عملیات بازسازی جایگزین پل بهداری خرم‌آباد به دلیل تاریخی بودن آن متوقف شد

تقابل تاریخ و مدرنیته در خرم‎آباد

عملیات بازسازی جایگزین پل بهداری خرم‎آباد که بر اثر سیل فروردین آسیب دیده بود هفته جاری توسط شهرداری آغاز شد که با ادعای میراث فرهنگی مبنی بر تاریخی بودن پل، این طرح متوقف شده و جدال بر سر اجرای طرح میان دو دستگاه همچنان ادامه دارد. به گزارش ایرنا، پل بهداری خرم آباد متعلق به دوره پهلوی اول بوده و در مرکز شهر خرم آباد واقع شده که در سیل فروردین امسال آسیب دید و از همان زمان تردد روی این پل ممنوع شد.
کد خبر: ۱۲۳۶۳۳۲

در سیل فروردین امسال، ظرفیت عبور آب پل بهداری به دلیل ارتفاع کم و پایه های قطور،کاهش یافت و آوردهای سیلاب که در پایه ها و زیرپل جمع شده بودند موجب طغیان و برگشت آب شدند که علاوه بر وقوع سیل در سطح منطقه، خساراتی نیز به پل وارد شد.
پس از آن پل بهداری که از گذرگاه های اصلی شهر خرم‌آباد محسوب می شد به دلیل نداشتن ایمنی و شرایط استاندارد مسدود شده و همین امر گلایه‌های مکرر شهروندان را به دنبال داشت.در این مدت بارها و بارها توسط رسانه ها عنوان شد که شهرداری در حال تامین اعتبار بازسازی پل بهداری و چند پل دیگر است اما هیچ‌گونه واکنشی از میراث فرهنگی در خصوص تاریخی بودن این پل در فضای رسانه‌ای دیده و هیچ‌گونه اشاره ای به این مهم نشد.
اکنون اختلاف نظر میان دو دستگاه بالا گرفته و در شرایطی که شهرداری تنها راه نجات از سیلاب‌های آینده را تخریب پل بهداری و ایجاد سازه جدید می داند اما میراث فرهنگی همچنان شاکی شهرداری و معتقد است این پل شرایط ثبت ملی را دارد و نباید تخریب شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان روز گذشته (چهارشنبه) عنوان کرد عملیات تخریب پل بهداری خرم‌‎آباد که توسط شهرداری آغاز شده بود با حضور یگان حفاظت این اداره کل متوقف شده است.
سید امین قاسمی افزود:‌ نیمه شب سه‌شنبه ۱۴ آبان عوامل شهرداری خرم آباد بدون کسب مجوز و استعلام از این اداره نسبت به تخریب این پل تاریخی اقدام نمودند که به محض اطلاع، یگان حفاظت اداره کل، عملیات تخریب را متوقف کرد.
وی با اشاره به این‌که پل تاریخی بهداری در جلسه 24شهریورماه سال جاری توسط کمیته ثبت آثار وزارتخانه حائز شرایط ثبت در فهرست ملی شناخته شد، افزود: در حال حاضر عملیات تخریب پل متوقف شده و این اداره کل از طریق مراجع قضایی پیگیر تخریب پل تاریخی شده است.
رئیس کمیسیون عمران شهرداری خرم آباد می‌گوید:‌ حفاظت از آثار تاریخی و میراث ملی، وظیفه همگان است چراکه هویت هر فردی در تاریخ و گذشته وی نهادینه شده است.
سجاد بابایی با اشاره به وقوع سیل فروردین در لرستان تصریح کرد: پل بهداری بر رودخانه کرگانه احداث شده که از نقاط پرخطر و مشکل دار در زمان سیلاب بود و طغیان آب در این منطقه باعث بروز مشکلات جدی برای شهروندان شد.
وی اظهار کرد : پس از وقوع سیل و اعلام استعلام آب منطقه‌ای، پل واقع در مسیر رودخانه کرگانه باید بتواند برای سیلاب‌های آینده دبی ۲۳۵ مترمکعب بر ثانیه را عبور دهد در حالی‌که ظرفیت کنونی پل بهداری کمتر از یک‌سوم این میزان است.
وی ادامه داد: همچنین به دلیل دهانه کوچک پل و پایه های قطور آن، آوردهای رودخانه ای و سیلابی در محل جمع می شوند و همین امر امسال از علل اصلی طغیان آب به منازل مردم در این منطقه بود.
بابایی توضیح داد: پل بهداری به طول ۵ تا ۶ متر میان دو پل جدید مدفون شده به نحوی که در سال های اخیر برای تسهیل در تردد به ابتدا و انتهای پل در دو طرف، پل های جدید اضافه شد و این سازه امتداد یافت.
وی با تاکید بر این‌که تنها راه نجات از سیلاب‌های آینده ایجاد پل جدید است افزود: اگر پل بهداری ثبت ملی شده یا شرایط ثبت را داشته چرا در شش ماه پس از سیل که بارها در خصوص تخریب آن و احداث پل جدید صحبت و تصمیم‌گیری شد، میراث فرهنگی هیچ‌گونه واکنشی نداشته یا اظهار نظری در این راستا نکرده است.
وی با بیان این‌که هم اکنون مصالح احداث پل جدید در کف رودخانه قرار دارند اظهار کرد: به زودی جلسه ای با حضور دو طرف و مسوولان استان برای بررسی موضوع برگزار می شود.
باید دید اکنون که شهرسازی و مدرنیته در تقابل با تاریخ قرار گرفته مسؤولان استان چه تصمیمی برای این مهم و رضایت شهروندان اتخاذ می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها