لبخند البشیر

عمر البشیر، رئیس‌جمهور مخلوع سودان در اولین جلسه محاکمه خود به دریافت ۹۰ میلیون دلار از عربستان سعودی از جمله شخص محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور اعتراف کرد.
کد خبر: ۱۲۲۴۲۹۴

البشیر با فهرستی از اتهامات مختلف ازجمله دریافت رشوه و سرکوب معترضان مواجه است. مردم سودان خواستار محاکمه علنی و افشای جنایات متعدد البشیر شده‌اند. وی اردیبهشت گذشته در پی اعتراضات مردمی مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد. عمر البشیر بیش از 20 سال بر سودان حکومت می‌کرد. به گزارش ایلنا، نخستین جلسه دادگاه عمر البشیر، رئیس‌جمهور پیشین سودان، روز دوشنبه در خارطوم پایتخت این کشور برگزار شد. البشیر در میان تدارکات شدید امنیتی وارد دادگاه شد. دومین جلسه دادگاه البشیر قرار است شنبه آینده برگزار شود.
سرتیپ احمد علی، بازپرس تحقیقات درباره پرونده البشیر ضمن اشاره به «فساد و کسب مال غیر‌مشروع»، فاش کرد که البشیر منبع بخش اعظمی از پول‌هایی را که در منزلش کشف شده معرفی کرده و گفته است 90 میلیون دلار آن را از عربستان سعودی و یک میلیون دلار آن را از امارات دریافت کرده است. بازپرس اضافه کرد: البشیر اعتراف کرده که 25 میلیون دلار از محمد بن‌سلمان، ولیعهد کنونی و 65 میلیون دلار
از عبدا... بن عبدالعزیز، پادشاه سابق سعودی دریافت کرده است. رئیس‌جمهور مخلوع زندانی سودان همچنین به دریافت یک میلیون دلار رشوه از خلیفه بن زاید آل‌نهیان، رئیس دولت امارات اعتراف کرده است. بازپرس تحقیقات، اما بازه زمانی دقیقی را که عمر البشیر این پول‌ها را دریافت کرده مشخص نکرد، ولی خاطر نشان کرد که پول‌هایی که در منزل رئیس‌جمهور مخلوع کشف کرده‌اند باقیمانده مبلغ دریافتی وی از محمد بن‌سلمان بوده است.
عمر البشیر برای فرار خود گفته است این پول‌ها در کارهای خیریه صرف شده، ولی موارد مصرفی آنها مشخص نیست و هیچ دفتر و سندی هم برای ثبت آن وجود ندارد. رئیس‌جمهور مخلوع سودان در ادامه اعترافاتش همچنین در باره دارایی‌هایش توضیح داده و گفت، یک منزل در محله کافوری و یک مزرعه و یک آپارتمان دارد، اما همسرش دو قطعه زمین در محله کافوری دارد که با فروش ماشین‌اش آنها را خریده است.
احتمالا در روزهای آینده و جلسات بعدی دادگاه موارد بیشتری از ثروت و دارایی‌های عمر البشیر روشن خواهد شد. دیکتاتورهای شمال آفریقا ازجمله حسنی مبارک در مصر، معمر قذافی در لیبی و زین‌العابدین بن‌علی در تونس همه ثروت‌های کلانی داشتند و بخشی از آنها را در کشورهای خارجی ذخیره کرده بودند. آنها علاوه بر ثروت‌اندوزی، جرایم متعددی را در زمینه سرکوب مخالفان خود مرتکب شده بودند که تنها بعد از سقوطشان برملا می‌شد.
دیوان بین‌المللی کیفری مستقر در لاهه در ۴فوریه سال ۲۰۰۹ حکم بازداشت عمر البشیر را به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» در دارفور، صادر کرد. با این حال البشیر به حکومت خود ادامه داد و با نزدیک شدن به بلوک عربستان در منطقه از محور مقاومت فاصله گرفت. او در این راه حاضر شد صدها سرباز سودانی را برای سرکوب مردم یمن به همراه ائتلاف متجاوز سعودی به این کشور اعزام کند. بخشی از پول‌هایی را که البشیر از عربستان دریافت کرده احتمالا بابت همین خوش‌خدمتی‌ها بوده است. طی چند سال گذشته اما عربستان سعودی در کمال تعجب پشت البشیر را خالی کرد و به‌خصوص او را در روزهای سخت تنها گذاشت. مقامات سعودی و اماراتی در واقع با قربانی‌کردن البشیر قصد داشتند بین نظامیان بعدی جایگاهی پیدا کنند. به نظر می‌رسد محاکمه کنونی البشیر نمایشی ظاهری بوده که از سوی نظامیان ترتیب داده شده است تا مشروعیت بیشتری را برای آنان فراهم کند . لبخند عمرالبشیر در قفس آهنی به هنگام ورود به دادگاه نیز این موضوع را نشان می‌داد.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها