شگرد جدید دزدان زورگیر

شما مقابل دوربین دزدان هستید لبخند بزنید!

درست مثل یک زورگیری واقعی است. هیچ‌چیز کم ندارد. با همان هیبت و لحن و قیافه، با همان تهدیدها، همان خفت کردن‌ها و همان زهره ترکاندن‌ها. شاید حتی بدتر و ترسناک‌تر. ویدئوهای زورگیری ‌که در فضای مجازی منتشر شده، آنقدر واقعی است که اصلا نمی‌توانید متوجه واقعی یا قلابی بودنش شوید. ماجرای این فیلم، از یک گروه ده‌نفره از پسران جوانی آغاز می‌شود که برای سرگرمی و خنده خود و مخاطبان اینستاگرامی‌شان، تصمیم می‌گیرند با تیپ و قیافه و لحن زورگیرها، از عابران کوچه و خیابان زورگیری و از واکنش آنها مخفیانه فیلمبرداری‌کنند.
کد خبر: ۱۲۲۱۸۱۲

زورگیری که نقش اصلی فیلم به‌عهده اوست، قد بلند است، روی تمام انگشتانش، انگشترهای درشت و رنگارنگ دارد، ریش حنایی‌رنگ بلندی گذاشته، موهای دور سرش را تراشیده، پیراهن و شلوار سیاه رنگی‌پوشیده و مثل یک لات تمام‌عیار صحبت می‌کند.
زورگیر دیگری که او را در طول فیلم همراهی می‌کند، ظاهرا ورزشکار است، زنجیر زمخت و بسیار قطوری به گردن دارد و برای ترساندن قربانیان در صحنه زورگیری‌ها به نقش اصلی فیلم کمک می‌کند. در اولین صحنه، زورگیر اصلی، پسر جوان لاغر‌اندامی را صدا می‌کند و با صدای آرام و خفه‌ای به او می‌گوید: «ما تازه از زندان آزاد شدیم. پول مولم نداریم. داری یه 30-20تومن بدی بریم یه ناهاری، چیزی بخوریم؟» جوان بهت زده به او خیره می‌شود و ساکت می‌ماند. زورگیر دوباره می‌گوید: «این رفیق ما، اعصاب مصابش خرابه. چیزی داری بده.» جوان که حسابی ترسیده ساعتش را باز می‌کند و می‌گوید: «من شرمندتم. سه تامونم جوون هستیم، بیا بگرد. چیزی ندارم به‌خدا. بیا این ساعت مال تو. فیکه.» زورگیر دوباره می‌پرسد: «توی کوله‌ات چی داری؟» مردجوان که دیگر عصبانی و کلافه شده، با لحن تندی می‌گوید: «بابا به‌خدا خودم کارتن‌خوابم. به جون ناموسم هیچی ندارم.»
چیزی نمانده مرد جوان از ترس و اعصاب خردی، قالب تهی‌کند که زورگیر او را در آغوش می‌گیرد و پس از بوسیدن سرو رویش می‌گوید: «اینجا یه دوربینه، این جلو هم یه دوربین دیگه. بای‌بای کن به دوربین. اینا هم رفیقامن. همش سرکاری بود. خدا کنه که حلال مون کنی. راضی هستی فیلمتو پخش‌کنیم؟» بعد زورگیر و دوستانش در میان بهت و ترس مرد جوان، قهقهه بلندی سرمی‌دهند.
در ادامه فیلم، بعضی طعمه‌ها وقتی به تور زورگیر می‌افتند، از ترس جان شان حاضرند گوشی تلفن همراه، شلوار، تیشرت و حتی کفش شان را به زورگیر بدهند تا از خیر جان‌شان بگذرد. بعضی دیگر اما، دل و جگردارتر هستند و مقاومت می‌کنند. آنقدر که زورگیر اصلی تهدید می‌کند و می‌گوید اگر پول و گوشی تلفن‌همراه و کارت بانکی‌شان را به او ندهند با اسلحه به آنان شلیک می‌کند. این روند تا پایان فیلم شش و نیم دقیقه‌ای ادامه دارد و زورگیر و دوستانش پس از بازی با روح و روان عابران پیاده به آنها می‌گویند که زورگیر واقعی نیستند و هدف‌شان ساخت یک دوربین مخفی بوده است.

واکنش پلیس به دوربین مخفی زورگیری
پس از انتشار گسترده فیلم زورگیری در فضای مجازی، پلیس به شدت نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «ساخت این‌گونه فیلم‌ها به هیچ وجه مورد تایید پلیس نیست و در صورت مشاهده با عوامل ساخت آنها برخورد و با همکاری پلیس فتا عوامل تولیدکننده ردگیری، شناسایی و تحویل مقام قضایی خواهند شد. پلیس به هیچ عنوان مجوزی برای تولیدات این‌گونه برنامه‌ها که می‌تواند تبعات منفی بسیاری در سطح جامعه داشته باشد صادر نمی‌کند، زیرا این موضوع می‌تواند پوشش مناسبی برای مجرمان برای رسیدن به مقاصد شوم‌شان باشد و در قالب این موضوعات اقدام به خفت گیری از شهروندان کنند. ساخت چنین کلیپ‌های دوربین مخفی بدون توجیه قانونی و اجتماعی و تعرض به حریم شهروندان است و هرگز مورد تایید پلیس نبوده و نیست.»
این هشدار پلیس در حالی است که انتشار این فیلم‌های دوربین مخفی راه را برای دزدان زورگیر باز کرده است. پلیس چندی قبل اعضای باندی را دستگیر کرد که با ایده‌گرفتن از این کلیپ‌ها جیب طعمه‌ها را خالی می‌کردند. اعضای این باند با کمین در محل‌های خلوت، افرادی که کیف و تلفن همراه همراه داشتند را شناسایی کرده و با تهدید می‌خواستند هر چه پول دارند به آنها بدهند. یکی از اعضای این باند هم مخفیانه از صحنه زورگیری فیلمبرداری می‌کرد.
این فیلمبرداری پوششی برای فرار دزدان بود، اگر طعمه مقاومت می‌کرد یا عابران متوجه ماجرا می‌شدند، زورگیر‌ها بند را به آب نمی‌دادند و با اشاره به همدست شان ادعا می‌کردند که این یک برنامه دوربین مخفی است و آنها فقط فیلم ضبط می‌کردند. ماجرا هم با دست تکان دادن طعمه برای دوربین دزدان خاتمه پیدا می‌کرد و بدون دستگیری فرار می‌کردند.
البته سماجت یکی از طعمه‌ها کار دست دزدان داد و آنها دستگیر شدند. پلیس با بررسی پرونده این افراد متوجه شد آنها دزدان تحت تعقیب به اتهام زورگیری هستند.
این اقدام دزدان قابل پیش‌بینی بود به طوری که پس از انتشار کلیپ‌های دوربین مخفی، رئیس پلیس فتا در هشداری گفت: پلیس آگاهی هم باید با این قبیل تولیدات برخورد کند چون بیشترین تبعات این تصاویر ورود به بحث خفت‌گیری و سرقت‌هایی است که شبیه‌سازی می‌شود و می‌تواند افراد جامعه را با تردیدها و مخاطراتی درگیر کند.

زورگیری حاشا کردنی نیست
دکتر افسر افشارنادری، جامعه شناس
برای من سؤال است که چرا رسانه‌های رسمی ما هیچ سعی و تلاشی برای تهیه و ساخت دوربین مخفی‌های زیبا و مفرح نمی‌کنند که چنین گروه‌هایی سراغ ساخت فیلم‌هایی با این مضامین عجیب و آسیب‌زا نروند؟
زورگیری، چه بخواهیم چه نخواهیم در جامعه وجود دارد. این گروه فقط آن را به شکل سمبلیک و به شکل طنز به تصویر کشیده است. بحث دیگر در خصوص قاپیدن گوشی تلفن همراه است. وقتی از مغازه‌دار می‌پرسیم که قاپ‌زن دستگیر شد یا نه، می‌گوید نه. می‌پرسیم چرا؟ می‌گوید چون دوربین مداربسته کار نمی‌کند. چرا دوربین کار نمی‌کند؟ این باج گیری‌ها و زورگیری‌ها در جامعه و خیابان وجود دارد و نمی‌توان آنها را حاشا کرد.

مجازات هتک حیثیت عمومی
دکتر آرش حقیقت‌فرد، جرم‌شناس
ساخت چنین ویدئوهایی به دلیل نقض آرامش و حیثیت عمومی جامعه جرم است و آرامش جامعه را از بین می‌برد. زیرا این تصور در ذهن بعضی افراد ایجاد می شود که به راحتی می‌توانند مرتکب جرم شوند و فضای جامعه این امکان را به آنها می‌دهد تا از شهروندان زورگیری کنند. مجازات هتک حیثیت عمومی بسته به این‌که در فضای عمومی یا فضای مجازی انجام شود، متفاوت است. اگر در فضای عمومی باشد تا دو سال حبس و در فضای مجازی تا پنج سال حبس می‌تواند به همراه داشته باشد. علت این تفاوت در میزان گسترش این آسیب است. در فضای عمومی یکی دو نفر ممکن است زورگیری را ببینند، اما در فضای عمومی، افراد بسیار بیشتری شاهد این رفتار آسیب‌زا هستند.

لیلا حسین زاده
تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها