پیشنهادی برای تنبل‌ها!

علی چنگیزی، داستان‌نویس، منتقد ادبی و متولد 14 مهر 1356 در آبادان و دانشجوی دکتری مدیریت دولتی است. چنگیزی اولین رمان خود را با عنوان «پرسه زیر درختان تاغ» در سال 1388 چاپ کرد.
کد خبر: ۱۲۲۶۶۸۴

این رمان نامزد جوایز مختلفی از جمله نامزد بهترین رمان فارسی دهه 80، ویژه نویسندگان زیر 45 سال شد. او که برنده سیزدهمین دوره جایزه گلشیری برای مجموعه داستان «کاج‌های مورب» است، برگزیدگی جایزه ادبی هفت اقلیم را نیز در کارنامه خود دارد. «بزهایی از بلور» او در دوره هشتم جایزه ادبی جلال آل‌احمد، نامزد بخش رمان شد. داوری بخش رمان و داستان بلند دهمین دوره و داوری بخش مجموعه داستان یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد به‌عهده وی بود. در ادامه دو کتاب به انتخاب او از قفسه برمی‌داریم:
«اولین کتاب، رمان «آبلوموف» است، مهم‌ترین اثر نویسنده‌اش، ایوان گنچاروف. آبلوموف شخصیت اصلی رمان مبتلاست به درد بی‌درمان تنبلی و ضعف اراده. از جنبه دیگر اما آبلوموف نماینده یک وضعیت زیستی است که عصر صنعتی چندان با آن موافق نیست، وضعیت زیستی‌ای که درست در نقطه مقابل تولید و البته کار است که هر دو در روزگار صنعتی شدن ارزش تلقی می‌شدند، اما کدام یکی از ما در روز و زمانه‌ای تنبلی نکرده‌ایم؟ باری تنبلی هم مثل سایر وضعیت‌های وجودی، بخشی از هستی بشر است.»
«آبلوموف» ایوان گنچارف با ترجمه سروش حبیبی توسط نشر فرهنگ معاصر در سال ۱۳۸۶به چاپ رسید. البته از این کتاب ویرایش‌های متعددی تاکنون چاپ و منتشر شده‌است. اصل کتاب ابتدا به زبان روسی منتشر و سپس به زبان‌های انگلیسی و آلمانی و فرانسوی نیز ترجمه شد.
کتاب دوم به انتخاب علی چنگیزی «آسیاب کنار فلوس» نوشته جورج الیوت و ترجمه ابراهیم یونسی است. او درباره این کتاب می‌گوید:
«قبلا هم نوشته‌ام که اگر قرار بود رمانی را زندگی کنم، قطعا آسیاب کنار فلوس بود. رمانی سرشار از شوق و تمنا نسبت به زیبایی و زندگی در روستا با همه فراز و فرودهایش. چه بسا همین رمان چون سفری شگفت‌انگیز ما را از زندگی ماشینی روزمره به جایی ببرد که در ته وجودمان، آرزوی زیستن در آن را داریم. من که گوینده این چند خطم، اقبالش را داشته‌ام که در مقطعی از زندگی‌ام تا حدودی این فضا را تجربه کنم پس رمان مرا به کودکی‌ام برد و رویایی را برایم
باز آفرینی کرد که سال‌ها فراموشش کرده بودم. بله، اگر قرار بود رمانی را زندگی کنم، دوست داشتم مجاور آسیاب کنار فلوس باشم.»

شیما آشتیانی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها