طرح 247 یکی از طرح‌های موفق و معروف کشور بوده است. 24 به معنای 24 ساعت شبانه‌روز و 7 به معنای هفت روز هفته است. این طرح برای آنفاکتوس حاد قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۱۹۶۸۰

دکتر مسعود اسلامی، متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با جام‌جم درباره این طرح می‌گوید: افرادی که در سکته‌ها و حملات قلبی مراجعه به موقع داشته باشند، اگر به نزدیک‌ترین مرکزی که به خدمات 24 ساعته قلب و عروق دارند، مراجعه کنند در همان دقایق و ساعت‌های اول، رگ گرفته فرد باز می‌شود.
در حال حاضر، 51 مرکز و بیمارستان تأیید شده در کشور برای اجرای طرح 247 مشغول ارائه خدمت هستند. در تهران بیش از 15 مرکز وجود دارد که از جمله مرکز قلب، بیمارستان امام خمینی (ره)، بیمارستان سینا، بیمارستان شهید رجایی و رسول اکرم(ص)، بیمارستان مدرس، طالقانی، امام حسین (ع) و دو سه بیمارستان خصوصی هم مجهز به این طرح هستند.
وی می‌افزاید: این بیمارستان‌ها از زمان تماس اورژانس با این مراکز، در کمتر از نیم‌ساعت برای انجام آنژیوگرافی بیمار منتقل‌شده به بیمارستان آماده هستند. بنابراین، اگر کسی در خانه یا محل کار دچار درد سینه شد، به جای مراجعه شخصی به مرکز درمانی، باید با اورژانس منتقل شود. اورژانس بالای سر بیمار حاضر شده، نوار قلب می‌گیرد و نوار را به طور آنلاین به مرکز اورژانس می‌فرستد.
در مرکز اورژانس همیشه دو متخصص قلب آماده پاسخگویی هستند و بعد از تأیید نوار قلب مبنی بر وجود سکته قلبی، با نزدیک‌ترین مرکز تماس گرفته و شرایط را برای اعزام بیمار به بیمارستان موردنظر فراهم می‌کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید می‌کند: در این طرح، بیمار بدون انتقال به اورژانس به طور مستقیم وارد اتاق آنژیوگرافی می‌شود. در سکته‌های قلبی یک دقیقه هم اهمیت بالایی دارد چرا که ممکن است هزاران سلول قلبی در یک دقیقه از بین بروند. در سال گذشته بالای 15 هزار مورد آنژیوگرافی به این روش روی بیماران سکته قلبی انجام شده است که انقلابی در درمان بیماران به شمار می‌رود.
وی با اشاره به طرح 724 که برای بیماران سکته مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، توضیح می‌دهد: در این طرح، در صورتی که بیمار در کمتر از دو ساعت به بیمارستان‌های مجهز به این طرح منتقل شود، می‌تواند داروی ضد لخته دریافت کند یا گرفتگی رگ در او رفع شده و جلوی سکته گرفته شود.

ندا اظهری

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها