عوامل متعددي مي‌توانند منجر به اختلالات زبان و گفتار شوند كه چنانچه در كودكي شناسايي و درمان نگردند و در طي دوران رشد با فرد همراه شوند، در بزرگ‌سالي مي‌توانند منجر به آسيب‌هاي روحي و رواني، اختلال در روابط و فعاليت‌هاي اجتماعي، افسردگي و انزوا شوند. از خدمات مراكز گفتار درماني اين است كه به شناسايي و درمان اين اختلالات بپردازد.
کد خبر: ۱۳۱۵۵۰۴
خدمات مراكز گفتار درماني شامل چه چيزهايي است؟
 
خدمات مراكز گفتار درماني چه هستند؟
انجام تمرينات گفتار درماني

گفتار درماني نوعي توان‌بخشي محسوب مي‌شود كه به افرادي كه به نوعي دچار مشكلات زبان و گفتار شده‌اند، كمك مي‌كند تا توانايي استفاده از زبان و مهارت‌هاي كلامي را به منظور ايجاد ارتباط با ديگران بدست آورند يا چنانچه در گذشته داشته‌اند و در اثر آسيب‌هاي فيزيكي اين مهارت‌ها را از دست داده‌اند، مجدداً آن را بازيابي كنند. در مراكز گفتار درماني، خدماتي به افرادِ دارايِ مشكلات زبان و گفتار كه از هر طيف سني ممكن است باشند، ارائه مي‌شود تا مهارت‌هاي كلامي خود را بهبود بخشند و در به كارگيري زبان براي انجام فعاليت‌هاي روزمره و اجتماعي  تسلط  يابند. از اينرو در اين مقاله سعي داريم شرحي بر خدمات مراكز گفتار درماني ارائه دهيم تا با خدمات اين مراكز  بيشتر آشنا  شويد.

زبان و گفتار چيست؟ گفتار درمانگر كيست؟

فرآيندهايي از جمله انتخاب كلمات، سبك جمله‌بندي، به  كاربردن  درست دستور زبان و غيره كه هنگام صحبت در مغز اتفاق مي‌افتند، زبان ناميده مي‌شوند و قسمت‌هاي مكانيكي كه در بدن به توليد اصوات و كلمات   كمك  مي‌كنند، از جمله عضلات حنجره، عضلات زبان، ريه، تارهاي صوتي و غيره، منجر به فرايند گفتار مي‌شوند.

   بنابراين هنگامي كه شخصي مبتلا به اختلالات گفتاري مي‌شود، ممكن است در هر يك از اين دو مقوله يا تركيبي از اين دو دچار مشكل شده باشد. خدمات مراكز گفتار درماني شامل  به  كارگيري تكنيك‌هايي است كه به رفع يا كم‌شدن اين مشكلات كمك مي‌كند. از اينرو گفتار درمانگر كسي است كه اختلالات زبان و گفتار را كه ناشي از فرايندهاي مغزي يا اختلال عملكرد دستگاه‌هاي توليد كلمات و اصوات هستند، شناسايي و درمان مي‌كند.
 
دلايل ايجاد اختلالات گفتار و زبان

خدمات مراكز گفتار درماني چه هستند؟
                                                        مركز توان‌بخشي گفتاردرماني
 
عوامل متعددي مي‌توانند منجر به اختلالات زبان  و گفتار شوند كه چنانچه در كودكي شناسايي و درمان   نگردند  و در طي دوران رشد با فرد همراه شوند، در بزرگ‌سالي مي‌توانند منجر به آسيب‌هاي روحي و رواني، اختلال در روابط و فعاليت‌هاي اجتماعي، افسردگي و انزوا شوند. از آن‌جايي كه در هر سني از نوزادي گرفته تا بزرگ‌سالي، احتمال ابتلاء به اين اختلال وجود دارد، از اينرو شناسايي و درمان به موقع آن كمال اهميت را داراست. در ادامه برخي از عوامل ايجادكننده اين اختلالات را بر مي‌شماريم.

 
·         آسيب‌هاي مغزي( تومور مغزي، تروماي مغزي، سكته مغزي، دمانس، زوال عقل)

·         آسيب اندام‌هاي توليد كننده صوت
 
·         آفازيا(زبان پريشي)

·         آلودگي هوا

·         اختلال حس‌هاي دهاني

·         اختلالات حافظه

·         اختلالات شنوايي

·         اختلالات يادگيري

·         ازدواج‌هاي فاميلي

·         اشكال در بلع

·         اشكال در تنفس

·         افزودني‌هاي خوراكي

·         انواع سرطان(حنجره، زبان، گردن)
 
·         اوتيسم

·         بيماري‌هاي صعب‌العلاج(پاركينسون، ام اس، اِي اِل اِس)

·         بيماري‌هاي خاص

·         بيش فعالي

·         تراتوژن‌هاي دوران جنيني يا زمان تولد

·         تأخير در رشد

·         جهش‌هاي ژني(سندروم داون، سندروم ويليامز)

·         سكته مغزي

·         شكاف لب

·         فلج مغزي

·         كم‌تواني يا ناتواني ذهني

·         نوزاد نارس

·         لكنت زبان
 
خدمات مراكز گفتار درماني چه هستند؟
                                                      عوامل ايجاد كننده اختلالات زبان و گفتار
 
حيطه فعاليت گفتاردرمانگر
 
گفتاردرمانگر يا پاتولوژيست زبان و گفتار، به عنوان رابط بيمار و روش درماني، فردي است كه در ابتدا به تشخيص عامل ايجاد كننده اختلال مي‌پردازد  و پس از ارزيابي و شناسايي عامل ايجاد كننده اختلال زبان  و گفتار، درمان متناسب با مشكل را برمي‌گزيند. از آن‌جايي كه عوامل مختلفي مي‌توانند منشأ بيماري باشند، ممكن است گفتاردرمانگر ناگزير از گرفتن ارتباط با متخصص مغز و اعصاب، متخصص اطفال، متخصص گوش و حلق و بيني، فيزيوتراپ، معلم مدرسه، پرستاركودك، روانشناس، روانپزشك و بسياري افراد و متخصص ديگر باشد تا در كنار آن‌ها بتواند به رفع مشكل كودك يا بزرگ‌سالي كه مبتلا به اختلالات زبان وگفتار شده است، كمك كند. همه اين فعاليت‌ها در خدمات مراكز گفتار درماني انجام مي‌شوند.
 
خدمات مراكز گفتار درماني چه هستند؟
                                        تمرين گفتار درمانگر با كودك مبتلا به اختلالات زبان  و گفتار
 
خدمات مراكز گفتار درماني
 
   در مراكز گفتار درماني تكنيك‌هايي براي بهبود زبان  و گفتار به كار گرفته مي‌شوند كه اختلالات زبان را كه ناشي از عوامل زير هستند، از بين ببرند. اين  عوامل عبارتند از:

·         اختلالات تولید صوت

·         اختلالات خواندن و نوشتن

·         تأخیر در فرايند رشد زبان وگفتار

·         کم‌شنوایی و ناشنوايي، کاشت حلزون گوش

·         آفازيا(زبان پريشي) کودکی و بزرگ‌سالی 

·         لکنت زبان كه شامل هرگونه قفل‌شدگی، مكث طولاني، کشیده‌گویی و تکرار كلمات  باشد.
·         فلج مغزي

·         شكاف لب و كام
 
 
نكته
   افرادي كه با نياز به درمان، از خدمات مراكز گفتار درماني استفاده مي‌كنند، بايد توجه داشته باشند كه بسته به شرايط بيمار، ممكن است مداخلات درماني نياز به بازه زماني طولاني‌تري داشته باشند. از اينرو بهتر است با صبر و شكيبايي درمان را ادامه دهند تا به نتيجه مطلوب دست يابند.
 
مزاياي گفتاردرمانی
 
   چنانچه اختلالات زبان  و گفتار به موقع و در سنين كم يا دوره طلايي درمان، شناسايي و درمان شوند، مانع از مشكلاتي مي‌گردند كه در بزرگ‌سالي، بيمار ممكن است به آ‌ن‌ها دچار شود. برخورداري از خدمات مراكز گفتار درماني موجب مي‌شود كه كودكان يا بزرگ‌سالان مبتلا،  بهتر صحبت كنند، بهتر ارتباطات اجتماعي و فعاليت‌هاي خود را دنبال كنند، اعتماد به نفس خود را بهبود بخشند، زندگي اجتماعي و شغلي خود را ارتقاء دهند و از انزوا خارج شوند.
 
سايت پي جو، يك وب‌سايت معرفي‌كننده  مراكز ارائه دهنده خدمات گفتار درمانی است كه با مراجعه به اين سايت مي‌توانيد از مراكز گفتار درماني و كار درماني در شهرهای مختلف مانند گفتار درمانی در شیراز همچنین کاردرمانی در شیراز و سایر شهرهای ایران و خدمات ارائه شده توسط آن‌ها اطلاع حاصل كنيد.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها