سیدحسن نصرا... در سخنان مهمی، راهبرد جریان مقاومت در فضای فعلی منطقه را ترسیم کرد

جنگ با ایران یعنی جنگ با کل محور مقاومت

این روزها به مناسبت سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه، جنوب لبنان شاهد مراسم جشن و چراغانی است. این جشن‌ها به مناسبت سیزدهمین سالگرد پیروزی بر رژیم صهیونیستی در سال 2006 میلادی در مربع رویارویی و ایستادگی یعنی «بنت‌جبیل، عیناتا، مارون الرأس و عیترون» برگزار شده است. همان مناطقی که روزی شاهد نبرد شدید و سختی میان رزمندگان مقاومت و نظامیان اسرائیلی بود. اوج این جشن‌ها، سخنرانی سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... در شامگاه روز جمعه در بنت جبیل بود. وی در سخنانی مشروح ضمن بازخوانی عوامل پیروزی مقاومت و شکست دشمن یک بار دیگر تهدید کرد اگر اسرائیل به لبنان حمله کند به طور کامل نابود خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۲۳۸۰۷

سید‌حسن نصرا... با اشاره به حضور مردمی در جشن سالگرد پیروزی جنگ ۳۳ روزه گفت: حضور مردمی در این مراسم از میزان بالای ایمان آنها به قدرت پیروزی بر دشمن حکایت دارد، امنیت و قدرت بازدارنده امروز که مردم ما آن را احساس می‌کنند در نتیجه جهاد و خستگی و فداکاری به دست آمده است و ترس دشمن از حمله به لبنان به خاطر سخنرانی‌ها و سر دادن شعار به وجود نیامده، بلکه به وسیله کار شبانه‌روزی است که از سال ۱۹۸۲ آغاز شد. وی در ادامه افزود: جنگی که سال ۲۰۰۶ علیه لبنان آغاز شد، با تصمیم آمریکایی و با هدف ایجاد خاورمیانه جدید با اجرای اسرائیلی صورت گرفت. جنگ ۳۳ روزه شروعی بود برای نابودی مقاومت و سرنگون کردن حکومت سوریه و تثبیت اشغالگری آمریکا در عراق؛ اگر اسرائیل جنگ را ادامه می‌داد با فاجعه بزرگی روبه‌رو می‌شد. از سوی دیگر شرایط انسانی و اجتماعی که جنگ بر ما تحمیل کرد ما را به پایان جنگ قانع کرد.
سید‌حسن نصرا... با اشاره به نقش آمریکا در جنگ ۳۳ روزه گفت: بولتون به کشورهای عربی در نیویورک گفته بود که تا قبل از شکست حزب‌ا... و خلع سلاحش جنگ متوقف نخواهد شد، اما در نهایت آنها مجبور شدند تسلیم شوند و جنگ را خاتمه دهند.
دبیر‌کل حزب‌ا... با اشاره به نماد بنت جبیل و کینه صهیونیست‌ها از این روستا گفت: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اصرار داشت بنت‌جبیل را اشغال کند تا بگوید اسرائیل از خانه عنکبوت سست‌تر نیست، اما شکست خورد. وی تاکید کرد نیروی زمینی اسرائیل نمی‌تواند عملیات زمینی علیه لبنان یا غزه راه بیندازد. نصرا... با ذکر تجربه‌های مقاومت گفت: از پایان جنگ ۳۳ روزه همواره در حال آموزش و کسب تجربه و پیشرفت بوده‌ایم. او همچنین به صهیونیست‌ها هشدار داد: اگر دوباره به ما تجاوز کنید همه خاک جنوب لبنان مانند مربع پایداری که امروز در آن جشن می‌گیریم خواهد بود، آن وقت لشکرها و تانک‌هایتان در مقابل دوربین‌های شبکه‌های ماهواره‌ای نابود خواهد شد و جهانیان پخش زنده نابودی لشکرهای اسرائیلی را که وارد لبنان شوند، خواهند دید.
ترس از جنگ با ایران
دبیر‌کل حزب‌ا... لبنان در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات منطقه و جایگاه ایران اشاره کرد و گفت: عقب‌نشینی ترامپ از جنگ با ایران به این خاطر بود که او فهمید ایران قوی و شجاع است، ایران با سرنگون کردن هواپیمای جاسوسی آمریکایی و توقیف کشتی انگلیسی شجاعت خود را ثابت کرد. خودداری آمریکا از اعلام جنگ علیه ایران یک دستاورد است، چرا‌ که ثابت می‌کند ترامپ متوجه قدرت نظامی ایران شده است. او به‌خوبی فهمیده که جنگ با ایران به معنای جنگ با همه محور مقاومت و آتش گرفتن کل منطقه است. کسانی که منطقه را به سمت جنگ سوق می‌دهند، نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) و نظام سعودی هستند، در حالی که ما خواهان تداوم امنیت و صلح هستیم.
سید‌حسن نصرا... در بخش دیگری از سخنان خود درباره مقاومت در سوریه، عراق و یمن هم خاطر‌نشان کرد: سوریه در جنگ جهانی که بر آن تحمیل شد، ایستادگی و مقاومت کرد و با گام‌های ثابت به سمت پیروزی حرکت می‌کند. به گفته وی، مقاومت قدرتمندانه و مخلصانه‌ای هم اکنون در عراق شکل گرفته که آمریکایی‌ها را وادار به خروج می‌کند، در یمن نیز امروز شاهد حالتی از ایستادگی و ثبات اسطوره‌ای هستیم و بشارت نزدیک بودن شکست متجاوزان را می‌دهیم.
دبیرکل حزب‌ا... با تاکید مجدد بر این‌که هزینه مقاومت بسیار کمتر از هزینه تسلیم و سازش است، اظهار کرد: با مقاومت، سرزمین و کرامت و نفت و حاکمیت و ناموس و شرافت حفظ می‌شود، ولی در سازش همه‌چیز را از تو می‌گیرند. وی تاکید کرد: نه آمریکا و نه جامعه بین‌المللی و نه اعراب نمی‌توانند بر لبنان در‌خصوص تامین ثبات و آزادی‌اش منت بگذارند، چرا که این معادله ارتش، ملت و مقاومت است که امنیت و ثبات را برای لبنان به ارمغان می‌آورد.
درس‌های یک سخنرانی
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در تحلیلی درباره سخنرانی سیدحسن نصرا... به چند درس مهم اشاره کرد: اول؛ این‌که جنگ 33 روزه جنگی آمریکایی بوده و اسرائیل ابزار اجرای آن برای ایجاد خاورمیانه جدید بود. دوم؛ اسرائیل طرفی بود که جنگ را متوقف کرد، نه مقاومت لبنان. سوم؛ فرق بزرگی بین قدرت نظامی مقاومت لبنان در آن زمان با زمان کنونی وجود دارد. چهارم؛ رهبری اسرائیل همچنان در طول ۱۳سال تلاش کرده اعتماد به ارتش‌اش را بازسازی کند، اما جز نتایج بسیار محدود به چیزی نرسیده است. پنجم؛ محور مقاومت استراتژی واضحی دارد و آن این‌که قدرتش را نه به خاطر جنگ، بلکه به خاطر ممانعت از جنگ می‌خواهد. ششم؛ جنگ با ایران به معنای جنگ با تمامی کشورها و شاخه‌های محور مقاومت است؛ چیزی که می‌توان از مجموع سخنان نصرا... دریافت، این است که معادلات قدیمی به طور کلی دگرگون شده‌اند و هرگونه تجاوزی به هر کشور یا سازمانی در محور مقاومت تجاوز به همگان تلقی شده و به شکل جمعی به آن پاسخ داده خواهد شد.

حواشی شگفت‌انگیز

در حاشیه مراسم سخنرانی سید‌حسن نصرا...، برای اولین بار حزب‌ا... لبنان تصاویری از بمباران یک فروند رزم‌ناو اسرائیلی با استفاده از راکت در جریان جنگ جولای ۲۰۰۶ را پخش کرد. در این عملیات از موشک‌های ضد کشتی استفاده شده بود. در این ویدئو رصد رادار دریایی این رزم‌ناو، مختصات آن را نمایش داده و سپس تجهیز سکوی شلیک موشک‌های ضد کشتی و رزم‌ناوها را نشان داد و پس از آن حمله شبانه به این رزم‌ناو را نمایش داد که به آتش گرفتن آن و کشته شدن چهار سرباز مستقر در عرشه آن منجر شد. در زمان حمله یاد شده، سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان در فایل صوتی خطاب به مردم لبنان گفته بود، «اکنون شاهد آتش گرفتن و غرق شدن رزم‌ناو اسرائیلی در دریا هستید.»
شبکه خبری المنار روز پنجشنبه نیز در برنامه‌ای ویژه تصاویری از مکان نامشخصی را منتشر کرد که در آنجا تعدادی موشک ضد‌‌کشتی از مدل‌های سی ۸۰۲ و سی ۴۰۷ در داخل جعبه‌ای با پرچم حزب‌ا... مشاهده می‌شد‌. به گفته مقامات حزب‌ا... از این سلاح ویژه برای هدف قرار دادن رزم‌ناو اسرائیلی استفاده شده بود. روی این موشک‌ها نوشته شده بود: «انهم جنود مغرقون» یعنی آنها لشکریانی غرق شده هستند. تصاویر مذکور و سخنان نصرا... بلافاصله در شبکه‌های جهانی بازتاب داشت.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها