برخی از افراد پس از تجربه حادثه ای ناخوشایند، یا بیماری و آسیب، دچار مشکلاتی میشوند که عملکرد آن ها را محدود می نماید.
کد خبر: ۱۲۳۹۰۸۶
توانبخشی و فیزیوتراپی؛ بازگشتی دوباره به زندگی

توانبخشی با باز توانی (Rehabilitation) فرایندی است که به این افراد کمک می کند، تا دوباره توانایی های خود را بدست آورده و بتوانند به دوران پیش از بیماری یا آسیب بازگردند.

توانبخشی در اصل به این افراد کمک می کند تا بتوانند روحیه خود را به پیش از این وقایع باز گردانند، و استقلال خود را مجددا به دست آورند. تا بتوانند با قدرت بیشتری در برابر مشکلات مقابله نمایند.

یکی از روش های بسیار خوب برای دریافت خدمات درمان استفاده از خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی در منزل می باشد که در این روش به جای فیزیوتراپی در کلینیک فیزیوتراپی در منزل بیمار انجام می شود و دیگر نیاز نیست بیمار به مراکز توانبخشی و فیزیوتراپی مراجعه کند بلکه متخصصین توانبخشی به منزل بیمار مراجعه می کنند و درمان را برای بیمار آغاز می کنند.

شاخه های توانبخشی یا بازتوانی

  • توانبخشی
  • فیزیوتراپی
  • توانبخشی
  • کاردرمانی
  • شنوایی سنجی
  • ارتوپدی فنی
  • گفتار درمانی
  • طب فیزیک و توانبخشی
  • بینایی سنجی

توانبخشی

این روش درمانی فلسفه ای خاص با خود به همراه دارد. اصلی مهم در زندگی که انسان را برای ادامه زندگی امیدوار می کند. اصلی با این مضمون" اگر دست نیست، پا است. اگر قدرت حرکت نیست، زبان و تفکر هست. اگر حس بینایی نیست، حس شنوایی و لامسه هست. و بالاخره، اگر تندرستی نیست، امید به زندگی هست!".

به زبان ساده تر می توانیم بیان نماییم توانبخشی در اصل نوعی امید به زندگی برای فرد ناتوانی است که از زندگی روی برگردانده است. علاوه بر آن آماده نمودن جامعه برای پذیرفتن این افراد معلول که خود را در کناره های زندگی پنهان نموده اند.

حادثه برای هر انسانی ممکن است رخ دهد. ممکن است هر یک از ما در یک تصادف سنگین، قدرت حرکت خود را از دست دهیم. ایا انتظار خواهیم داشت توسط دوستان و نزدیکان خود به نوعی نادیده گرفته شویم؟ انتظار داریم جامعه چه جایگاهی را برای ما در نظر بگیرد؟

حتی در برخی موارد نان آور خانواده هستیم و این حادثه ما را از دنیا دور کرده است، آیا به این مسئله فکر می کنیم که بعد از این چگونه می توانیم از پس هزینه های زندگی خود و خانواده بر بیاییم؟ تمامی این سوالات، هر روز و هر ساعت ذهن افراد ناتوان را درگیر می کند. توانبخشی یک راه حل مناسب برای رهایی از این سوالات خواهد بود.

انجام توانبخشی در منزل

مرکز آمار ایران طبق آمار منتشر نموده، بیان نموده است بیش از 7.000.000 نفر فرد سالمند و بیش از 1.401.469 نفر کم توان در ایران وجود دارد. این امار بیان می کند که ما به خدمات مراقبتی و توانبخشی در منزل نیاز داریم.

بدون شک سالمندان و کم توانان نیاز دارند تا در مراکز شبانه روزی توانبخشی تحت مراقبت قرار گیرند، اما مسلما در این مراکز آسیب های دیگری به آنها وارد خواهد شد. حتی می توانیم بگوییم حضور در این مراکز، می توان این افراد را از جامعه دور کرده و حتی مشکلات روحی و روانی برای آنها به بار آورد.

برخی از افراد به دلایل مختلفی همچون کمبود وقت، ترافیک شهر، مشکلات جابه جایی بیمار و... برای انتقال بیمار به مراکز درمانی با مشکل مواجه می شوند. از این رو حضور یک متخصص توانبخشی در منزل می تواند انتخاب مناسبی برای کمک به این افراد باشد.

مزایای روش درمانی توانبخشی در منزل ، نسبت به مراجعه به مراکز درمانی بسیار مطلوب تر بوده و نتیجه بهتری به بار آورده است.

فیزیوتراپی

در این روش درمانی برای توانبخشی نیاز به استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان های الکتریکی، تمرینات ورزشی و .. می باشد. با درمان از طریق فیزیوتراپی می توان به راحتی اختلالات ماهیچه ای، اختلالات اسکلتی و اختلالات عصبی را برطرف نمود.

فیزیوتراپی یکی از شاخه های توانبخشی در پزشکی به شمار می رود. از این رو اهمیت بسیار زیادی در علم پزشکی برای این رشته قائل هستند. تمامی شاخه های بازتوانی در اصل نوعی بهبود شرایط بیمار و کاهش درد در این افراد است.

کسانی که در زمینه فیزیوتراپی تحصیلات تکمیلی خود را به اتمام می رسانند، قادر هستند به بیماران زیادی کمک کنند تا علاوه بر تسکین درد، آنها را برای آغاز زندگی دوباره امیدوار کنند.

در آغاز فعالیت این رشته، کسانی که نیاز به فیزیوتراپی داشتند، باید حتما به مراکز درمانی مراجعه می نمودند. اما دیگر این روش توانبخشی نیازی به مراجعه به بیمارستان یا مراکز درمانی ندارد. پزشکان قادر هستند امکانات فیزیوتراپی را در منزل نیز برای بیماران ارائه نمایند.

تا هم بیمار در ارامش بیشتری به انجام فعالیت ها و تمرینات ورزشی خود بپردازد، هم جابه جایی و رفت وآمد آنها را مورد آزار قرار ندهد. زیرا بیشترین افرادی که نیاز به روش درمانی فیزیوتراپی دارند، افرادی هستند که یا از مشکلات وسیع حرکتی رنج می برند، یا افراد سالمندی هستند که قادر به حرکت نیستند.

از این رو ارائه توانبخشی و فیزیوتراپی در منزل می تواند برای این افراد انتخابی مناسب به شمار رود. تا با خیالی آسوده به انجام تمرینات ورزشی بپردازند.

فواید قابل مشاهده فیزیوتراپی

اصولا کسانی می توانند فواید این روش درمانی را مشاهده کنند، که زیر نظر افراد متخصص اقدام به انجام خدمات فیزیوتراپی نموده باشند. حتی کسانی که علاقه مند هستند توانبخشی و فیزیوتراپی در منزل انجام دهند نیز، باید تحت نظر افراد متخصص قرار گیرند. در این صورت است که می توانند پس از گذشت مدت زمانی شاهد نتیجه مطلوب فیزیوتراپی باشند.

فواید توانبخشی و فیزیوتراپی زمانی قابل مشاهده خواهد بود که فرد بیمار بهبود یافته باشد. یا این که درد کمتری را در عضو دردناک خود حس نموده باشد. تنها در این حالت است که می توانیم بگوییم این روش درمانی مفید فایده بوده است.

کاردرمانی

کاردرمانی یکی از شاخه های توانبخشی، در اصل یک رشته کل نگر است. تمامی حالات روحی، روانی و حتی جسمی فرد بیمار در این روش درمانی تحت نظر قرار می گیرد. علاوه بر آن تاثیراتی که بیماری یا حادثه بر روی تمام رفتار اجتماعی و فردی شخص گذاشته است نیز، در این روش درمانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پس از بر حسب مقاطع سنی مختلف، روس های درمانی و تکنیک های مناسبی برای برطرف نمودن مشکلات روانی و جسمانی فرد بیمار ارائه می نماید. در کاردرمانی اصولا شخص بیمار یا آسیب دیده را از وابستگی به مشکلات گذشته رها نموده و او را برای ورود به آینده ای زیبا آماده می نمایند.

در این روش توانبخشی مهمترین هدف کاردرمانگر، به استقلال رساندن شخص مورد نظر است. این که باور کند می تواند در این زندگی مجددا استقلال یابد، بسیار اهمیت دارد.

یکی از مهمترین مزیت های کاردرمانی، کمک به بیمار با روشهای توانبخشی و فیزیوتراپی است. این باور باید در فرد آسیب دیده ایجاد شود که قادر است بدون کمک گرفتن از کسی، کارهای روزانه خود را انجام دهد. یا این که در زندگی خود بیش از پیش نقش برجسته ای داشته باشد.

بیشتر افرادی که نیاز به کاردرمانی دارند، افرادی هستند که به دلایل مختلفی به بیماری های روانی، جسمی، اختلالات رشد و حتی بیماری های مخصوص سالمندان گرفتار شده اند. در این روش درمانی به افراد برنامه ای هدفمند ارائه می شود تا بدون نیاز به کمک شخصی دیگر، کارهای روزمره خود را انجام دهند.

یا این که در کنار توانبخشی از حداقل کمک اطرافیان خود برای انجام کارهای شخصی کمک بگیرند. در این روش فرد دیگر خود را متکی به دیگران و اطرافیان نخواهد دانست.

اقدام به کاردرمانی خانگی بدون نیاز به خروج

یکی از مزایایی که می توانیم برای کاردرمانی در منزل بیان نماییم، انجام تمرینات خاص در منزل است. نیازی نیست برای این روش از توانبخشی خارج از منزل روید. برخی از افرادی که قادر نیستند جابه جا شوند، یا از منزل خارج شوند، این روش درمانی می تواند بهترین انتخاب برای آنها به شمار رود.

یکی دیگر از مزیت های کاردرمانی در منزل، این است که فرد بیمار توانایی می یابد تا بدون نیاز به کمک کسی، تمامی فعالیت های روزانه خود را انجام دهد. این حرکت باعث می شود حس اعتماد به نفس در فرد بالا رفته و قادر باشد نقش موثرتری در بیشتر امور زندگی ایفا کند.

گفتار درمانی

از جمله مهمترین رشته های توانبخشی، گفتار درمانی یا آسیب شناسی گفتار و زبان(Speech Therapy) می باشد. در این روش درمانی اصولا به ارزیابی و تشخیص هرگونه اختلالی در زمینه زبان، بلع و گفتار می پردازند. برای تشخیص این اختلال نیز می توان از روش های مختلفی در منزل استفاده نمود.

اگر فردی از مشکلات گفتاری برخوردار باشد، یا این که به این مشکلات دچار شده باشد، می تواند تحت نظر متخصصان گفتار درمانی در منزل قرار گرفته و در منزل به اسان ترین روش ممکن روش های ارتباطات غیر کلامی را بیاموزد. این روش درمانی توانبخشی می تواند به فرد مورد نظر کمک کند تا استفاده از زبان و درک آن را در منزل فراگیرد.

بیشتر کسانی که دچار چنین اختلالاتی می شوند، متاسفانه ریشه در مغز آنها دارد. هر چه قدر در سنین پایین تر اقدام به درمان این مشکلات نمایید، مسلما به دلیل انعطاف پذیر بودن مغز، نتیجه بهتری بدست خواهید آورد و درمان سریع تر انجام خواهد شد.

گفتار درمانی در منزل

می توانند با روش گفتار درمانی در منزل هم نتیجه بهتری بدست آورند، هم در روند بهبود گفتار فرزندشان سرعت بیشتری را شاهد باشند. به این منظور باید از متخصصان گفتار درمانی در منزل بهره مند شوند.

این افراد برای درمان آسیب شناسی گفتار و زبان و توانبخشی بیمار، به منزل فرد مورد نظر مراجعه می نمایند. این روش درمانی همانطور که بیان نمودیم، برای فرد بیمار آرامش به همراه خواهد داشت. زیرا در محیط منزل خود و با راحتی بیشتری تحت درمان قرار می گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها