نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهارات مرتضی رکن‌آبادی درباره پذیرش تقصیر از سوی ایران در فاجعه منا را ادعایی نادرست دانست و گفت: تفاهم‌نامه حج موجود است و هرگز چنین چیزی در آن نیست.
کد خبر: ۱۲۲۲۸۶۲



به گزارش ایسنا، مرتضی رکن‌آبادی برادر دیپلمات سابق ایران در لبنان که جزو جان‌باختگان فاجعه منا بود، همزمان با سالگرد آن حادثه در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد اسناد و منابع موثقی دارد که نشان می‌دهد ایران برای باز شدن راه حج، توافق‌نامه‌ای را امضا کرده که در آن پذیرفته مقصر فاجعه منا ایرانی‌ها بوده‌اند.
در همین ارتباط حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، درباره پیش‌شرط‌های عربستان برای امضای تفاهم‌نامه حج با ایران و برقراری دوباره حج برای زائران ایرانی پس از فاجعه منا، تصریح کرد: عربستان هیچ پیش‌شرطی در مذاکرات نگذاشته بود، نه‌تنها راجع به منا بلکه درباره سایر موارد. در آن تفاهم‌نامه هر آنچه نظر جمهوری اسلامی ایران بود، قید شده است.
وی ادامه داد: در تمام مذاکرات با وزیر حج عربستان و حتی امسال مساله منا به‌جد پیگیری شده است. آنها (عربستان) در مورد مسجدالحرام اظهار می‌کنند که غرامت و دیه را پرداخت می‌کنند ولی با کمال تاسف به خاطر بدی روابط، این پرداخت با مشکل مواجه شده است. قاضی‌عسکر افزود: درباره حادثه منا هم هنوز نگفته‌اند مقصر که بوده است، بلکه می‌گویند پرونده به نتیجه نهایی نرسیده و ما همیشه گله‌مند بوده‌ایم چرا بعد از این چند سال که همه اسناد در اختیارشان قرار گرفته نظر نهایی را اعلام نمی‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها