شاربن گوارشی یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که توسط باکتری باسیلوس آنتراسیس ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۱۲۲۳۵۵۰

اگرچه فرم پوستی بیماری شاربن بسیار شایع‌تر از فرم گوارشی است، اما گاهی مصرف گوشت و اندام‌های گوشتی آلوده نیز ممکن است سبب ابتلای انسان شود. علائم فرد مبتلا عمدتا شامل اسهال، استفراغ و دل‌درد است که امکان دارد با گلودرد یا اختلال در بلع غذا همراه شود. در صورت عدم درمان به موقع، مرگ بیمار محتمل است.
اوایل مرداد 98 گزارش تاسف باری مبنی بر فوت یک پسر نوجوان 16 ساله در شهرستان بردسکن واقع در استان خراسان رضوی به دلیل ابتلا به شاربن گوارشی بر اثر مصرف جگر خام منتشر شد که این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی به‌ویژه در استان‌های سیل زده کشور محسوب شود. زیرا هاگ‌های باکتری باسیلوس آنتراسیس معمولا در اعماق خاک وجود دارند و سیلاب موجب انتقال و جابه‌جایی عامل باکتریایی این بیماری به سطح خاک شده که گسترش آلودگی را در پی دارد. از سوی دیگر در فروردین امسال شاهد وقوع سیل در برخی استان‌های کشور بودیم بنابراین ضرورت رعایت اقدامات بهداشتی پیشگیرانه احساس می‌شود.
نکته بسیار مهم آن است که باید از کشتار خانگی حیوانات پرهیز شود و دامداران نیز شخصا اقدام به ذبح دام‌های خود نکنند. برای این کار بهتر است دام خود را به نزدیک‌ترین کشتارگاه منطقه منتقل کنند یا ذبح حیوانات در محل و تحت نظارت دامپزشکان انجام شود. گفتنی است پرهیز از مصرف گوشت و جگر نیم پخته یا اصطلاحا آبدار بسیار مهم است. همچنین دامداران باید در صورت مشاهده مرگ ناگهانی دام یا خروج خون از منافذ طبیعی لاشه دام تلف شده، حتما با دستکش و روپوش نسبت به دفن لاشه در یک گودال عمیق اقدام و روی آن را با آهک ضدعفونی کنند تا از گسترش آلودگی جلوگیری شود.

دکتر بهادر حاجی‌محمدی

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها