وقوع مسمومیت غذایی هر ساله در فصول برگزاری مراسم عروسی از مواردی است که خبرساز می‌شود. البته باکتری‌های متنوعی در بروز مسمومیت غذایی نقش دارند که در این یادداشت به یکی از این موارد احتمالی اشاره می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۸۶۳۵

نگهداری دیگ پلو یا برنج پخته شده در دمای نامناسب از دلایل احتمالی وقوع مسمومیت غذایی در تالارهاست. زیرا دانه‌های برنج به طور طبیعی ممکن است آلوده به یک باکتری به نام باسیلوس سرئوس باشند.
هاگ‌های این باکتری حتی دمای جوش را تحمل می‌کنند، اما در دماهای بالا توان تولید سم را ندارند. بنابراین مادامی که برنج پخته شده، گرم است هیچ خطری سلامت افراد را تهدید نمی‌کند.
اما خطر اصلی هنگامی رخ می‌دهد که بنا به دلایلی برنج داخل دیگ سرد شود و حرارت آن به کمتر از 60 درجه سانتی‌گراد برسد. چنین وضعی هنگامی پیش می‌آید که برای مثال برنج خیلی زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده طبخ شود یا زمان توزیع غذا بین مهمانان به دلایلی به تاخیر بیفتد.
در این شرایط باید تا زمان توزیع غذا با شعله بسیار کم دیگ برنج را به‌طور پیوسته گرم نگهداشت و مانع کاهش دمای آن شد؛ در غیر این صورت وقتی دمای برنج کاهش می‌یابد هاگ‌های باکتری باسیلوس سرئوس جوانه زده و داخل دیگ برنج تولید سم می‌کنند.
حدود یک تا 5 ساعت پس از مصرف برنج پخته حاوی سم باکتری باسیلوس سرئوس، علائم مسمومیت نظیر تهوع، استفراغ و دل‌درد ظاهر می‌شوند.
طول دوره مسمومیت در مبتلایان حدود 24 تا 36 ساعت است و پس از آن معمولا فرد مبتلا بهبود می‌یابد. گفتنی است عوارض مسمومیت‌های غذایی در بانوان باردار، سالمندان و کودکان به مراتب خطرناک‌تر از سایر افراد است.

دکتر بهادر حاجی‌محمدی

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها