روز خبرنگار، فرصتی شد تا عده‌ای از نوجوانان علاقه‌مند به این حرفه به ساختمان جام‌جم بیایند و از نزدیک با دنیای خبر آشنا شوند

مــن و جـام‌جـم یـــهویـــی!

استرس و اضطراب، هدیه همیشگی شغل خبرنگاری است. خبرنگاران هر روز باید خبرها را زنده کنند؛ مهم نیست حالشان چطور است، آن روز را خوب شروع کرده‌اند یا بد، عزیزی را از دست داده‌اند یا اتفاق خوبی برایشان رخ داده است. تنها چیزی که باید انجام بدهند و برایشان مهم باشد، تولید خبر است. مردم از آنها توقع دارند دقیق‌ترین، درست‌ترین و به‌موقع‌ترین خبرها را تولید کنند. به همین دلیل خبر هرگز متوقف نمی‌شود، می‌آید و می‌رود و حتی گاهی خبرها جامعه‌ای را متحول می‌کند یا بر عکس به تنش منجر می‌شود. به هر حال خبرنگار در هر وضعیتی باید خبرش را تهیه کند. شاید حرفه خبرنگاری به ظاهر نماد زیبایی از دید مردم داشته باشد، اما این قضاوت‌ها بیرون از گود است، چون تا زمانی که داخل گود نرفته باشید، نمی‌توانید اضطراب‌ یک خبرنگار را زمانی که نگاهش به عقربه‌های ساعت است و باید به موقع اطلاع‌رسانی کند، درک کنید. به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار، روزنامه جام‌جم میزبان دختران و پسران امروز جامعه بود که در رده‌های سنی مختلف به این رسانه آمدند تا یاد بگیرند چگونه می‌توانند پا به دنیای خبرنگاری و عکاسی خبر بگذارند. به همین مناسبت گپ و گفت ما را با برخی از این خبرنگاران جوان می‌خوانید. البته تعداد بچه‌ها زیاد بود و همه آنها دوست داشتند مصاحبه کنند، اما با توجه به حجم صفحه نمی‌توانستیم با همه صحبت کنیم و به نمایندگی با چند نفر مصاحبه‌ها را انجام دادیم. همچنین سراغ خبرنگاران قدیمی رادیو و تلویزیون و رسانه‌های مختلف رفتیم تا آنها از خاطرات‌شان برایمان بگویند.
کد خبر: ۱۲۲۲۲۸۲

یک خاطره شیرین در جام‌جم
پسری سبزه رو و لاغر. خودش را جواد شیروی معرفی می‌کند. او از اصفهان به تهران آمده است تا تجربه کند و قدم به دنیای خبرنگاری بگذارد. او این‌طور تعریف می‌کند. به واسطه برنامه هشتگ رخداد، تجربه‌های جدید کسب می‌کنیم و خوشحالم فرصتی فراهم شد تا به شکل واقعی وارد دنیای روزنامه‌نگاری شوم. راستش تصور روشنی از کار یک خبرنگار در روزنامه نداشتم و حالا با آمدن به روزنامه جام‌جم نه تنها یک خاطره شیرین برای همیشه در ذهنم ثبت شد، بلکه متوجه سختی کار خبرنگاران شدم.
وی ادامه می‌دهد: این روزنامه شرایطی فراهم کرد تا من به همراه دوستانم در کلاس خبرنگاری که روزنامه برگزار کرده بود، شرکت کنم و با ساختار روزنامه و نحوه خبرها آشنا شوم. مسلما هم من و هم دوستانم از این کلاس‌ها استفاده کردیم و بسیار هم تجربه کاربردی خوبی برایمان بود. بازدید از تحریریه از دیگر تجربه‌های خوبمان در روزنامه جام‌جم بود. مدیران، دبیران و خبرنگاران خیلی با طمانینه برایمان مراحل کار را توضیح دادند. راستش خانواده من مطبوعاتی نیستند، ولی خودم علاقه زیادی به حرفه خبرنگاری دارم و دلم می‌خواهد در این رشته تحصیل کنم و وارد جامعه شوم.

خبرنگاری، حرفه هیجان انگیزی است
پسری قد بلند و خوش سر و زبان است. در کلاس روزنامه‌نگاری که در روزنامه جام‌جم برگزار شد با علاقه نشسته بود و مرتب از استادی که مباحث روزنامه‌نگاری را توضیح می‌دهد، سؤال می‌پرسید. آن هم سؤالاتی که نشان می‌دهد روی حرفه خبرنگاری تمرکز زیادی کرده و آنها را از سر دانش و آگاهی می‌پرسد. برایش جالب است که چرا تیترهای روزنامه جام‌جم در بیشتر روزها فرهنگی است، حتی این سؤال برایش پیش آمده که چرا ماکت صفحه اول روزنامه هر روز متفاوت از روز قبل است و... سؤالات امیرحسین علی‌نیا‌فرد تمامی ندارد. او 17 سال دارد و درباره حضورش در جام‌جم می‌گوید: راستش شغل خبرنگاری نه‌تنها برایم جذاب است، بلکه هیجان‌انگیز هم هست. سر و کله زدن با خبرهای متفاوت که روزانه باید تولید شوند را دوست دارم. وی با اشاره به این‌که در کلاس روزنامه‌نگاری با فرآیند تولید خبر و چاپ آشنا شده، می‌گوید: خانم! من به حرفه روزنامه‌نگاری و گویندگی علاقه زیادی دارم. به همین دلیل با اشتیاق در این حوزه مطالعه می‌کنم. خوشحالم به‌واسطه یکی از شبکه‌های اجتماعی با برنامه رخداد آشنا شدم و فرصتی برایم فراهم شد تا بتوانم هم به روزنامه جام‌جم بیایم و هم با کار خبرنگاران آشنا شوم. البته می‌خواهم در کنار رشته حسابداری، خبرنگاری و گویندگی را دنبال کنم. وی درباره این‌که اما این سه رشته کاملا از هم جدا هستند؟ می‌گوید: به نظرم هر روز باید تلاش کرد برای یک زندگی بهتر. توانایی هرکدام از ماها کم نیست و می‌توانیم در هر کاری موفق شویم، به شرط آن‌که وقت‌مان را صرف مسائل بیهوده نکنیم. به همین دلیل فکر نمی‌کنم دنبال کردن این سه رشته برایم سخت باشد. البته هیچ‌یک از اعضای خانواده‌ام در فضای مطبوعات فعالیت ندارند، اما پدربزرگ در حوزه هنری کار می‌کرد.

دنیای شلوغ و پر‌شور خبرنگاری

خودشان را فرحانه سبحانی و امین‌محمد احدی معرفی می‌کنند. فرحانه 14 سال دارد و امین‌محمد 17 سال. هر دو در کلاس مدیریت رسانه شرکت کردند و با هیجان از کلاس خارج می‌شوند. لبخند روی لب‌هایش رضایت قلبی آنها را نشان می‌دهد که تا چه میزان به وجد آمدند. فرحانه می‌گوید: خیلی دلم می‌خواست درباره مدیریت رسانه بدانم و این‌که چطور یک رسانه اداره می‌شود. خوشحالم روزنامه جام‌جم به ما این فرصت را داد تا هم بیایم اینجا و هم این‌که در کلاس مدیریت رسانه شرکت کنیم. من و دوستانم قبل از این‌که به روزنامه شما بیاییم، برای خودمان تصویرسازی کرده بودیم و امروز از نزدیک متوجه شدیم که یک رسانه چطور مدیریت می‌شود. راستش کار سخت و در عین حال جذابی است. خیلی دوست دارم وارد این کار شوم. دنیای شلوغ و پر‌هیاهوی خبرنگاری را دوست دارم.
امین‌محمد هم با تایید حرف‌های فرحانه می‌گوید: از بچگی من می‌نویسم و عاشق نوشتن هستم. انگار هر‌روز چیزی در وجودم هست و به من می‌گوید که بنویسم. حتی سال گذشته در کلاس‌های خبری هم شرکت کردم. دلم می‌خواهد بیشتر از دنیای خبرنگاری بدانم. خیلی دنیای با‌حالی است! علاقه‌ام به نویسندگی باعث شده تا به خبرنگاری هم علاقه‌مند شوم.

فرصت دوباره جام‌جم

هر سه از کلاس عکاسی روزنامه خارج می‌شوند. لبخند روی لب‌هایشان است و خیلی خوشحالند که تجربه آموزش عکاسی خبری را داشته‌اند. سیدمهدی موسوی، صابره مسلم‌زاده و فاطمه حبیبی نام‌هایشان است. مهدی 19سال دارد و دخترها 15 ساله هستند. این‌قدر از مصاحبه به وجد آمده‌اند که مرتب در حرف همدیگر وارد می‌شوند. هرسه می‌گویند که به واسطه برنامه هشتگ رخداد که از شبکه دو پخش می‌شود، برایشان فرصت‌هایی فراهم شده تا با دنیای جدید آشنا شوند.
مهدی علاقه زیادی به عکاسی خبری دارد و می‌گوید که کم و بیش هم با حرفه روزنامه‌نگاری آشناست. او می‌خواهد در آینده همین رشته را ادامه بدهد. البته او شوخ‌طبع هم هست و وقتی از او سؤال می‌پرسم با یک شوخی پاسخ می‌دهد. او توضیح می‌دهد: امروز از نزدیک با حرفه عکاسی خبری و مبانی آن آشنا شدم. کلاس عکاسی روزنامه جام‌جم را خیلی دوست داشتم و علاقه‌مندم که دوباره از این دوره‌ها در این روزنامه برگزار و فرصتی فراهم شود تا من و دوستانم در این کلاس‌ها شرکت کنیم. دخترها هم تجربه حضور در جام‌جم را خیلی مفید ارزیابی می‌کنند و تاکید می‌کنند:
ای کاش چنین دوره‌ای باز هم در روزنامه جام‌جم برگزار شود. وقتی از نزدیک با حرفه خبرنگاری آشنا شویم و کنار خبرنگاران دوره‌ها را بگذرانیم، مسلما برایمان مفیدتر خواهد بود. چون تجربه کلاس را در یک محیط واقعی خواهیم داشت و همین کمک زیادی به ما می‌کند.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها