از روز جمعه که سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن اجرایی شده طبیعتا این تصمیم، مخالفت‌هایی را به همراه داشته و بحث‌های مختلفی درباره تصمیم‌گیران اصلی این ماجرا مطرح شده است.
کد خبر: ۱۲۳۷۷۲۰

در ساعات اولیه، دولت به عنوان قوه اجرایی کشور توضیحاتی درباره این تصمیم و ابعاد مختلف آن ارائه کرد ؛ اما با افزایش انتقادات، دولتی‌ها اعلام کردند این تصمیم در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی از سوی سران سه قوه اتخاذ شده است. خبری هم که روز شنبه از جلسه شورای هماهنگی اقتصادی منتشر شد حکایت از هماهنگی قوای قضاییه و مقننه با دولت در اجرای این تصمیم داشت و دیروز هم که علی لاریجانی، رئیس‌مجلس و سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ضمن تایید تصویب گرانی بنزین در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، بر ضرورت همکاری همه قوا برای اجرای این مصوبه تاکید کردند.
اما آنچه در روزهای اخیر از سوی مسوولان درباره گران شدن بنزین مطرح شده، بیشتر ناظر به مسائل مربوط به هماهنگی‌های دستگاه‌ها برای اجرایی کردن این مصوبه است، در حالی که نگرانی‌های زیادی در میان اقشار مختلف مردم درباره تبعات این تصمیم وجود دارد و همان‌طور که رهبر انقلاب در سخنان دیروزشان اشاره کردند «بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران می‌شوند یا ناراحت می‌شوند یا به ضررشان است یا خیال می‌کنند به ضررشان است به هر تقدیر ناراضی می‌شوند.» البته در روزهای اخیر توضیحات کلی از سوی دستگاه‌های مسؤول درباره راهکارهای پیش‌بینی شده برای جلوگیری از تاثیرات منفی این تصمیم ارائه شده است اما به نظر می‌رسد با توجه به نگرانی‌های موجود، منتظر شنیدن توضیحات بیشتری از سوی مسوولان درباره دلایل این تصمیم و راه‌حل‌های مقابله با اثرات منفی آن هستند. نکته قابل تامل این که با توجه به محدودیت‌هایی که در روزهای اخیر برای کنترل برخی اغتشاشات، در زمینه اینترنت و فضای مجازی ایجاد شده، افکار عمومی به شدت در انتظار توضیحات مسوولان از مجاری رسمی هستند.
ضرورت صحبت کردن مسوولان با مردم
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد مسوولان باید در سطحی گسترده درباره ابعاد این تصمیم توضیح دهند و مردم را قانع کنند و نسبت به اهمیت این ماجرا توجه داشته باشند. این موضوعی است که رهبر انقلاب نیز در گذشته بارها بر آن تاکید کرده‌اند. از جمله این تاکیدات می‌توان به بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت در تیرماه 97 اشاره کرد که فرمودند: «با مردم باید حرف بزنید. حرف زدن با مردم به صورت روبه رو و رودررو، با مردم حرف بزنید مسائل را به مردم بگویید، بگویید که دشمن می خواهد از رخنه‌ اقتصادی استفاده کند، این را صریح به مردم بگویید، بگویید البته ما مشکلات اقتصادی‌ای داریم دشمن می‌خواهد از این استفاده کند، ما نخواهیم گذاشت و به کمک شما احتیاج داریم. به مردم گفته بشود ما نمی‌گذاریم دشمن از این رخنه وارد بشود و استفاده بکند و ضربه بزند به کشور اما به کمک شما احتیاج داریم این را بگویید، بگویید ما با همه‌ قدرت می‌ایستیم...» با توجه به این تاکیدات و شرایطی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، ضرورت قانع‌کردن مردم از سوی مسوولان، بیش از هر‌زمان دیگری احساس می‌شود. البته در روزهای گذشته برخی مسوولان دولت در مصاحبه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به تشریح دلایل تصمیم اخیر دولت و روش‌های اجرای آن پرداخته‌اند اما با توجه به اهمیت ماجرا این انتظار وجود دارد که مسوولان در سطوح عالی به تشریح این مساله بپردازند.
این درحالی است که انتقادات زیادی نسبت به اطلاع‌رسانی در این زمینه وجود دارد. بیژن نوباوه، کارشناس مسائل سیاسی در همین زمینه به جام‌جم می‌گوید:‌ دولت نه جنبه‌های اطلاع رسانی را رعایت کرده و نه توجیه مناسبی برای اعمال این تصمیم در نظر گرفته است.
نوباوه با بیان این که بهترین شیوه برای اطلاع‌رسانی درست، برگزاری یک جلسه توجیهی بسیار روشن و منطقی از سوی رئیس‌جمهور است تا به صورت مستقیم درباره همه موارد مرتبط با این تصمیم توضیح دهد می‌افزاید: باید به مسائل مختلف درباره این تصمیم پاسخ داده شود از جمله این که منابع به دست آمده از این طریق در کجاها صرف خواهد شد؛ میزان سهم توسعه حمل و نقل عمومی در چه حدی خواهد بود. وی‌معتقد است: اگر از ابتدا به این مساله توجه می‌شد و مردم می‌دانستند که مبنای تصمیم دولت و سران قوا چیست کاملا توجیه می‌شدند و تبعات اندکی داشت.
سران 3 قوا توضیح دهند
در همین حال برخی معتقدند با توجه به این که گران شدن بنزین، مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی بوده و سران سه قوه از آن حمایت کرده‌اند، روسای قوای سه‌گانه باید در نشست خبری مشترکی درباره دلایل این تصمیم و آثار مثبت و منفی آن بر زندگی مردم توضیح دهند.
مهرداد بائوج‌لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس در همین زمینه به جام‌جم گفت: قیمت‌گذاری جدید بنزین از سوی سران قوا انجام شده و هر سه قوه از آن حمایت کرده‌اند بنابراین سران هر سه قوه باید نشست خبری برگزار کرده و در آن از دلایل و چرایی اتخاذ تصمیم شان سخن بگویند. وی افزود: سران قوا باید خودشان با مردم صحبت کنند و قطعا اگر دلایل قانع کننده‌ای داشته باشند مردم نیز خواهند پذیرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها