تحلیل مواضع مهم دبیرکل حزب‌ا... لبنان درباره همبستگی محور مقاومت در گفت‌وگو با مهدی فضائلی

رونمایی سیدحسن نصرا... از خاورمیانه جدید

سید حسن نصرا...، دبیر کل حزب‌ا... لبنان جمعه‌شب در سخنانی راهبردی و مهم به مساله تهدید و تعرض به منافع ایران اشاره کرد. در بیان دبیر کل حزب‌ا... به این نکته تاکید شده بود که حمله احتمالی به ایران در واقع تهاجم و اعلام جنگ علیه کل نیروهای مرتبط با محور مقاومت در منطقه است و به عبارت دیگر وی به این نکته تصریح داشت که در صورت تعرض به ایران کل منطقه به آتش کشیده خواهد شد. مهدی فضائلی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت‌و‌گو با جام‌‌جم به تبیین و تشریح این سخنان راهبردی پرداخت.
کد خبر: ۱۲۲۳۷۱۹

دبیر کل حزب‌ا... لبنان پیش از این هم بارها نسبت به تجاوزگری‌های آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در منطقه هشدار داده بود اما هشدار جمعه شب وی ظاهرا با هشدارهای قبل تفاوت داشت. درباره این تفاوت و ابعاد هشدار جدید نصرا... توضیح می‌دهید.
صحبت‌های جناب سید حسن نصرا... که البته پیشتر نیز با مضامین دیگری در مقاطع گوناگون عنوان شده بود سخنی راهبردی است و ابعاد بسیار وسیعی دارد. اولا به این نکته در دل این سخنان می‌شود پی برد که بالاخره جمهوری اسلامی ایران کانون الهام‌بخش جبهه مقاومت محسوب می‌شود. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر انقلاب چند سال پیش این تعبیر را داشتند که دولت مقاومت در جمهوری اسلامی است. به عبارت دیگر بخش‌های دیگر جبهه مقاومت با تکیه بر این نقطه کانونی به فعالیت می‌پردازند. طبیعی است که تمام اجزای جبهه مقاومت در صورتی که این نقطه کانونی مورد تهدید قرار گیرد با تمام امکانات به میدان می‌آیند و از جمهوری اسلامی ایران به عنوان نقطه کانونی با تمام توان حمایت خواهند کرد. واقعیت این است که موجودیت جنبش‌ها و هسته‌های مقاومت و همچنین ایران در گرو یکدیگر و به هم‌تنیده است. بعد دیگر صحبت جناب سید حسن نصرا... تهدیدی است که متوجه هر متعرض به جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. یعنی هر کسی که بخواهد این نقطه کانونی را مورد تهدید قرار دهد طبعا از سوی تمام اجزای مقاومت با واکنش مناسب روبه‌رو خواهد شد و منافعش در معرض خطر قرار می‌گیرد.
سید حسن نصرا... به آمریکا هشدار داد که جنگ علیه ایران کل منطقه را به آتش می‌کشد. این هشدار با استناد به چه پشتوانه‌ای صورت می‌گیرد؟
خیلی روشن است که سخن سید حسن نصرا... دبیر کل حزب‌ا... لبنان در حد حرف نبوده و از یک پشتوانه حقیقی و واقعی برخوردار است. کل سرزمین‌های اشغالی در تیررس موشک‌های حتی با برد کوتاه حزب‌ا... قرار دارد. این مساله حتی در مورد حماس هم صدق می‌کند. حماس این توانمندی را دارد که کل سرزمین‌های تحت اشغال رژیم صهیونیستی را با موشک‌های خود هدف قرار دهد. به هر صورت رژیم صهیونیستی به لحاظ موقعیت جغرافیایی بسیار شرایط آسیب‌پذیری دارد. از وسعت سرزمینی و مرزهای کمی برخوردار است. به عنوان نمونه از جنوب لبنان تا حیفا بیش از 60 الی 70 کیلومتر فاصله نیست و بنابراین از این فاصله می‌توان حتی با موشک‌های با برد کوتاه هم کل منطقه تحت اشغال رژیم صهیونیستی را زیر آتش قرار داد. سید حسن نصرا... چندی قبل به موضوع وجود ذخایر آمونیاک در سرزمین‌های اشغالی اشاره کرده و اگر این ذخایر مورد اصابت موشک قرار گیرد، می‌تواند منطقه وسیعی را تحت انتشار گاز آمونیاک قرار دهد و این مساله برای رژیم صهیونیستی بسیار خطرناک خواهد بود. همچنین باید به وجود مراکز هسته‌ای در سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد که طبعا در صورت بروز درگیری احتمالی، این مراکز از سوی محور مقاومت مورد تهدید قرار خواهند گرفت.
آیا این هشدار نصرا... را می‌توان به نوعی به همبستگی محور مقاومت در کشورهای مختلف تعبیر کرد؟ زیرا عقبه حزب‌ا... لبنان به لحاظ جغرافیایی در لبنان واقع است اما نصرا... هشدار داده که در صورت جنگ علیه ایران، منافع آمریکا در کل منطقه مورد حمله قرار می‌گیرد.
به طور مشخص تنها کشوری که آن هم در مقام حرف ادعاهایی درباره حمله نظامی به ایران مطرح کرده دولت آمریکا بوده است. غیر از آمریکا هیچ کشوری در دنیا این جسارت را ندارد تا ایران را مورد تهدید قرار دهد. دولتمردان آمریکا هم بخصوص در ماه‌های اخیر ثابت کردند که در مقام حرف هم نتوانستند در تکرار و تداوم تهدید ادعایی خود دوام بیاورند. آمریکایی‌ها با مقاومت و دفاع جانانه‌ای که جمهوری اسلامی ایران در حراست از منافع خود انجام داد عقب‌نشینی آشکاری را نشان دادند. این عقب‌نشینی در حدی بود که حتی بعضی از مقامات کشور امارات این پرسش را مطرح کردند که چه شرایطی پیش آمده که آمریکا در مقابل ایران خرگوش و در مقابل سایر کشورهای منطقه شیر است. طرح این پرسش عملا موضع ضعیف آمریکا در مورد تحولات منطقه و به‌ویژه دفاع جانانه ایران را آشکار کرده است. بنابراین طبیعتا اگر آمریکایی‌ها احیانا بخواهند به جمهوری اسلامی ایران تعرضی داشته باشند بدون تردید تمام منافعشان در منطقه از سوی اجزای مرتبط با محور مقاومت مورد تهدید قرار خواهد گرفت. در صورت بروز چنین تهدیدی بخش‌های مختلف محور مقاومت به صورت خودکار و آتش به اختیار علیه منافع ایالات متحده آمریکا وارد عمل خواهند شد.
چه مصادیقی وجود دارد که آمریکا و رژیم صهیونیستی با مراجعه به آنها می‌توانند مطمئن باشند که سخنان نصرا... بلوف نیست؟
در پاسخ به پرسش قبل اشاره به تهدیداتی شد که در صورت وقوع احتمالی تعرض به ایران از سوی نیروی حزب‌ا... می‌تواند علیه رژیم صهیونیستی صورت گیرد و این سخن هم بی‌شک در حد یک بلوف سیاسی نیست و البته تنها معطوف و محدود به نیروهای حزب‌ا... نیست بلکه نیروهای حشد الشعبی هم از امکان خوبی برای پاسخ به تعرض احتمالی برخوردار هستند. بخش های به هم پیوسته مرتبط با جبهه مقاومت علاوه بر لبنان و فلسطین شامل عراق، سوریه و یمن نیز می‌شود و همه اینها حتی در حد خود نیز این توانمندی را دارند که اگر تهدیدی متوجه ایران شود به صورت جدی و خودکار و با عمل به شیوه آتش به اختیار علیه منافع اسرائیل و آمریکا اقدام کنند. بنابراین آمریکا کاملا به شرایط موجود آگاهی دارد و رژیم صهیونیستی نیز متوجه وخامت اوضاع و تهدیدات پیرامونی است و به‌خوبی این نگرانی را درک کرده است. امروز می‌بینیم که رژیم صهیونیستی به دور خود دیواری کشیده است و نگران تهدید منافعش است. رژیمی که در پی گسترش سرزمینی با ادعای تسلط بر نیل تا فرات بوده در شرایط کنونی به دور خودش دیوار حائل کشیده. لذا این خطرات برای آمریکا و رژیم صهیونیستی کاملا ملموس و قابل درک است.
الان محور مقاومت به لحاظ پراکندگی در چه بخش‌هایی از منطقه بیشترین حضور را دارد؟
همانطور که گفته شد لبنان، سوریه،‌ عراق، یمن و نیروهای حماس در فلسطین از عناصر اصلی جبهه مقاومت هستند که در کل منطقه پراکنده‌اند. حتی فراتر از منطقه هم مثلا در بخش‌هایی از آمریکای لاتین وجود برخی عناصر می تواند تهدیدی برای منافع آمریکا باشد.

فتاح غلامی

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها