گفت و گو با دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو

شنا در استخر به شرط سلامت

چه بیماری‌های پوستی ممکن است از طریق استخر منتقل شود؟
کد خبر: ۱۲۲۵۶۳۲

در استخر ممکن است به فرد حوله یا دم‌پایی بدهند که اگر درست ضدعفونی نشود، محلی برای رشد قارچ می‌شود. البته خیلی اوقات مسؤول استخر از افراد گواهی سلامت می‌خواهد، اما بحث وجدان مطرح است و کسی که به بیماری قارچی مبتلاست نباید به استخر برود. درست است که کلر داخل استخر است و جلوی انتقال را می‌گیرد اما حواشی استخر ممکن است آلوده باشد. در کودکان زگیل کف پایی داریم. در بزرگسالان زگیل تناسلی هم داریم که در مورد انتقال آن بحث‌های زیادی وجود دارد. توصیه می‌شود تا زگیل کف پا در کودک خوب نشده، او را به استخر نبرند.
کلر موجود در آب استخر چه آسیب‌هایی به پوست می‌زند؟
اگر کلر استخر زیاد شود، خشکی پوست اتفاق می‌افتد. شست‌وشوی مناسب بعد از استخر می‌تواند باعث پاک شدن کلر بشود. کلر باعث خشکی پوست و مو و کمی تغییر رنگ مو می‌شود. افراد باید قبل از استخر شست‌وشوی مناسب برای پوست و مو داشته باشند که آب استخر آلوده نشود.
بیماری‌های قارچی چگونه در استخرهای عمومی منتقل می‌شود؟
سردسته بیماری‌های عفونی منتقله از راه آب استخر، بیماری‌های قارچی است. فرد مبتلا به بیماری قارچی وقتی دمپایی استخر را پا می‌کند، قارچ را به دم‌پایی منتقل می‌کند. فرد دیگری که دم‌پایی استخر را می‌پوشد، ماه‌ها یا سال‌ها بعد به بیماری قارچ کف پا مبتلا می‌شود. عفونت‌های قارچی کشاله ران ممکن است بدون علامت باشد یا پوسته‌ریزی قرمز داشته باشد. وقتی فرد وارد استخر می‌شود، محیط را آلوده می‌کند. قارچ تنه هم از طریق حوله و وسایلی که برای شست‌وشو استفاده می‌شود، منتقل می‌شود.
آیا احتمال انتقال زگیل تناسلی از طریق آب استخر وجود دارد؟
زگیل تناسلی بیشتر از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود اما اثبات شده درصد کمی از آن از طریق دستشویی و استخر می‌تواند منتقل شود، هرچند احتمالش خیلی کم است، چون این ویروس‌ها وقتی در محیط بیرون قرار می‌گیرند خیلی زنده نمی‌مانند.
خیلی اوقات، افراد رفتار پرخطر نداشتند اما به بیماری مبتلا شده‌اند. افرادی که زگیل کف پا یا زگیل تناسلی دارند نباید از استخر استفاده کنند. فرد مبتلا به زگیل تناسلی تا چند ماه بعد از بهبود ضایعات هم نباید از استخر استفاده کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها