رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در پی درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، رسما اعلام کرد حاضر به پذیرش دو نماینده کنگره آمریکا به سرزمین‌های اشغالی نیست.
کد خبر: ۱۲۲۳۶۲۷

این دو نفر رشیده طلیب و الهان عمر دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا بودند که قصد داشتند با سفر به سرزمین‌های اشغالی به تل‌آویو رفته و از مسجد‌الاقصی در بیت‌المقدس نیز دیدار کنند. امتناع رژیم صهیونیستی از این سفر موجب برانگیختن انتقادات تند نمایندگان آمریکا علیه این رژیم شد.
بعد از طرح انتقادات شدید علیه اسرائیل روز گذشته مقامات این رژیم اعلام کردند به رشیده طلیب اجازه داده خواهد شد در کرانه باختری به دیدار خانواده‌اش برود. رشیده طلیب، یک نماینده فلسطینی‌تبار و متولد آمریکاست، اما الهان عمر متولد سومالی بوده و در کودکی به آمریکا مهاجرت کرده است این دو عضو جنبش تحریم اسرائیل معروف به بی.دی.اس یا جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم شهرک‌نشینان هستند. رژیم صهیونیستی می‌گوید بر اساس قوانین اسرائیل، به کسانی که از جنبش تحریم حمایت کنند، اجازه ورود به خاک اسرائیل داده نمی‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز پنجشنبه در توییتی از اسرائیل خواسته بود جلوی ورود این دو نماینده به آن کشور را بگیرد. اتفاقی که بسیاری منتقد آن شده و گفتند چطور یک رئیس‌جمهور آمریکا خواهان محدودیت برای شهروندان کشورش می‌شود. آن هم نه شهروندان معمولی، بلکه دو نماینده کنگره.
رشیده طلیب، نماینده میشیگان این تصمیم را نشانه ضعف اسرائیل دانست. او تصویری از مادربزرگش را که در کرانه غربی زندگی می‌کند، منتشر کرد و نوشت مادربزرگ او حق دارد با افتخار زندگی کند و این که اجازه دیدار او با نوه‌اش داده نشده را نشانه‌ای از ضعف خوانده است. از طرف دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای گفت برنامه سفر این دو نماینده نشان می‌دهد «هدف اصلی آنها صدمه زدن به اسرائیل بوده است.» نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای به این تصمیم اسرائیل واکنش نشان داد و آن را دون شان این کشور خواند. پلوسی در واکنش به توییت ترامپ هم آن را نمادی از «جهل و بی‌احترامی» و کمتر از شان دفتر ریاست‌جمهوی خواند. امتناع اسرائیل حتی موجب شد کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، معروف به ایپک نیز در یک اقدام کم سابقه با تصمیم رژیم صهیونیستی مخالفت کند. این کمیته در ضمن با مواضع دو نماینده آمریکا مبنی بر تحریم کالاهای شهرک‌نشینان نیز مخالفت کرده است. مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه هم با این تصمیم اسرائیل مخالفت کرده و آن را «اشتباه» خوانده است. روزنامه نیویورک تایمز نیز به این تصمیم اسرائیل واکنش نشان داد و آن را عملی منفی برای روابط دو کشور توصیف کرد. این روزنامه نوشت: رهبران دو کشور به دستاوردی کوچک دل‌خوش کرده‌اند درحالی که چیز بزرگ‌تری اینجا فدا می‌شود و آن روابط قوی دو کشور خارج از خط و خطوط حزبی است. نیویورک تایمز ادامه داد: اسرائیل همواره به منتقدانش می‌گفته اگر از این کشور بازدید کنند نظرشان درباره آن عوض می‌شود و بعد این سؤال را مطرح کرده که آیا بعد از جلوگیری از ورود دو منتقد اسرائیل این کشور می‌تواند چنین ادعایی را تکرار کند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها