امر به معروف و نهی از منکر به عنوان دو مبحث از فروع دین، جایگاه ویژه‌ای در اعتقادات مسلمانان دارد به‌طوری که در همه مذاهب اسلامی می‌توان نشانه‌هایی از آن را یافت. گذشته از حوزه اعتقادی، باید گفت امر به معروف و نهی از منکر یک اصل اخلاقی و مطلوب برای هر جامعه‌ای است و جامعه نمی‌تواند به صلح، برابری، عدالت و مطلوبیت برسد، مگر این که به امر به معروف و نهی از منکر بها دهد.
کد خبر: ۱۲۲۴۰۸۶


البته امر به معروف و نهی از منکر مساله ساده‌ای نیست که انتظار داشته باشیم یک هفته‌ای در جامعه فراگیر شود، بنابراین لازم است قبل از آغاز این کار، فرهنگ‌سازی گسترده در موردش انجام شود تا پس از آن که جامعه با ابعاد پرکاربرد این اصل آشنا شد، آن‌گاه با جان و دل پذیرای آن شود.
ممکن است این فرهنگ‌سازی
چند سال طول بکشد. این اصل دارای سه مرحله قلبی (رفتاری)، زبانی و عملی است، اما در برخی موارد افراد چون آموزش کافی ندیده‌اند، در حیطه امر به معروف و نهی از منکر را از مرحله عملی شروع می‌کنند که هم نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود و هم اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد. فرهنگ‌سازی عنصر مهم دراین اصل است. مردم باید به‌خوبی از طریق رسانه‌ها درموردش آگاه شوند و به این نتیجه برسند که امر به معروف و نهی از منکر راهی برای زیست بهتر و با‌کیفیت‌تر است. امر به معروف و نهی از منکر دارای ابعاد وسیع جغرافیایی است. این اصل در همه شؤون و کنش‌هایی که ما در فضای جغرافیایی انجام می‌دهیم وجود ذاتی و حیاتی دارد مثل هر روز صبح که از خانه خارج می‌شویم و رفتارهای ناخوشایند و آزاردهنده‌ای را از دیگران می‌بینیم، حتی در حد این که کسی زباله‌ای را در خیابان رها می‌کند یا کسی در پیاده راه سد معبر کرده‌است. ما درهمه این موارد می‌توانیم با همکلام شدن دوستانه با افراد فضای جغرافیایی بهتری بسازیم و کاری کنیم تا امر به معروف ما از سوی آنها نیز پذیرفته شود.
وقتی وارد این فرآیند می‌شویم در واقع به همین سادگی امر به معروف و نهی از منکر انجام داده‌ایم و فردی را با رفتاری دوستانه از عمل اشتباهش آگاه کنیم. امر به معروف، قلوب انسان‌ها را تسخیر می‌کند و برایشان جذاب است. متاسفانه برخی افراد فکر می‌کنند این اصل فقط در پوشش خلاصه شده است در صورتی که چنین نیست. یکی از جنبه‌های امر به معروف و نهی از منکر البته که بحث پوشش جامعه است، اما قطعا همه آن نیست.
امر به معروف و نهی از منکر در همه شؤون و کنش‌های زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... ما کاربرد دارد. اگر ما به هر کنشی که در فضای جغرافیایی انجام می‌شود اهمیت دهیم و نسبت به آن بی‌تفاوت نباشیم، در واقع امر به معروف و نهی از منکر انجام داده‌ایم. اگر در کشورمان فرهنگ‌سازی مطلوب در این زمینه انجام شود و تک‌تک مردم به سطح جامعه و فضای جغرافیایی خود اهمیت بدهند، آیا کشور ما گلستان کره زمین نخواهد شد؟

سعید صادقلو

عضو انجمن مطالعات صلح ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها