دومین آزمایش موشکی کره‌شمالی ظرف یک هفته

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز گذشته اعلام کرد کره‌شمالی بامداد چهارشنبه دو موشک بالستیک را از ساحل شرقی شلیک کرده است. به همین دلیل شورای امنیت ملی کره‌جنوبی تشکیل جلسه داد.
کد خبر: ۱۲۲۰۹۸۲

شلیک این موشک‌ها درحالی است که مقامات آمریکایی از دور جدید مذاکرات با کره شمالی می‌گویند که به‌زودی از سر گرفته خواهد شد.
پرتاب‌ها صبح دیروز از شبه جزیره هودو انجام شد و موشک‌ها پس از رسیدن به ارتفاع ۳۰کیلومتری و طی مسافتی ۲۵۰ کیلومتری به دریای ژاپن سقوط کردند.ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با بیان این‌که نوع موشک‌ها مشخص نبوده، گفت، موشک‌ها «نوعی متفاوت از مدل‌های قبلی بودند.» در حال حاضر اطلاعات آژانس‌های خبری کره جنوبی و آمریکا در حال بررسی این حادثه هستند. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز گفته است با متحدان درباره این آزمایش جدید از سوی کره شمالی رایزنی می‌کند. وزیر دفاع ژاپن گفت، هیچ موشک بالستیکی به حریم این کشور وارد نشده است. واشنگتن در اولین واکنش از زبان یک مقام عالی‌رتبه دولت آمریکا گفت: ما از گزارش‌های شلیک موشک از سوی کره‌شمالی مطلع شدیم و اوضاع را زیر نظر خواهیم داشت. کره شمالی هنوز در این باره اظهار نظری نکرده است. این کشور هفته گذشته نیز از سواحل شرقی خود دو موشک کوتاه‌برد به طرف دریا پرتاب کرد که بیانگر نارضایتی پیونگ‌یانگ نسبت به عدم پیشرفت در مذاکرات با واشنگتن قلمداد شد. آن دو موشک پس از رسیدن به ارتفاع ۵۰ کیلومتری پس از طی مسافتی ۴۳۰ کیلومتری به دریای ژاپن -معروف به دریای شرقی -سقوط کردند. این دو موشک نیز قادر به پیمودن مسافتی معادل 600کیلومتر بودند .
اخیرا کره شمالی نسبت به برنامه تمرین‌های مشترک نظامی کره جنوبی و آمریکا ابراز خشم کرده بود. پیونگ‌یانگ هشدار داد این اقدام می‌تواند بر از سرگیری گفت‌وگوها بر سر خلع سلاح اتمی اثر بگذارد. این در حالی است که یک مقام ارشد دولت آمریکا ضمن رد دیدار احتمالی بین وزیر خارجه کره شمالی با همتای آمریکایی خود در بانکوک گفت، مذاکرات دو کشور برای خلع‌سلاح به‌زودی از سر گرفته می‌شود.
وی تاریخ دقیقی برای شروع این مذاکرات اعلام نکرد. رهبران آمریکا و کره شمالی 9 تیر برای سومین بار و این دفعه در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره با یکدیگر دیدار کردند. ترامپ با عبور از خط مرزی کره جنوبی به کره شمالی، اولین رئیس‌جمهور مستقر تاریخ آمریکا بود که وارد خاک کره شمالی شد. این دیدار در شرایطی صورت گرفت که دو دیدار قبلی ترامپ با رهبر کره شمالی به‌جهت زیاده‌خواهی‌های رئیس‌جمهور آمریکا بی‌نتیجه پایان یافته بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها