خبرهای رسیده از روز گذشته بغداد حکایت از آرامش نسبی در این شهر داشت. این درحالی بود که عصر روز سه شنبه تجمعی اعتراضی بخشی از شهر بغداد را دستخوش نا آرامی و تشنج کرده بود و در نهایت معترضان اقدام به آتش زدن لاستیک خودروها و بستن خیابان‌ها کردند و گفته شد تا پاسی از شب صدای تیراندازی هوایی و نامنظم در این شهر به گوش می‌رسید.
کد خبر: ۱۲۳۱۴۲۹

به گزارش ایرنا، این اعتراضات ابتدا از شهرک صدر و الشعله شروع شد و به یک تظاهرات خشن تبدیل شد. با این حال نیروهای امنیتی عراق به کمک پلیس شتافته و توانستند اوضاع را کنترل کنند. گرچه در ساعات اولیه، ترافیک سنگینی در بیشتر خیابان‌های بغداد حاکم بود اما مدیریت راهنمایی و رانندگی بغداد نیز توانست عبور و مرور خودروها را مدیریت کرده و اوضاع را آرام کند. به گزارش خبرنگاران، صبح دیروز در خیابان‌های شهرک صدر فقط اثر لاستیک‌های سوخته درپی اغتشاشات شب گذشته در کف و حاشیه خیابان‌ها دیده می‌شد. درعین حال آنها گفتند زندگی عادی به این شهرک شیعه‌نشین عراق نیز برگشته است. تعدادی از شهروندان عراقی گفتند آنها از تظاهرات خشونت‌آمیز روز سه‌شنبه شوکه شدند. به گفته آنها هرچند خودشان نیز قصد مشارکت دراین تجمعات را داشتند اما وقتی خشونت مفرط و شعارهای مشکوک گروهی از تظاهرکنندگان را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کردند، از شرکت در آن خودداری کردند. عده‌ای نیز از برخورد اصولی نیروهای امنیتی عراق با این گروه‌های اغتشاشگر که توانستند دوباره آرامش را به بغداد برگردانند، تقدیر و تشکر کردند.
هنوز معلوم نیست تظاهرکنندگان و به‌ویژه گروه‌هایی که - به گفته منابع عراقی - عمدا دنبال آشوب و تخریب هستند هدفشان از این اعتراضات چه بوده؛ اما آنچه مسلم است این دور جدید از تظاهرات نتوانست افکار عمومی عراق را با خود همراه کند و به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر وجود ایادی خارجی و برخی جریان‌های ناسازگار داخلی در این تظاهرات، اغلب مردم عراق با وجود نارضایتی از عملکرد دولت و احزاب حاکم طی سال‌های اخیر، با آن همدلی نداشتند.
به دنبال اعتراضات روز سه‌شنبه، دولت عادل عبدالمهدی دستور بررسی مشکلات مردم را داد و برهم صالح رئیس‌جمهور، مقتدا صدر رهبر جریان صدر و دیگر رهبران سیاسی و دینی عراق نیز خواستار رسیدگی فوری به علل شکل‌گیری این اعتراضات شدند. برهم صالح اعلام کرد برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مردم عراق است. عمار حکیم نیز از پارلمان این کشور خواست جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی برخی تخلفات در جریان این اعتراضات تشکیل دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها