به گفته پژوهشگران، ته‌سیگارهای باقی مانده روی چمن یا خاک می‌تواند آسیبی جدی به رشد گیاهان مجاور آن برساند.
کد خبر: ۱۲۲۰۶۲۶

محققان دانشگاه آنجلیا راسکین در شهر کمبریج انگلستان طی مطالعه‌ای دریافتند بقایای یک ته‌سیگار رها شده در طبیعت می‌تواند رویش یا حتی رشد گیاهان را به تأخیر بیندازد که به عنوان یک آلوده‌کننده زیست‌محیطی تلقی می‌شود.
نتایج منتشر شده این مطالعه در نشریه زیست‌شناسی و ایمنی محیطی (The journal Ecotoxicilogy and Environmental safety) نشان می‌دهد که در چنین محیط‌هایی میزان رشد چمن 10درصد، شبدر 27درصد و رشد طولی گیاهان ساقه‌دار 13درصد کاهش می‌یابد.
اگر چه در حال حاضر کسانی که به دنبال کاهش آلاینده‌ها هستند بیشتر زباله‌های پلاستیکی مدنظرشان است، اما رها شدن ته‌سیگارها در محیط‌زیست، بیشترین آلودگی از سوی انسان هستند.
به گزارش بی.‌بی.‌سی، سیگاری‌ها هرسال حدود 4500 میلیارد ته‌سیگار در سطح جهان رها می‌کنند. خبرگزاری اِن.‌بی.‌سی (NBC) نیز می‌گوید گرچه تعیین تعداد ته‌سیگارهای دور ریخته شده دشوار است اما برآوردها نشان می‌دهد هر سال حدود 5600 میلیارد نخ سیگار در جهان تولید می‌شود که فیلتر بیشتر آنها را افراد سیگاری بی‌مسؤولیت در محیط‌زیست رها می‌کنند. از جمله ذرات موجود در فیلتر سیگار که برای محیط‌زیست خطرناک است، استات سلولز است که نوعی پلاستیک است و حداقل ده سال طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه و نابود شود.
پژوهشگران در تحقیق خود از برخی محله‌های شهر کمبریج انگلستان که در هر مترمربع آن حدود 128عدد ته‌سیگار دور انداخته شده بود؛ نمونه‌برداری کردند. نتایج بررسی‌ها نشان داد تفاوتی میان آسیب ناشی از ته‌سیگارهای دودی و غیردودی وجود ندارد.
زیان ذاتی ناشی از ترکیب چند ماده مضر با هم در برخی سیگارها که به شکل دود به محیط‌زیست وارد می‌شود موجب شده تا بعضی فعالان محیط‌زیست برای ممنوعیت ساخت فیلترهای سیگار فشار بیاورند.
توماس نووُتنی، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه ایالتی سن‌دیگو درباره این موضوع گفت: از آنجا که فیلتر سیگارها هیچ نفعی برای سلامتی فرد سیگاری ندارد و تنها به عنوان ابزاری برای بازاریابی عمل می‌کند، طرفداران محیط‌زیست به‌خاطر کاهش آسیب آنها به طبیعت، خواهان ممنوعیت ساخت فیلترهای سیگار شده‌اند. با این حال، پس از این‌که پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس قانونگذاری کالیفرنیای آمریکا مبنی بر جلوگیری از تولید این فیلترها ناموفق ماند، تلاش کردیم تا در سال‌های اخیر برچسبی با عنوان آلوده‌کننده محیط‌زیست، روی فیلتر سیگارها زده شود.

صدیقه سخندان فداکار

دانش

منبع: Science alert

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها