی تصور می کرد کسی هم روی کارشان نظارت ندارد، او هم به سرش زد تا از این راه پول کسب کند.
بعد از این‌که صفحه جعلی صیغه‌یابی را ساخت، این بار باید کاری می‌کرد تا طعمه‌هایش به دام او بیفتند. ربات صیغه‌یابی را در فضای مجازی منتشر کرد و خیلی‌ها با نصب آن، ورود به صفحه صیغه‌یابی و پرداخت مبلغی به عنوان حق عضویت، در دام پویا گرفتار شدند.
مردان و پسران بی‌خبر از همه جا وارد صفحه شده و اطلاعات بانکی خود را وارد آن صفحه جعلی کردند. پویا هم که حالا شماره حساب و رمز ورود را در اختیار داشت، وارد حساب‌های بانکی‌شان می‌شد و هر چقدر دلش می‌خواست، از حساب آنان برداشت می‌کرد.
برخی از کاربران که متوجه برداشت‌های
غیر قانونی از حساب بانکی‌شان شده بودند، به پلیس فتای همدان مراجعه و شکایت خود را طرح کردند و گفتند 2000 تومان به حساب بانکی صاحب سایت واریز کردند، اما در ادامه متوجه کسر مبلغ از حساب خود شدند.
با ثبت شکایت و تشکیل پرونده، دستگیری پویای نوجوان در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت، آن‌هم در شرایطی که پسرک غرق در
لذت بردن از پول‌هایی بود که از حساب کاربران خود برداشت کرده بود.
با انجام اقدامات فنی و پلیسی، پویا بالاخره به دام پلیس افتاد. مثل اغلب متهمان، ابتدا همه چیز را انکار کرد، اما وقتی پلیس مدارک کلاهبرداری اش را روبه‌رویش گذاشت به جرم خودش اعتراف کرد.

کاهش سن مجرمان اینترنتی
دکتر آرش حقیقت‌فرد، جرم شناس: ارتکاب جرم در سنین زیر 20 سال دلایل مختلفی دارد. اولین علت آن، بحث مادی است. در حال حاضر، امکانات و وسایل ارتکاب جرم، بسیار آسان‌تر از گذشته در اختیار افراد است و در سنین کمتر می‌توانند از آن استفاده کنند. به‌طور مثال دسترسی به رایانه در گذشته فقط در اختیار بزرگسالان بود، اما اکنون سن آن مرتب در حال کاهش است. همینطور سن دسترسی به مواد مخدر، مشروبات الکلی و حتی استفاده از وسایل نقلیه هم کاهش پیدا کرده است.
دلیل دوم، عاطفی و احساسی است. سن واقعی افراد به مراتب از سن عددی و شناسنامه‌ای آنها، بالاتر است. افراد در سنین کمتر، از موضوعاتی باخبر می‌شوند که در بسیاری از موارد، اطلاع پیدا کردن از آنها باعث ارتکاب جرم توسط فرد می‌شود. دلیل بعدی کیفری یا اقدامات تامینی و تربیتی است. مسؤولیت کیفری افراد با سن کم، کمتر از بزرگسالان است. یعنی اگر به‌راحتی می‌توان بزرگسالان را به حبس محکوم کرد، اما منطقی و علمی نیست که یک نوجوان پانزده شانزده ساله به حبس محکوم شود، بنابراین باید از مجازات کمتری استفاده کنیم. حال اگر از مجازات کمتری در تنبیه نوجوانان استفاده کنیم و
از طرف دیگر از اقدامات تامینی و تربیتی درست و بجا استفاده نکنیم، در این حالت ما با خلأ کیفری مواجه هستیم. در چنین شرایطی، ارتکاب چنین جرم‌ها و تخلفاتی بدون جواب می‌ماند و این بدون جواب ماندن باعث می‌شود احتمال تکرار آن توسط فرد افزایش پیدا کند.
اگر نمی‌توانیم مجازات را اعمال کنیم، اقدامات تامینی و تربیتی قابل انجام است و قانونش را هم داریم، اما به اندازه کافی به آن توجه نمی‌شود. اغلب اوقات، سوء‌عوارض به زندان فرستادن نوجوان مجرم، بیشتر از فایده‌اش است، اما با انجام اقدامات تامینی و تربیتی می‌توان آن را گوشزد کرد و خلأ کیفری را از بین برد.

لیلا حسین زاده

تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها